Hjort på mark om efteråret

Manuelt program giver dig fuld kontrol over eksponeringen – men ofte kan blændeprioritet gøre fotograferingen lettere og give dig lige så gode billeder. 

© Shutterstock

Derfor skal du skyde på blændeprioritet i stedet for manuel

At skyde fuldt manuelt er en rigtig god måde at lære lukkertid, blænde og ISO at kende på. Men når du har styr på det, kan blændeprioritet give dig mere tid og gøre fotograferingen nemmere.

3. oktober 2019 af Sarah Marie Winther

Der er mange gode ting at sige om det manuelle optageprogram på dit kamera, som gemmer sig bag bogstavet M på programhjulet.

Hvis du lige er begyndt at fotografere, vil du kunne lære rigtig meget om forholdet mellem de vigtigste kameraindstillinger (lukkertid, blænde og ISO) ved at skyde manuelt. 

Når du har lært det, vil det i fremtiden være meget lettere at ramme den rigtige eksponering, fordi du ved, hvad der sker i kameraet, hver gang du trykker på udløserknappen. 

Men hvis du allerede har styr på alle de indstillinger, du kan skrue på i det manuelle program, kan det faktisk være en god idé at gå tilbage til blændeprioritet.

Her får du tre gode grunde til, at du skal dreje programhjulet tilbage til A eller Av.

> Læs også: Sådan bruger du blændeprioritet i dit kamera

1. Du kan koncentrere dig om dit motiv

Med et halvautomatisk program som blændeprioritet skal du ikke bruge lige så meget tid på at skrue på knapper og hjul, og det betyder, at du kan give dit motiv mere opmærksomhed.

Det er brugbart, hvis du fx fotograferer vilde dyr og skal holde øje med, hvordan de opfører sig, men også hvis du skyder portrætter, hvor det hjælper på stemningen, at fotografen er nærværende og ikke gemmer sig bag et stort kamera.

> Læs også: 3 grunde til, at du ikke bør fotografere på største blændeåbning

Mandlig fotograf i naturen

Færre indstillinger, der skal justeres, betyder mere tid til at koncentrere sig om motivet. Det er især brugbart, hvis du fotograferer vilde dyr. 

© Shutterstock

2. Du får oftest det samme resultat

Når du skyder på manuel, måler kameraet lyset på dit motiv med udgangspunkt i den ISO-værdi, du har valgt (medmindre du har valgt Auto-ISO).

For at opnå en korrekt eksponering skal du så justere på lukkertiden, blænden og eventuelt også ISO-værdien igen.

Med blændeprioritet sker det samme, bortset fra at kameraets lysmåler vælger lukkertiden for dig.

> Læs også: Derfor bør du ikke skyde på de mindste blændeåbninger

I langt de fleste tilfælde vil kameraet vælge den rigtige lukkertid, hvilket betyder, at du vil få den samme eksponering, uanset om du skyder på manuel eller blændeprioritet.

Skulle lysmåleren tage fejl og over- eller undereksponere dit motiv, kan du altid skrue et par trin op eller ned for lyset med eksponeringskompensationen.

Dermed giver du altså ikke slip på noget af kontrollen ved at gå over til blændeprioritet.

> Læs også: Det betyder blændeværdierne på dit objektiv

Blændeprioritet på spejlreflekskamera

Blændeprioritet hedder som oftest A eller Av og findes på programhjulet, som typisk sidder ovenpå kameraet. 

© Shutterstock

3. Du er sikret en ensartet eksponering

Forestil dig, at du er ude at fotografere i naturen. Det blæser meget, skyerne driver hele tiden ind foran solen, og lysforholdene skifter hvert minut.

Det er ikke noget problem på blændeprioritet, hvor kameraet selv justerer lukkertiden alt efter, om det er skarp sol eller diffust dagslys, der rammer dit motiv.

Med blændeprioritet kan du altså opnå en ensartet eksponering i alle dine billeder, selvom lyset er forskelligt, og det er især nyttigt, hvis du fx skal lave et panoramabillede af flere eksponeringer.

> Læs også: Forstå dybdeskarphed på 5 minutter