Sommerfugle fotograferet på stor blændeåbning

Ved at blænde bare et enkelt trin ned, vil du få markant lettere ved at stille skarpt på dit motiv. 

3 gode grunde til, at du ikke bør fotografere på største blændeåbning

En stor blændeåbning giver en flot sløret baggrund og den eftertragtede bokeh. Men ofte bør du faktisk holde dig fra de største blændeåbninger.

18. april 2018 af Sarah Marie Winther

Har du investeret i et objektiv med en meget stor blændeåbning som fx F1.4 eller F1.8, så er det yderst fristende at blænde helt op – især når du fotograferer portrætter og gerne vil have så sløret en baggrund som overhovedet muligt. 

Sandheden er bare, at den store blændeåbning nemt kan ødelægge dine billeder, og her får du tre gode grunde til at blænde mindst et trin ned, når du fotograferer.

1. Du får lettere ved at fokusere på dit motiv

Det første problem, du løber ind i, når du blænder helt op, er fokus. 

En blænde på F1.4 vil snævre fokusområdet ind til få centimeter (endnu mindre, hvis din brændvidde er stor), og derfor vil det være næsten umuligt at fokusere ordentligt på dit motiv. 

Det betyder, at hvis du fotografere portrætter, skal ikke alene din model stå musestille, men du må heller ikke flytte dig en millimeter. Selv med et stativ ved hånden vil det være svært at lægge fokus det rigtige sted, fordi dybdeskarpheden og dermed fokusområdet er så lille.  

De fleste objektiver tegner desuden skarpest, når du blænder to trin ned, så hvis objektivets største blænde er F1.4, vil du få de skarpeste fotos på F2.8. 

2. Du mindsker risikoen for kromatisk aberration

Kromatisk aberration er en optisk fejl, der kan opstå med selv de bedste og dyreste objektiver.

Fejlen opstår i overgange med stor kontrast, hvor den viser sig som grøn og violet farve langs de mørke kanter på motivet.

Der er flere måder at fjerne kromatisk aberration i billedbehandlingen, men den nemmeste måde at undgå det på, er ganske enkelt at blænde et eller flere trin ned, når du tager billedet. 

Risikoen for kromatisk aberration stiger nemlig, jo mindre dit fokusområde bliver. 

Billede af duer der har den optiske fejl kromatisk aberration

Kontrasten mellem den lyse, overskyede himmel og de mørke grene har forårsaget den optiske fejl kromatisk aberration i billedet, der er fotograferet med blænde F1.4. 

Billede af duer der har den optiske fejl kromatisk aberration

Når vi går helt tæt på, kan man tydeligt se de violette og grønne misfarvninger i kanterne af de mørke grene. 

3. Du får noget ud af din baggrund

Der er ingen grund til at bruge tid og kræfter på at finde den helt rigtige location til dit portræt, hvis du har tænkt dig at blænde helt op, for så bliver baggrunden alligevel sløret og ugenkendelig. 

Hvis du gerne vil fjerne forstyrrende elementer i baggrunden, kan en stor blændeåbning være ganske nyttig. Men har du en smuk baggrund, der underbygger det udtryk, du gerne vil have i dit billede, vil en blænde på fx F6.3 være bedre. 

Portræt af ung kvinde i en botanisk have skudt med forholdsvis lille blændeåbning

Hvis portrættet her var blevet skudt med blænde F1.4, ville den smukke botaniske have ikke være noget værd for billedet, idet den ville være fuldkommen sløret. 

© Shutterstock

> Lige nu får du vores nye kursusbog med 100 tips og kurser til billedbehandling i Photoshop, Elements og Lightroom med to numre af Digital FOTO for kun 49 kroner + porto. Se tilbuddet her.