Derfor skal du bruge selvudløser i kameraet

Med selvudløseren kan du minimere rystelser under optagelser med lange lukkertider, fx i landskaber med vand i bevægelse.

© Shutterstock

Derfor skal du bruge selvudløser i dit kamera

Selvudløseren er en lidt glemt funktion i kameraet, som kan bruges til meget mere end selvportrætter. Her kan du se, hvordan funktionen kan hjælpe dig i mange forskellige situationer.

Hvad er en selvudløser?

Selvudløseren er en funktion i kameraet, der forsinker lukkerens reaktion, når du trykker på udløserknappen. 

Funktionen kendes tilbage til de analoge dage, hvor man typisk pressede en arm på kameraet 90 grader ned, hvorefter nedtællingen gik i gang. 

Med udløserforsinkelsen kan du bestemme, om billedet skal tages fx to, fem, ti eller 20 sekunder efter, at du trykker udløserknappen i bund. 

Længden på udløserforsinkelsen vælges i kameraets menu.

Selvudløser hos Canon

Selvudløseren kan kendes på det lille ikon med uret. Alt efter kamera kan du indstille til fx. 2 eller 10 sekunders forsinkelse. 

© Canon

Her kan du bruge selvudløseren

Funktionen er naturligvis godt, hvis du gerne selv vil være med i billedet. Men den er uundværlig ved lange lukkertider, hvor du vil sikre dig mod rystelser fra dine hænder. 

Det kan være motiver i mørke, eller hvis du vil give vand en silkeagtig overflade i dagslys med lange eksponeringer.

Skal du skyde selvportrætter, så placér en ting inden for billedrammen, hvor du skal være, og læg fokus her ved at trykke udløserknappen halvt ned. Sæt selvudløseren til 10 sekunder, tryk udløseren i bund og skynd dig hen på din plads. Kameraet har typisk en lampe, som blinker, så du kan følge med i nedtællingen.

I søgeren eller med live view kan du tjekke kompositionen, så du er sikker på at komme med i billedet. 

Nogle kameraer giver også mulighed for at skyde flere billeder i serie med selvudløser.

Læs også: Sådan undgår du rystede fotos

Trafikstriber i natten selvudløser

Med kameraet på stativ og en lang lukkertid kan du få flotte lysstriber i billedet. Selvudløseren sørger for, at dine billeder bliver knivskarpe.

© Shutterstock

Kom i gang med selvudløseren

På nogle kameraer er der et tydeligt ursymbol, som vælges ved hjælp af piletaster eller joystick. 

På andre kameraer skal du vælge eksempelvis Self-Timer i menuen. Vælg også, hvor lang udløserforsinkelsen skal være, fx to eller ti sekunder. 

To sekunder er godt, hvis du vil undgå rystelser, mens ti sekunder er passende, hvis du selv skal med i motivet. 

Sørg for, at dine øvrige kameraindstillinger er på plads, inden du trykker på udløserknappen.  

> Læs alt om, hvordan du får styr på teknikken i kameraet

Mal med lys selvudløser

Hvis du vil male med lys i dine optagelser, kan du nå hen foran kameraet, inden eksponeringen starter, når du har aktiveret selvudløseren.

© Shutterstock

> Lige nu får du vores nye kursusbog med 100 tips og kurser til billedbehandling i Photoshop, Elements og Lightroom med to numre af Digital FOTO for kun 49 kroner + porto. Se tilbuddet her.