Du har sikkert prøvet at gå forbi en flot bygning på en ferie, stoppet op, sat kameraet med vidvinkelobjektiv op til øjet og forsøgt at presse bygningen fra top til bund ind i billedet.
Arkitekturfotografi er noget helt andet. I stedet for at prøve at få så meget som muligt af bygningen med, handler det i højere grad om at undersøge bygningen fra alle sider og lade detaljer eller dominerende linjer styre, hvordan billedet skal vinkles.
Her får du tips til, hvordan du tager arkitekturbilleder med stor gennemslagskraft.
> Læs også: 5 tips til bedre bybilleder
Overvej dit objektiv
Nogle gange er et vidvinkelobjektiv det oplagte valg, fx hvis du vil have en hvælving i loftet med i billedet, men andre gange kan et teleobjektiv være det bedste valg. Det afhænger fuldkommen af dit motiv.
Hvis du bare vælger brændvidde efter, hvad der i forvejen sidder på dit kamera, vil det kunne ses i billeder, hvor motivet kræver en anden brændvidde.
Billedet herover er fx taget med en tele, da et vidvinkelobjektiv ville have gjort tårnene i det fjerne alt for små, og det ville have givet et uinteressant billede.
> Læs også: Sådan vælger du det rigtige objektiv
Find symmetrien i et motiv
Mange bygninger, både nye og gamle, rummer symmetriske mønstre, og det kan du bruge til at skabe ro og harmoni i dit billede.
Det er dog vigtigt, at symmetrien er perfekt, da det ellers vil se rodet og ugennemtænkt ud. Det kan hjælpe at bruge kamerastativ, så du kan finde den præcise placering og tage dig god tid til at lægge fokus.
> Læs også: 3 små forbedringer, der giver dig bedre arkitekturbilleder
Undgå styrtende linjer
En af de største udfordringer ved arkitekturfotografi er de styrtende linjer, der opstår, når man peger et vidvinkelobjektiv op mod en høj bygning.
Den nemmeste måde at undgå det er ved at investere i et specielt tilt-shift-objektiv, der kan flytte objektivet i forhold til kameraets billedsensor og dermed tage billeder helt fri for forvrængning og fortegning.
> Læs også: Alt hvad du skal vide om tilt-shift-objektiver
I mange tilfælde kan du dog også undgå de styrtende linjer ved at træde så langt tilbage, at du kan holde objektivet vinkelret på bygningen og alligevel få alt det med, du gerne vil.
Hvis du ikke har et zoomobjektiv, kan det betyde, at du også får dele med, du ikke er interesseret i, fx fortov, men det kan du altid beskære i billedbehandlingen.
Et teleobjektiv giver desuden mindre fortegning og derfor også mindre styrtende linjer end et vidvinkelobjektiv.
Skyd også gerne i højformat, og brug den mindst mulige blændeåbning. Det mindsker alt sammen risikoen for fortegning.
> Læs også: Ret det skæve perspektiv
Brug styrtende linjer, når det giver mening
Vi ved det godt – nu har vi lige sagt, at du skal undgå styrtende linjer, men der kan også sagtens være situationer, hvor de kan give en stærk effekt.
Ofte vil det fx understrege de markante linjer i moderne arkitektur, især hvis bygningen består af glas og stål, der spejler sig i hinanden.
> Læs også: Det skal du fotografere i gråvejret
Skift til sort-hvid
Ofte kan det betale sig at konvertere billedet til sort-hvid i billedbehandlingen. Farver på bygninger er nemlig sjældent særligt spændende, og ved at fjerne dem fuldstændigt kan du derfor sætte fuld fokus på formerne i billedet.
Sort-hvid-konverteringen tilføjer også noget kontrast og drama i billedet, og det spiller godt sammen med skarpe hjørner og markante linjer, hvilket gør det perfekt til arkitekturfotos.
> Læs også: 5 gode grunde til at gøre dit billede sort-hvid
Du kan også indstille dit kamera til at skyde i sort-hvid og på den måde gøre det nemmere for dig selv at ramme den rigtige komposition, fordi farverne ikke forstyrrer dig.
Vælg den sort-hvide billedstil i kameraets menu, og husk at skyde i raw-format. Så vises billedet i gråtoner på skærmen, men filen er stadig i farver, når du åbner den med raw-konverteren.
> Læs også: Dramatisk sort-hvid i Lightroom