Man behøver ikke kunne analysere et billede for at sætte pris på det, men man forstår hvorfor det er et godt billede, når man kan analyserer sig frem til de forskellige virkemidler, der er brugt. Derfor blev det besluttet få billedanalyse ind i dansk, så alle skoleelever kommer ud med en grundlæggende forståelse af disciplinen.
Men hvordan laver man en analyse af et billede? Hvad skal indgå i en billedanalyse? Hvad er formålet med en billedanalyse?
Her fortæller vi, hvad du skal vide for at lave en korrekt billedanalyse, og hvad der adskiller analysen af et maleri fra analysen af et foto.
TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Vi giver dig noget at tænke over, hver dag - direkte i din indbakke.
1. Billedkomposition
Ikke alle tænker over den, men et billedanalyse eksempel, der ikke inkluderer komposition, er lidt af en brøler. Den SKAL med.
Alle billeder har en komposition, og den betyder rigtig meget for, hvor stærkt motivet brænder igennem. En stringent komposition skåret efter det gyldne snit eller reglen om tredjedele sikrer, at billedets betydeligste dele fanger beskuerens øje.
Reglen om tredjedele er en forsimplet version af det gyldne snit. Begge kompositionsmetoder deler billedet op i ni felter med to tværgående streger vandret og to lodret. Placeres motivets vigtigste dele langs linjerne og i krydsfelterne, fanger de blikket og er med til at skabe en harmonisk komposition.
Læs også: Det vigtigste du som fotograf skal vide om komposition
2. Farver
Det er ingen sag at opridse hvilke farver, der er brugt, men farvernes indbyrdes forhold og deres funktion i helheden er også væsentlig i en billedanalyse. Har man anvendt komplementærfarver for at fremhæve nogle farver ekstra meget og er sammensætningen af farver kontrastrig eller ensartet?
Hvordan er de enkelte farvers karakter. Er de mættede, blege, varme eller kolde? Alt er det vigtigt at have med i en billedanalyse model.
3. Lyssætning
Lyssætning er afgørende for billedets fremtoning. Lyset sætter stemningen, skaber skygger og tegner ansigter og genstande op. I en billedanalyse er det derfor vigtigt at redegøre for lysets karakter.
Er der tale om naturligt lys eller en kunstig lyskilde? Er det en direkte lyskilde som solen eller en lampe, eller en indirekte lyskilde, som et vindue?
4. Indhold
Det er ikke kun det stilistiske, der skal redegøres for i en billedanalyse. Det er også indholdet. Hvad forestiller billedet? Er der et budskab og eventuelt elementer som har en symbolsk funktion - altså udtrykker noget andet end de egentlig er?
5. Hvad er forskellen på analyse af et foto og analyse af et maleri?
I analysen af et foto kigger man på kameratekniske aspekter, som eksempelvis bokeh (baggrundssløring), bevægelsessløring (der kan anvendes som en bevidst effekt i eksempelvis sportsfoto) samt synsfelt - er der tale om et bredt synsfelt fra vidvinkelobjektiv eller et mere komprimeret fra et teleobjektiv?
I analysen af et maleri ser man på materialer og maleteknik. Er det akvarel, oliemaling eller tegning? Er der tale om en impressionistisk, ekspressionist eller naturalistisk malestil etc.?