Fejl i Photoshop
Photoshopfejl

Du vil takke dig selv for at oprette lag til dine justeringer. Også selvom du bare lige skal lysne ansigtet lidt.

© Shutterstock

5 fejl, alle fotografer har lavet i Photoshop

Photoshop er et stort program med ufattelige muligheder, og det kan være svært at overskue programmets forskellige funktioner. Derfor har de fleste fotografer på ét eller andet tidspunkt begået disse fem fejl.

28. maj 2018 af Sarah Marie Winther

I et program som Photoshop er det uhyggeligt let komme til at ødelægge sit billede. 

Der er så mange værktøjer, der umiddelbart kan det samme – men som giver vidt forskellige resultater.

Nogle gange opdager man først, at man har brugt et forkert værktøj, når det er for sent, og originalfilen er umulig at genskabe.

Så selvom du måske mener, at du har styr på Photoshop, synes vi lige, du skal tjekke listen her. For hvis du er fotograf, er der en overhængende risiko for, at du også har begået én af de her svipsere.

1. Arbejdet direkte på baggrundslaget

Det kan godt være, det virker som spild af tid at oprette et nyt lag, når du bare liiiiige skal give billedet lidt mere kontrast.

Men før du ved af det, har du også justeret hvidbalancen, skruet op for farvemætningen, lysnet hovedmotivet og klonet et par forstyrrende detaljer væk.

Og så går det galt. Du finder ud af, at du alligevel ikke bryder dig om den kølige hvidbalance, du gav billedet til at starte med. Men fordi du står på baggrundslaget, kan du ikke gå tilbage uden også at miste alle de redigeringer, du har brugt de sidste to timer på.

Det er en rigtig god vane at oprette et lag for hver justering, du laver – på den måde kan du både slette laget, uden det går ud over de andre justeringer, men også ændre på fx gennemsigtigheden og blandingstilstanden.

Med andre ord har du langt mere kontrol over de justeringer eller effekter, du giver billedet, når du giver dem hver deres lag. Så der er ingen undskyldning for at lade være.

Læs også: 6 ting du ikke må gøre, når du redigerer portrætter

2. Klikket på "Gem" i stedet for "Gem som..."

En god huskeregel er, at man skal trykke Ctrl + S med jævne mellemrum, så man ikke mister det, man har siddet og lavet, hvis programmet pludselig lukker ned.

Men det skal du altså først gøre, når du har trykket Shift + Ctrl + S, for ellers kommer du til at overskrive originalfilen med den nye fil, og hvis det sker, kan du ikke få originalfilen tilbage.

Når du så trykker "Gem som...", er det en rigtig god idé at have et system i dine filnavne, så du ikke ender med 28 billeder, der hedder portræt_ny, portræt_ny(1), portræt_done, portræt_done_heltfærdig... Fortsæt selv.

3. Brugt Saturation/Farvemætning til at konvertere til sort/hvid

Foto konverteret til sort/hvid med Photoshops funktioner Dæmp farvemætning og Kanalmixer

Der er stor forskel på, hvilken funktion du bruger til at konvertere dit billede til sort/hvid. Med Kanalmixer og Sort-hvid får du langt mere kontrol over lys, skygge og kontraster end hvis du blot fjerner farverne med saturation-funktionen.

Når du bruger funktionen Billede, Justeringer, Dæmp farvemætning7saturation, så gør Photoshop lige nøjagtigt det, funktionens navn antyder – den dæmper billedets farver fuldstændig, så du får en version i sort/hvid.

Men det betyder desværre også, at du ofte får et fladt og livløst billede. 

Heldigvis er der mange forskellige måder at konvertere et billede til sort/hvid i Photoshop, og du vil fx få et langt mere kontrastfuldt billede ved at bruge Kanalmixer eller Sort-hvid, som begge er funktioner, der ligger under Billede og Justeringer. 

Vælg én af de forudindstillede sort/hvid-presets, eller træk selv i de røde, grønne og blå skydeknapper, indtil du er tilfreds med resultatet. Hvis du bruger Kanalmixer, skal du afkrydse feltet Monokrom, før dit billede bliver sort/hvidt.

Læs også: 5 klassiske fotofejl du let kan rette i Lightroom

4. Brugt skarphedsværktøj på motiver, der ikke er i fokus

Fugl på gren redigeret med sharpness tool i Photoshop

Hvis dit billede er uskarpt, skal du for alt i verden ikke bruge Photoshops skarphedsværktøj. Det vil kun tydeliggøre, at dit billede ikke er skarpt.

Der er ikke noget mere frustrerende end at komme hjem og opdage, at ens hovedmotiv er ude af fokus på samtlige billeder. Det ved vi godt. Men det er nu engang én af de få ting, der ikke kan reddes i Photoshop.

Skarphedsværktøj er et brugbart værktøj, når det drejer sig om at få skarpe motiver til at fremstå en anelse tydeligere, end de er i forvejen.

Men når fotografer bruger skarphedsværktøjet på slørede motiver – især, hvis de skruer styrken op på over 20% – så vil det kun forværre billedet og få det til at se amatøragtigt ud.

Så hold dig fra det lille trekantede ikon, og hvis du vil gøre skarpe billeder lidt skarpere, så kopiér laget, højreklik og vælg Konverter til Smart Object, vælg Filter, Skarpere og Uskarp maskning. Sæt værdien til mellem 50 og 100 for en naturlig skarphed uden for meget støj.

Læs også: De bedste gratisprogrammer til billedbehandling

5. Glemt at bruge genveje

En af de nemmeste måder at spare tid på billedbehandlingen er at lære Photoshops genveje – og vænne sig til at bruge dem. Det kan måske lyde som et stort arbejde, men vi lover, at så snart de vigtigste genveje sidder i fingrene, vil du opdage, at din arbejdsproces bliver væsentlig mere effektiv.

Hvis du er abonnent, kan du i Fordelszonen se en oversigt over de vigtigste genvejstaster til de forskellige værktøjer, og downloade en udførlig genvejsguide til justeringer af lag, markeringer og tilpasning af billeder.

Du kan også lave dine egne genveje ved at klikke på Rediger, og dernæst Tastaturgenveje.

Lær Photoshop og Lightroom i dag - få 2 numre af Digital FOTO samt 100 tips & kurser til billedredigering til kun 49 kr lige her!

Så får du også med det samme adgang til Fordelszonen og mere end 400 videokurser til bla. billedbehandling i Fordelszonen. 

Læs også

MÅSKE ER DU INTERESSERET I ...