Nogle af de billeder, der er blevet taget gennem tidens løb, har betaget os i en sådan grad, at de har fået kultstatus og er blevet ikoniske.
I denne artikelserie ser vi nærmere på nogle af de mest ikoniske fotos, som de fleste af os nok har set før, men ikke nødvendigvis kender historien bag.
Vi starter med Andreas Gurskys foto “99 Cents” fra 1999.
“99 Cents” blev solgt for 22 mio. kroner
“99 Cents” blev kendt i hele verden, da det i 2007 blev solgt for et astronomisk højt beløb. Det indbragte nemlig kunstneren hele 22 millioner. Et beløb, som ses indimellem på auktioner, når der bliver solgt malerier, men for første gang nogensinde skød prisen gevaldigt i vejret ved salget på et fotografi.
Bag billedet står den tyske fotograf Andreas Gursky, der især er kendt for sine storformatsbilleder af landskaber og arkitektur.
“99 Cents” kan man også roligt kalde et storformat. Det måler nemlig hele 2,07 x 3,36 meter. Storformat er en betegnelse for billedchippens – eller i de analoge dage filmens – størrelse. Her kategoriseres storformat som 102 x 127 mm eller større..
> Læs også: Ikoniske billeder: Historien bag “Lunch atop a skyscraper”
Billedtekst: Når Andreas Gursky har taget sine billeder til storformat, er der mulighed for at enkelte steder bliver uskarpe. Derfor skanner han negativerne og arbejder på dem digitalt. Er der slørede elementer i billedet, fjerner han dem i billedbehandlingen.

Når Andreas Gursky har taget sine billeder til storformat, så skanner han negativerne og arbejder på dem digitalt. Er der slørede elementer i billedet, fjerner han dem i billedbehandlingen.
Når hverdagsting bliver til kunst
Billedet er taget i en 99 cents-butik på Sunset Boulevard i Los Angeles og er digitalt sammensat af en række billeder.
I det hele taget er Gursky specialiseret i at fotografere store, åbne og gerne halv- eller helanonyme steder og ofte – som her – fra et hævet perspektiv.
Med sin flair for komposition og en overlegen teknik forvandler Gursky hverdagsmotiver til kunst. De mange hylder med uendeligt mange farverige varer bliver næsten til et impressionistisk maleri.
> Læs også: Sådan tager du smukke kunstbilleder derhjemme
En manipulation af virkeligheden
Gursky holder sig ikke tilbage for at ændre lidt på realiteterne, og “99 cents” er da heller ikke et nøjagtigt billede af virkeligheden.
Han manipulerer nemlig gerne sine billeder for at understrege den effekt og det budskab, han er på jagt efter. Og med “99 Cents” er det forbrugskulturen, og de ekstremt billige varer, som kritiseres.
I billedet her er farverne fx justeret, og et spejlloft er tilføjet for et endnu mere kompakt og fyldt udtryk. Der er muligvis også fjernet personer fra billedet.
> Læs også: Sådan får du fantastiske billeder af dråber