fotograf hænger analogfoto billeder op på tørresnor i mørkekammer

3 tips fra analog-foto, som gør der til en bedre digital fotograf

Er der nogen grund til at kunne Sunny 16-reglen i 2022?

I disse år bliver analogfotografiet mere og mere populært, og selvom nogle formater er udgået, og objektiverne ikke er nær så skarpe som de nyeste objektiver, er der stadigvæk meget, vi som digitalfotografer i dag kan lære af analogfoto. 

Tålmodighed og komposition

Vi er vant til at skyde løs, og hvor vi tidligere måske ville have taget et enkelt eller to billeder, holder vi ivrigt udløserknappen inde i dag og optager serier, på 20-30 billeder ad gangen. 

Sætter man til gengæld tempoet ned, som er tilfældet med analog foto, vil man have tendens til at tænke mere over sin komposition og ikke mindst den vinkel, man har tænkt sig at skyde fra. 

Den ekstra opmærksomhed på optagelsen gør, at man ofte kommer hjem med bedre billeder. 

For at minde os selv om denne lektie, tager vi af og til ud med det benspænd, at vi ikke må skyde serier og kun må optage et billede per motiv, vi støder på.

Hvis du ikke kan finde et analogkamera, eller film der passer til det udstyr du har, kan du i stedet prøve at bruge mindre SD-kort på mellem 2 og 4GB for at give dig lidt af den samme fornemmelse af knaphed. 

>Læs mere Derfor bruger flere portrætfotografer analoge optikker – og sådan gør du selv

Analog fotograf

Sunny 16 er stadig relevant

En anden god læresætning fra analogfotografiets verden er Sunny 16 reglen, der hjælper dig med at indstille dit kamera, og endda helt uden brug af automatiske hjælpemidler.

Teknikken går ud på, at du kigger på lyset, der er til stede, inden du laver din optagelse.

Indstil blænden til F16 på solrige dage, og sæt lukkertiden til den samme brøkdel, som den værdi du vælger i ISO.

Det vil i alt sin enkelthed sige, at hvis du vil fotografere et landskabsbillede i fuld solskin, kan du fx bruge F16 og 1/100 sekund med ISO 100.

Havde man som analogfotograf kun fået filmruller med ISO 200 i tasken, ville man ligeledes være nødt til at bruge en kortere lukkertid på 1/200 sekund.

Hvis det ikke er høj sol fra en skyfri himmel, og det fx er tåget, eller hvis solen er på vej ned, er du nødt til at gøre blændeåbningen større for at få lys nok.

I takt med at lyset bliver dårligere, kan du på den måde skrue op og ned for lyset, uden at være nervøs for, om indstillingerne holder.

>Læs også Sådan fremkalder du analoge billeder

Fotografering med analogt fotoudstyr

Køber du analogt fototudstyr, kan du meget ofte også bruge det på et moderne systemkamera med en billig adapter.

© Shutterstock

Bliv dus med manuel fokus

Når fokus på de fleste moderne kameraer altid kan klares automatisk, kan det måske lyde fjollet, at man kan lære noget som helst af at fokusere manuelt, men det er ikke desto mindre rigtigt.

Bliver man god til at fokusere manuelt, kan nogle kreative effekter være hurtigere og sikrere at lave, særligt hvis det handler om finkrontol på fokus tæt på objektivets nærgrænse.

Mange makrofotografer bruger af samme grund også tid på at lære sig at fokusere manuelt, så hvis du først har lært dig det, får du altså også nemmere ved genrer som den. 

>Læs mere Alt du skal vide om manuel fokus