Fotografer planeter med kit-objektiv

I aften kommer den fascinerende planet så tæt på, at du kan se den med det blotte øje – og fotografere den med dit kit-objektiv.

© Shutterstock

5 tips til at fotografere Mars med kit-objektiv

Den 31. juli vil Mars bevæge sig tættere på Jorden, end den har været i 15 år. Det er en fotomulighed, du ikke bør gå glip af.

11. juli 2018 af Sarah Marie Winther

Den 31. juli 2018 er en ganske særlig aften, og både fotografer og andre astro-entusiaster bør holde et vågent øje med himlen, når mørket falder på. 

På denne aften vil naboplaneten Mars nemlig bevæge sig forbi jorden. 

Det i sig selv er ikke så usædvanligt, men i år vil den komme tættere på os, end den har været i 15 år, og de to planeter vil dermed stå i én af de tætteste oppositioner i 60.000 år. 

Det betyder, at Mars vil virke større og lysere end normalt, også for det blotte øje, idet planeten vil skinne klarere end nogle af stjernerne på himlen.

Fotografer Mars uden ekstraudstyr

Modsat hvad du måske tror, så behøver du ikke smide tusindvis af kroner efter teleobjektiver og teleskoper, hvis du vil fotografere planeter.

Hvis planeten er så tæt på, som det er tilfældet 31. juli, kan du faktisk bruge et kit-objektiv eller det objektiv, du nu er gladest for – uanset om det er tele, portræt eller vidvinkel. 

Du vil godt nok ikke få samme detaljegrad som på NASAs fotografier, men derfor kan du sagtens få flotte billeder, hvor planeten er funklende klar på himlen. 

Læs også: Det kan du fotografere på himlen i 2018

Her får du vores bedste tips til at fotografere Mars med almindeligt udstyr:

1. Udvælg forgrunden

Når du fotograferer Mars med et vidvinkel- eller normalobjektiv, vil du også få det omkringliggende landskab med. 

Derfor bør du finde et sted med en flot forgrund, fx en sø, der reflekterer nattehimlen, eller et sted med bakker og skov. 

Din retning skal være sydlig, for der vil Mars stå forholdsvist lavt over horisonten.

2. Fjern et eventuelt filter

Nogle fotografer har et filter til at sidde permanent på objektivet, fx for at beskytte glasset. 

Det kan også være en god idé, men det er vigtigt, at du fjerner det, når du fotograferer himmellegemer – ellers risikerer du, at lyset fra månen danner reflekser i filterets glas.

3. Sæt kameraet på stativ

For at få nok lys i billedet uden at skulle skrue ekstremt højt op for ISO, har du brug for en lukkertid på 20-30 sekunder. 

Derfor er det nødvendigt med et stativ. 

> Læs meget mere om fotostativer her

4. Blænd søgeren af

I astrofotografi er det altafgørende, at der ikke kommer uønskede refleksioner i billedet. 

Derfor kan du med fordel afskærme søgeren, så der ikke kommer lys ind i kameraet den vej. 

Det kan fx være med et stykke karton, men nogle kameraremme har også et stykke gummi til samme formål.

5. Fjernudløser og spejllås er din ven

Selv de mindste rystelser kan ødelægge et ellers godt billede af Mars. 

Hvis du bruger fjernudløser eller timer, kan du undgå at ryste kameraet ved at trykke på udløserknappen.

Aktivér også kameraets spejllås – så er du godt dækket ind. 

Læs også: Derfor skal du bruge selvudløser i dit kamera

Vi hjælper dig til perfekte Mars-billeder

Måske har du allerede helt styr på astrofotografi. Men for de af os, som ikke kender alle de rigtige indstillinger og det bedste udstyr, er der hjælp at hente i Digital FOTO.

I blad nummer 11/2018 går vi nemlig helt tæt på den røde planet.

Her lærer du, hvordan du kan få de bedste billeder uanset om du bruger et kit-objektiv, en teleoptik eller du fotograferer med et teleskop.

Køb abonnement nu, og læs artiklen med det samme med vores magasinapp Wype. Se de mange forskellige tilbud på Digital FOTO her.