"Er der nogle teknikker, du altid bruger, når du fotograferer landskaber?"
Det spurgte vi den professionelle fotograf og fotoguide Mads Peter Iversen om, da vi interviewede ham til det Digital FOTO nummer 8/2019.
Og det var der naturligvis. Der var faktisk tre, og dem får du lige her, så du kan gå ud af døren og tage de bedste landskabsbilleder nogensinde.
1. Find et interessant punkt
Når du fotograferer et landskab, skal du altid sørge for at finde noget, øjet kan fokusere på. Det kan fx være et smukt slot eller et bjerg med en karakteristisk form, men et træ eller et lille hus kan også fungere.
Det vigtigste er, at der er noget, blikket kan hvile på. Hvis du har et storslået landskab, men ikke noget, der skiller sig ud, vil billedet virke tomt og uovervejet.
2. Fortæl en historie
Står du fx overfor en kirke, et slot eller en anden historisk bygning, så undlad at zoome helt ind på motivet, så det fylder hele billedfladen.
Det kan være fristende, fordi du så får så mange detaljer som muligt med i billedet, men det bliver meget mere spændende, hvis du skaber en historie omkring dit motiv ved at vise en forgrund.
Det kan være, der er en sti, der leder op til kirken. Hvis du rejser med en anden, så få vedkommende til at gå fx 50 meter frem og stå med ansigtet mod kirken, så vedkommende er med i billedet, men kun som en ugenkendelig skikkelse.
Ved at introducere et menneskeligt element gør du det lettere for folk at relatere til billedet. De vil måske tænke ”hvad er det for en kirke, hvad sker der derinde?” Samtidig leder du fokus hen til kirken, eftersom al bevægelse er rettet mod den.
Læs også: 5 tips til bedre landskaber
3. Tag to eksponeringer
Vi plejer at sige, at hvis du skyder i raw-format, kan du hive nye detaljer frem i områder, der ellers er blevet alt for lyse eller mørke.
Men nogle gange er kontrasten i et motiv simpelthen så høj, at du ikke kan genskabe detaljerne, uanset hvor meget du justerer i Lightroom eller Photoshop.
Derfor er det en god idé altid at gøre det til en vane tage to billeder af det samme landskab – ét til skyggerne og ét til højlysene.
På den måde får du al den information, du overhovedet kan, mens du er i felten. Og det gør det langt nemmere at redde et over- eller undereksponeret billede i billedbehandlingen.
Det er selvfølgelig ikke altid, du får brug for det, men så er du på den sikre side og kan altid bare slette de ekstra billeder bagefter.
Læs også: Løft dine landskaber til et nyt niveau i Lightroom