dyrefoto Ejer og hund ved solnedgang
Søde silhuetter

Silhuetter ved solnedgang er en rigtig god og anderledes måde at forevige dit kæledyr på.

5 tips til at fotografere dyr

Med disse tips til at fotografere dyr får du både inspiration til flotte motiver og tricks til smarte indstillinger, så du kan få pletskud af dine firbenede – og tobenede – venner.

4. oktober 2018 af Louise Hagemann

1. Silhuetter skaber samspil

Tæt ved solnedgang kan du skabe flotte silhuetter. 

Brug spotmåling, og stil eksponeringen efter et lille område i himlen lidt væk fra solen, så du får gode detaljer i himlen og samtidig en mørk forgrund. 

Her giver interaktionen med mennesket også en ekstra dimension til historien.

Læs også: Vælg den rigtige lysmåling i kameraet

spotmåling dyrefoto

Med lysmåleren på spotmåling kan du tage flotte silhuet-billeder af dyre og mennesker. 

© Shutterstock

2. Bliv advaret om højlys

I kameramenuen kan du slå højlysadvarsel til, så kan du straks se på billedet, om der er områder, som brænder ud i fx en hvid pels.

De udbrændte områder vil blinke på skærmen.

For at rette op på det kan du bruge eksponeringskompensationen, som du flytter mod venstre til negative værdier.

3. Fotografer dyret i fuld firspring

Kat efter sommerfugl
På jagt

Nogle af de bedste billeder får du, når dyret ikke ved, du fotograferer. Er der fart på dyret, er din lukkertid vigtig. 

Fotografer dyret, når det løber eller leger og ikke er opmærksom på dig. 

Brug serieoptagelse, så du kan vælge det bedste motiv ud, og anvend kontinuerlig fokus. 

Er der andre dyr, der kan krydse ind i billedet, kan du med fordel sætte sporingsfølsomheden ned, så fokus forbliver, hvor det skal.

Husk også en hurtig lukkertid, fx 1/500 eller hurtigere, hvis dyret som her er i fuld fart. 

I denne video i Fordelszonen viser vi, hvordan du får styr på kontinuerlig fokus med et Canon-kamera. I denne video gælder det Nikons kameraer. (Kun for abonnenter).

Læs også: Sådan bruger du autofokuspunkterne i dit kamera

4. Fyld ud med blitz

Fotograferer du mørke dyr mod en lys baggrund, fx en labrador op mod en hvid væg, kan du bruge flashen til at skabe udfyldningslys med. På den måde fremhæver du flere detaljer i den sorte pels.

Indstil blitzen til TTL, så blitzudladningen styres direkte af kameraet og dets lysmåling. 

Det kan være nødvendigt at dæmpe blitzlyset 1-2 trin for at undgå, at det bliver for kraftigt.

Du kan få fine resultater med din indbyggede flash, så længe motivet ikke er for langt væk. 

Læs også: 5 tips til bedre fotos med indbygget flash

5. Slør tremmerne i buret

To fugle i bur dyrefoto
Uden ærgerligt gitter

Du  kan snyde sig forbi tremmerne på flere måder. Det lille kamera på mobilen kan også være en god metode til at undgå bure og tremmer.

Du kan sagtens fotografere igennem tremmer eller bure. 

Gå helt tæt på med en stor blændeåbning, så de bliver slørede. Husk også at placere dyrene, som den forreste fugl her på billedet, med blikket rettet ind i billedet, og så der er luft foran hovedet.

Få mange flere tips til dyrefoto

I Digital FOTO finder du mange flere tips til gode billeder. I nummer 15/2018 finder du fx en hel stribe tips til dyrefotos, blandt andet til at udnytte det naturlige lys, snyde med en app og vælge den rette lysmåling.

Køb bladet i din bladbutik eller køb et abonnement og få en af vores spændende præmier med 2 numre af Digital FOTO leveret til døren for kun 49 kroner. Se udvalget her.

Som abonnent får du med det samme adgang til de 12 seneste numre af bladet i vores magasin-app Wype, samt adgang til Fordelszonen med mere end 500 videokurser til fotografi og billedbehandling.