Fotograf med kamera

Kameraets autofokus kan have behov for finjustering for at fokus ligger rigtigt.

© Shutterstock

Finjustér din autofokus

Find alle dine objektiver frem, for nu skal du have optimeret autofokus-systemet, så der bliver stillet skarpt det helt rigtige sted. Det sikrer dig flere pletskud, når du bruger en lille dybdeskarphed.

14. april 2020 af Poul Siersbæk

En af de helt store fordele ved spejlreflekskameraer er deres autofokus, som er baseret på fasedetektion. Den gør det muligt at stille skarpt på motivet lynhurtigt og uden tøven. Det er dog også et system, der nyder godt af et serviceeftersyn, så du er sikker på, at din autofokus er lige så præcist, som det er hurtigt.

Fasedetektion kan nemlig godt lide af en smule for- eller bagfokus, hvis kamera og objektiv ikke er kalibreret til at matche hinanden perfekt. Problemet viser sig ved, at der stilles skarpt på noget i motivet, der er lidt tættere på eller længere væk end det, man egentlig har bedt kameraet fokusere på.

Men det er heldigvis noget, du sagtens selv kan løse, hvis du har et spejlrefleks i entusiastklassen. 

Det har nemlig en smart funktion, der lader dig korrigere eventuelle fejl med autofokus én gang for alle.

> Læs også: Forstå dydeskarphed på 5 minutter

Finjustér autofokus med et testark

For at finjustere din autofokus, kan du med fordel bruge et særligt testark, som du fotograferer. Så kan du nemlig tjekke, om fokus ligger foran eller bagved ved det område, du har fokuseret på. I kameraets menu kan du så flytte fokus lidt frem eller tilbage.

Klik her for at hente testarket. Du kan også hente en artikel, der nøjagtigt beskriver, hvad du skal gøre. Den finder du nedenfor.

Kameraet kan også selv kalibrere

Flere nye spejlreflekser er så smart udstyret, at du kan vælge en funktion i kameraet, der kalibrerer autofokussen for dig. Hos fx Nikon hedder funktionen Auto AF Fine-Tuning. Her sætter du kameraet på stativ og aktiverer live view.

Vælg et enkelt fokuspunkt og peg kameraet mod et kontrastfyldt område. Hold så AF-Mode-knappen nede samtidig med videooptageknappen i et par sekunder. Nu dukker en menu op, hvor du blot følger trinene.

> Læs også: Skal jeg vælge spejlrefleks- eller systemkamera?

Systemkameraer behøver ikke samme justering

Da spejlløse systemkameraer fokuserer direkte på sensoren, har du ikke behov for at kalibrere kameraets autofokus her. 

Oplever du alligevel upræcis fokus, kan det skyldes en fejl i objektivet, som så skal en tur på værksted.