Sony a7III. Mirrorless systemkamera eller spejlreflekskamera? Læs vores guide her.

Valg af kameratype kan være svært – systemkameraer bliver bedre og bedre, mens spejlreflekskameraer traditionelt har været de professionelle fotografers valg. Vi hjælper dig til at træffe et valg. 

© Shutterstock

Skal jeg vælge systemkamera eller spejlreflekskamera?

Hvis du vil gøre alvor af dit fotografi, er der ingen vej uden om et godt spejlreflekskamera eller systemkamera. Begge kameratyper har udskiftelige objektiver og tager billeder af meget høj kvalitet – så hvad skal du vælge?

10. september 2018 af Poul Siersbæk

I mange år var et spejlreflekskamera det eneste seriøse bud på et professionelt kamera, der kunne levere skarpe billeder.

Den tid er dog forbi, efter systemkameraerne er kommet på banen. De har efterhånden fået spejlreflekskameraerne til at virke både gammeldags og kedelige.

Sony har sendt den ene topmodel i Sony Alpha-serien efter den anden ud på markedet. Nu er Canon og Nikon også hoppet med på vognen med de nye systemkameraer i høj kvalitet og med masser af avancerede funktioner. 

Udviklingen i systemkameraerne betyder, at valget mellem de traditionelle spejlreflekskameraer og de nye systemkameraer er blevet lettere. Systemkameraerne fører nemlig konkurrencen i øjeblikket, og det ser ikke ud til, at det ikke vil fortsætte.

Der er dog stadig forskelle og fordele ved begge systemer, og herunder kan du se nogle af de vigtigste ved hver kameratype.

> Læs også om de nye systemkameraer Canon EOS R og Nikon Z.

Hvad er et spejlreflekskamera?

Pentax spejlreflekskamera

I et spejlreflekskamera reflekteres lyset op i søgeren via et prisme.

© Pentax

I spejlreflekskameraet spejles det lys, der kommer ind i kameraet gennem objektivet, op i et prisme, hvor det sendes tilbage til okularet som et søgerbillede. I søgeren ser du altså motivet direkte ud gennem objektivet. 

Når billedet tages, vippes spejlet op, og lyset rammer sensoren og danner et billede.

Søgeren: Når du holder et spejlreflekskamera for øjet, ser du motivet med dine egne øjne gennem den optiske søger, og det er en fordel, ikke mindst i svagt lys, idet billedet står rent uden flimren.

Autofokus: Spejlreflekskameraer er ikke helt på niveau med de nyeste systemkameraer, når det gælder autofokus.

Gode begyndermodeller: De billigste spejlreflekskameraer er ofte bedre udstyret end tilsvarende systemkameraer. De har fx søger, hvilket de mindste og billigste systemkameraer ikke har – her er du henvist til skærmen.

Objektiver og tilbehør: Canons og Nikons spejlreflekssystemer er stadig uovertrufne, selv om især Sonys systemkameraer er kommet ganske godt med på objektivfronten.

Hvad er et systemkamera?

Sony systemkamera mirrorless

Systemkameraer har intet spejl. Derfor omtales de ofte som spejlløse kameraer.

© Sony

I systemkameraet rammer lyset sensoren, og herfra går billeddata videre til kameraets elektroniske søger, som egentlig er en lille skærm. Hvor du i et spejlreflekskamera ser billedet gennem optikken, ser du det altså elektronisk i systemkameraet. 

Søgeren: Den elektroniske søger i systemkameraet viser lys, farve og kontrast, præcis som det bliver på billedet. Også ansigtsgenkendelsen kan ses.

Optagehastighed: Mange nye systemkameraer kan tage hurtigere billedserier end tilsvarende spejlreflekskameraer – fx kan Sonys a9-model skyde op til 20 billeder i sekundet. 

Lydløs: En del systemkameraer kan indstilles til elektronisk lukker, så de kan optage fuldstændigt lydløst. Det er fx en fordel, hvis man skal fotografere street eller reportage. 

Vægt og størrelse: Kameraerne er mindre og lettere end spejlreflekskameraerne, da den elektroniske søger er langt mindre end prismet og spejlsystemet.

Autofokus: Systemkameraerne har i de seneste år fået et utroligt autofokus. Kameraerne kan ofte genkende ansigter og øjne. Derudover følger autofokus et bevægeligt motiv med knivskarp præcision. 

Spejlreflekskamera eller systemkamera - hvad skal jeg vælge?

Der er fordele og ulemper ved begge kameratyper og ofte vil det være en personlig sag, om du er til den ene eller den anden kameratype. I dag tipper den generelle tendens dog til, at du som minimum bør overveje at vælge et systemkamera.

Begge typer har hurtig autofokus, kan tage mange billeder i sekundet og kan gå højt op i ISO med gode resultater. Systemkameraerne fører dog i forhold til autofokus.

Systemkameraernes har et kompakt design og en lav vægt, hvor spejlreflekskameraerne og især deres objektiver fylder og vejer mere.

Omvendt er der nogen, som netop foretrækker spejlreflekskameraet fordi det ligger bedre i hånden pga. størrelse og vægt. 

Et systemkamera kan nemlig også virke småt i en stor hånd. 

> I vores eksklusive abonnementsunivers Fordelszonen finder du blandt andet Fotoskolen med over 30 videoer, der viser dig, hvordan du får fuld kontrol over dit kamera. Se videoerne her (kun for abonnenter)

Elektronisk søger eller optisk søger

En anden stor forskel på spejlreflekskamera og systemkamera er søgeren. 

I systemkameraet har du en elektronisk søger, som viser dig, hvordan dit billede bliver med de indstillinger, du har valgt. 

Hvis dine indstillinger af blænde, ISO og lukkertid er forkerte, vil du altså opdage det, når du kigger ind i søgeren.

I et spejlreflekskamera har du en optisk søger, hvor du ser det samme uanset dine indstillinger. For mange erfarne fotografer vil det kræve tid at omstille sig fra den traditionelle optiske søger til systemkameraets elektroniske "What-you-see-is-what-you-get-søger".

Igen er det en temperamentssag, om du er til det ene eller det andet. Vi kan kun anbefale, at du prøver dig frem i butikken og måske låner et kamera til test. 

Mirrorless spejlløst systemkamera

Den elektroniske søger i de spejlløse kameraer gør det muligt at se dit billede på skærmen eller gennem søgeren præcis, som det kommer til at se ud, når du trykker på udløseren. Du vil altså med det samme kunne se, om dit foto fx. bliver undereksponeret, da billedet i søgeren så vil være for mørkt. 

Spejlreflekskamera vinder på batterilevetid

Et sted, hvor spejlreflekskameraet stadig vinder over systemkameraet er på batterilevetiden.

Da systemkameraet bruger en del strøm på at holde den elektroniske søger i gang, kan du tage færre billeder per opladning med et systemkamera.

Forskellen er dog ikke så stor, at du vil føle, at du går glip af ret mange situationer på grund af kort batterilevetid.

Prisen på systemkamera og spejlreflekskamera

Uanset om du vælger system- eller spejlreflekskamera, kan du komme i gang for under 5000 kroner.

Spejlreflekskameraer som Canon EOS 250 D eller Nikon D3500 kan du få inkl. kit-objektiv for knap 5000 kroner.

Det samme gælder systemkameraer som Canon EOS 100M, Sony Alpha 6000, Panasonic Lumix DC-GX880K og Fujifilm X-A5.

> I denne artikel får du et bud på tre systemkameraer til under 4500 kroner.

Skal du op i mere professionelle modeller, er systemkameraerne lidt dyrere end spejlreflekskameraerne. Generelt er der dog ikke den store forskel på priserne.

De nye systemkameraer Canons EOS R og Nikon Z 7 samt Sony A7R IV koster mellem 12.000 og 25.000 kroner for huset alene.

Tilsvarende spejlreflekskameraer som fx Canon 5D IV og Nikon D850 koster pt. henholdsvis 18.000 kroner og 15.000 kroner for huset alene.

Endelig kommer naturligvis objektiverne. Her kan du spare penge ved at vælge et spejlreflekskamera.

Du kan få flere objektiver til et spejlreflekskamera, end du kan til et systemkamera - især hvis du vælger et spejlreflekskamera fra Nikon eller Canon. Dog kan du også bruge disse objektiver på dit spejlløse kamera med en adapter.

Læs også: Spar penge med uoriginale objektiver

Læs test og anmeldelser i Digital FOTO

Vi er altid blandt de første, der får de nye system- og spejlreflekskameraer i hænderne, og i magasinet Digital FOTO kan du læse grundige anmeldelser og tests af de forskellige modeller. 

Du kan altid læse test og anmeldelser og sammenligne produkter i Gearguiden.