Sony a7III. Mirrorless systemkamera eller spejlreflekskamera? Læs vores guide her.

Valg af kameratype kan være svært – systemkameraer bliver bedre og bedre, mens spejlreflekskameraer traditionelt har været de professionelle fotografers valg. Vi hjælper dig til at træffe et valg. 

© Shutterstock

Skal jeg vælge systemkamera eller spejlreflekskamera?

Hvis du vil gøre alvor af dit fotografi, er der ingen vej uden om et godt spejlreflekskamera eller systemkamera. Begge kameratyper har udskiftelige objektiver og tager billeder af meget høj kvalitet – så hvad skal du vælge?

10. september 2018 af Poul Siersbæk

Systemkameraerne – eller de spejlløse kameraer – udvikler sig i rasende fart. 

I de seneste år har Sony sendt den ene topmodel i Sony Alpha-serien efter den anden ud på markedet, men nu er Canon og Nikon også hoppet med på vognen med de nye systemkameraer i høj kvalitet og med masser af avancerede funktioner. 

Udviklingen betyder, at valget mellem de traditionelle spejlreflekskameraer og de nye systemkameraer nu i højere grad afhænger af smag end kvalitet. 

I nogle tilfælde er det faktisk præcis de samme sensorer og processorer, der sidder i de to kameratyper. 

Der er dog visse forskelle, og herunder kan du se nogle af de vigtigste fordele ved hver kameratype.

> Læs også om de nye systemkameraer Canon EOS R og Nikon Z.

Hvad er et spejlreflekskamera?

Pentax spejlreflekskamera

I et spejlreflekskamera reflekteres lyset op i søgeren via et prisme.

© Pentax

I spejlreflekskameraet spejles det lys, der kommer ind i kameraet gennem objektivet, op i et prisme, hvor det sendes tilbage til okularet som et søgerbillede. Du ser altså motivet direkte. 

Når billedet tages, vippes spejlet op, og lyset rammer sensoren og danner et billede.

Søgeren: Når du holder et spejlreflekskamera for øjet, ser du motivet med dine egne øjne gennem den optiske søger, og det er en fordel, ikke mindst i svagt lys, idet billedet står rent uden flimren.

Autofokus: Spejlreflekskameraer er stadig marginalt bedst, når det gælder autofokus, men de mest avancerede systemkameraer er under de fleste forhold lige så gode i dag.

Gode begyndermodeller: De billigste spejlreflekskameraer er bedre udstyret end tilsvarende systemkameraer. De har fx søger, hvilket de mindste og billigste systemkameraer ikke har – her er du henvist til skærmen.

Objektiver og tilbehør: Canons og Nikons spejlreflekssystemer er stadig uovertrufne, selv om især Sonys systemkameraer er kommet ganske godt med på objektivfronten.

Hvad er et systemkamera?

Sony systemkamera mirrorless

Systemkameraer har intet spejl. Derfor omtales de ofte som spejlløse kameraer.

© Sony

I systemkameraet rammer lyset sensoren, og herfra går billeddata videre til kameraets elektroniske søger. Autofokus foregår også ved at analysere de data, der rammer sensoren.

Søgeren: Den elektroniske søger i systemkameraet viser lys, farve og kontrast, præcis som det bliver på billedet. Også ansigtsgenkendelsen kan ses.

Optagehastighed: Mange nye systemkameraer kan tage hurtigere billedserier end tilsvarende spejlreflekskameraer – fx kan Sonys a9-model skyde op til 20 billeder i sekundet. 

Lydløs: En del systemkameraer kan indstilles til elektronisk lukker, så de kan optage fuldstændigt lydløst. Det er fx en fordel, hvis man skal fotografere street eller reportage. 

Vægt og størrelse: Kameraerne er mindre og lettere end spejlreflekskameraerne, da den elektroniske søger er langt mindre end prismet og spejlsystemet.

Spejlreflekskamera eller systemkamera - hvad skal jeg vælge?

Der er fordele og ulemper ved begge kameratyper. og ofte vil det være en personlig sag, om du er til den ene eller den anden kameratype. 

Begge typer har hurtig autofokus, kan tage mange billeder i sekundet og kan gå højt op i ISO med gode resultater. 

Systemkameraernes popularitet skyldes især det kompakte design og den lave vægt, hvor spejlreflekskameraerne og især deres objektiver fylder og vejer mere.

Omvendt er der mange, som netop foretrækker spejlreflekskameraet fordi det ligger bedre i hånden pga. størrelse og vægt. 

Et systemkamera kan nemlig også virke småt i en stor hånd. 

Elektronisk søger eller optisk søger

En anden stor forskel på spejlreflekskamera og systemkamera er søgeren. 

I systemkameraet har du en elektronisk søger, som viser dig, hvordan dit billede bliver med de indstillinger, du har valgt. 

Hvis dine indstillinger af blænde, ISO og lukkertid er forkerte, vil du altså opdage det, når du kigger ind i søgeren.

I et spejlreflekskamera har du en optisk søger, hvor du ser det samme uanset dine indstillinger. For mange erfarne fotografer vil det kræve tid at omstille sig fra den traditionelle optiske søger til systemkameraets elektroniske "What-you-see-is-what-you-get-søger."

Igen er det en temperamentssag, om du er til det ene eller det andet. Vi kan kun anbefale, at du prøver dig frem i butikken og måske låner et kamera til test. 

Mirrorless spejlløst systemkamera

Den elektroniske søger i de spejlløse kameraer gør det muligt at se dit billede på skærmen eller gennem søgeren præcis, som det kommer til at se ud, når du trykker på udløseren. Du vil altså med det samme kunne se, om dit foto fx. bliver undereksponeret, da billedet i søgeren så vil være for mørkt. 

Spejlreflekskamera vinder på batterilevetid

Et sted, hvor spejlreflekskameraet stadig vinder over systemkameraet er på batterilevetiden.

Da systemkameraet bruger en del strøm på at holde den elektroniske søger i gang, kan du tage færre billeder per opladning med et systemkamera.

Spejlreflekskameraerne - i hvert fald de store modeller - har også bedre vejrforsejling. Altså er de bedre beskyttet mod vejr og vind.

Begge dele er værd at have i tankerne, hvis du skal have dit kamera med på en længere tur i naturen.

Du kan også stadig få flere objektiver til et spejlreflekskamera end du kan til et systemkamera - især hvis du vælger et spejlreflekskamera fra Nikon eller Canon. Dog kan du også bruge disse objektiver på dit spejlløse kamera med en adapter.

Prisen på systemkamera og spejlreflekskamera

Uanset om du vælger system- eller spejlreflekskamera kan du komme i gang for under 5000 kroner.

Spejlreflekskameraer som Canon 1300 D eller Nikon D3500 kan du få inkl. kit-objektiv for knap 5000 kroner. Det samme gælder systemkameraer som Canon EOS 100M, Sony Alpha 6000, Panasonic Lumix DC-GX800 og Fujifilm X-A10.

> I denne artikel får du et bud på tre systemkameraer til under 4500 kroner.

Skal du op i mere professionelle modeller, er spejlreflekskameraerne lidt dyrere end systemkameraerne.

De nye systemkameraer Canons EOS R og Nikon Z 6 samt Sony Alpha A7III koster knap 20.000 kroner for huset alene.

Tilsvarende spejlreflekskameraer som fx Canon 5D IV og Nikon D850 koster pt. henholdsvis 23.000 kroner og 28.000 kroner for huset alene.

Hertil kommer naturligvis objektiverne. Og her har du fortsat bedre muligheder for billigere alternativer (fx Tamron, Sigma og Samyang) end producentens egne, hvis du vælger et spejlreflekskamera. 

Læs også: Spar penge med uoriginale objektiver

Læs test og anmeldelser i Digital FOTO

Vi er altid blandt de første, der får de nye system- og spejlreflekskameraer i hænderne, og i magasinet Digital FOTO kan du læse grundige anmeldelser og tests af de forskellige modeller. 

Du kan altid læse test og anmeldelser og sammenligne produkter i Gearguiden.

Redaktionen anbefaler:
100 tips og kurser til billedbehandling

Har du helt styr på, hvordan du gør farverne flottere og detaljerne skarpere, når du redigerer dine billeder? Ellers er det måske nu, du skal lære det. 

Digital FOTO har netop udgivet en ny bog med 100 tips og kurser til Photoshop, Lightroom og Elements. Bogen er skrevet, så der er noget til alle niveauer. Altså får du glæde af den, uanset om du er nybegynder eller allerede fotograferer i raw og redigerer alle dine billeder. 

Med bogen i hånden kan du nemt bringe dine billeder til helt nye højder takket være de udførlige trin for trin-vejledninger, hvor vi guider dig gennem de forskellige funktioner, justeringsmuligheder og effekter. 

Lige nu kan du få bogen 100 Tips og kurser med to numre af Digital FOTO for kun 49 kroner + porto. I alt 98 kroner. Læs mere om bogen her.