Skikkelser på en badebro fotograferet med for lang lukkertid

Når du fotograferer på blændeprioritet, vælger kameraet selv en lukkertid og ISO for dig. Men i situationer med svagt lys kan du blive nødt til at skrue op for ISO'en, da lukkertiden ellers bliver for lang, og du får bevægelsessløring – som her. 

Udryd de frustrerende fejlskud én gang for alle

Kameraer er i dag så avancerede, at det burde være umuligt at tage et dårligt billede. Alligevel ser vi hele tiden billeder, der er overbelyste, underbelyste, rystede eller uskarpe. Heldigvis kan du med få indstillinger få bedre kontrol over billederne.

13. juni 2018 af Sarah Marie Winther

Moderne kameraer har et virvar af forskellige knapper og indstillinger, og det er nok ikke alle hobbyfotografer, der kender hver og én funktion i deres kamera. 

Ikke desto mindre er der nogle få funktioner, du bør kende betydningen af, hvis du vil tage gode billeder. 

Det er ikke avancerede funktioner, men det kan være svært at forstå sammenhængen mellem dem. 

Brændvidde og lukkertid hænger sammen

De fleste vælger brændvidde alt efter det motiv, de skal fotografere. Men brændvidden påvirker faktisk både lukkertiden, billedets perspektiv og dybdeskarpheden

Jo længere brændvidden er, desto sværere er det at undgå rystelser, hvis du fotograferer uden stativ. 

Derfor skal du sørge for at indstille kameraet til en lukkertid, hvor nævneren er mindst dobbelt så stor som brændvidden – fx 1/200 sekund på 100 mm.

Har du et APS-C-kamera, vil 100 mm svare til cirka 150 mm, og så skal du bruge en endnu hurtigere lukkertid. 

Hvis du skyder på blændeprioritet, så vær opmærksom på, hvad din lukkertid ændrer sig til, når du blænder ned.

Læs også: Det vigtigste, du som fotograf skal vide om komposition

Billede taget i Nyhavn med udbrændte højlys

Fotografen bag billedet har ikke holdt øje med sit histogram og derfor ikke opdaget, at himlen er fuldstændig forsvundet. I mange kameraer kan du aktivere en højlysadvarsel, der får områder uden detaljer til at blinke, når du ser billedet på LCD-skærmen.

Op med ISO'en på blændeprioritet

Hvis du fotograferer på blændeprioritet, vælger kameraet en lukkertid for dig, mens du selv vælger ISO og blændeåbning. Men det er vigtigt, at du holder øje med den lukkertid, kameraet vælger.

Vælger du en lille blændeåbning, slipper der nemlig ikke så meget lys ind, og derfor er kameraet nødt til at vælge en længere lukkertid.

Bliver lukkertiden for lang, fx 1/30 sekund, risikerer du uskarpe billeder, fordi du ikke kan holde kameraet stille i så lang tid.

Derfor er du nødt til at skrue op for ISO'en, så du kan få en kortere lukkertid. Fx bliver 1/30 sekund på ISO 100 til 1/250 sekund på ISO 800.

Læs også: Her er 5 klassiske begynderfejl fotografer skal undgå

Fuld oversigt i det nye Digital FOTO

Selvom du har styr på blænde, lukkertid og ISO kan du alligevel godt ende med ubrugelige billeder. Der er nemlig et par andre funktioner, du også skal være bekendt med. 

I det nye nummer af Digital FOTO 9/2018 får du en fuld oversigt over de essentielle indstillinger, så du kan sige farvel til fejlskud én gang for alle. 

Slut med fejlskud

Der er grundige forklaringer til hver indstilling, samt eksempler på de mest typiske fejl, nye fotografer begår. 

Du kan endda tage en test sidst i artiklen og se, om du har styr på, hvilke årsager, der ligger bag fejlskuddene.

Køb magasinet i din bladbutik eller tegn abonnement. Som abonnent får du med det samme adgang til det aktuelle blad og de ni seneste blade i vores magasinapp Wype.

Lige nu får du to numre af Digital FOTO og vores store kursusbog til billedbehandling "100 tips og kurser" for kun 49 kroner. Se tilbuddet her.