Mountainbike Auto ISO

Lukkertiden er afgørende, når et hurtigt motiv skal fastfryses. Auto-ISO kan hjælpe dig til perfekt lukkertid hver gang. 

© Taras Hipp/Shutterstock

Få den rigtige lukkertid med Auto-ISO

Når lysforholdene skifter, har du brug for at ændre kameraindstillinger for at få den optimale eksponering og ikke mindst lukkertid. Her kan du bruge Auto-ISO til at sætte grænser for lukkertiden, så du altid får den bedste løsning.

Med programmerne blændeprioritet, A eller Av, eller program P kan du med Auto-ISO bestemme, hvor lang lukkertiden skal være, før kameraet vælger højere ISO. 

Auto-ISO gør, at kameraet justerer ISO alt efter dine øvrige indstillinger og det lys, du fotograferer i, og dermed sikrer dig perfekt eksponering.  

Fotograferer du i høj sol, vil kameraet prioritere en lav ISO (og dermed høj billedkvalitet), og indendørs i svagt lys vil kameraet automatisk vælge en højere ISO-indstilling. 

Kameraet kan lynhurtigt træffe et valg, men det er ikke sikkert, at valget er det rigtige. Fotograferer du et motiv i bevægelse, vil det være bedst at øge ISO og holde en hurtig lukkertid.

Det kan Auto-ISO hjælpe dig med.

Høj eller lav ISO?

Generelt får du en bedre billedkvalitet, når du holder ISO lav. 

Ved landskaber kan du bevare en lav ISO ved at kompensere med en lang lukkertid og evt. sætte kameraet på stativ.

Med motiver i bevægelse er det god teknik at fortælle kameraet, at det skal skifte til højere ISO i stedet for at gå under fx 1/1000 sekund. 

Det gør du ved at fotografere med Auto-ISO og indstille den længst acceptable lukkertid. Så vil kameraet gå op i ISO, når det er nødvendigt, fremfor at ændre på din lukkertid. 

Funktionen findes i mange spejlrefleks- og systemkameraer. 

Her kan du se, hvordan du bruger funktionen.

Auto ISO

Med Auto ISO kan du bestemme den mindste lukkertid kameraet må bruge. Du kan også sætte grænser for, hvor højt ISO må gå.

© Digital FOTO

Sådan fungerer Auto-ISO

På billedet herover er Auto-ISO sat til at øge ISO, hvis lysforholdene gør, at kameraet normalt vil vælge en længere lukkertid end 1/1000 sekund. Med andre ord har du sagt til kameraet, at det aldrig må vælge lukkertider langsommere end 1/100 sekund.

På hurtige motiver må du acceptere den nedsatte billedkvalitet en højere ISO giver.

På mange kameraer kan du vælge, hvilken ISO-værdi, der er den højest acceptable. Ofte kan du fotografere ved så høj ISO, at billedkvaliteten bliver uacceptabelt kornet.

Husk at ændre indstillingerne igen, hvis lysforholdene skifter markant. Det sikrer dig den bedste billedkvalitet.

Et par hurtige tips til ISO

  • Fotograferer du under skiftende lysforhold og skal fange hurtige bevægelser, så indstil Auto-ISO til at skifte allerede ved 1/1000 sekund.
  • Fotograferer du i svagt lys og og skal fange rolige bevægelser, så sæt Auto-ISO til først at øge ISO ved lukkertider, som er længere end fx 1/100 sekund.

Læs flere spørgsmål og svar i magasinet

Spørgsmålet om hvad lukkertid har med ISO at gøre kommer fra Brevkassen i Digital FOTO nummer 7/2018.

Her svarer vi også på, hvordan du får de bedste HDR-fotos, hvordan du låser dit kamera og hvordan du skaber en stjerneeffekt.

Du får også svaret på, hvordan du redder slettede billeder på et SD-kort. 

Hvis du endnu ikke har læst bladet (og vil du have svaret på det nævnte herover), kan du tegne abonnement. Så får du med det samme adgang til det aktuelle blad og de ni seneste blade i vores magasinapp Wype.