Pige fotograferet i modlys

Der findes flere funktioner i dit kamera, der gør det hårde lys fra solen til en fordel og ikke en ulempe, når du fotograferer.

© Shutterstock

Sådan får du flotte fotos i direkte sol

Når du fotograferer midt på dagen og i solens hårde lys, bliver kameraets lysmåler let forvirret, og det gør det svært at skyde en lang række motiver. Heldigvis er der tre indstillinger, du kan bruge til at tackle det hårde lys.

4. juli 2021 af Christian Trant

Solens hårde lys gør det ofte svært at få gode billeder. Derfor peger mange fotografer også kameraet væk fra den direkte sol, når de fotograferer.

Det er en skam, for solens stråler kan faktisk give nogle stemningsfyldte billeder, hvis du hjælper dit kamera på vej.

Her får du tre tips til funktioner i kameraet, der hjælper dig med at tackle det hårde sollys.

1. Brug flash til at oplyse forgrunden

Når du fotograferer i et stærkt og hårdt lys, vil forgrunden i dit motiv ofte blive helt mørk. 

Det skyldes, at solens lys er så stærkt, at kameraets lysmåler automatisk nedjusterer lyset i hele billedfladen.

Her kan du bruge kameraets indbyggede blitz eller en ekstern flash til at løse problemet. 

Når flashen i et splitsekund skyder en lysstråle afsted, kan du få det bedste med fra begge verdener. 

På den måde kan du fx skyde flotte portrætter, hvor personen i forgrunden er oplyst, selvom solen umiddelbart gør forgrunden mørk.

> Læs også: Sådan får du perfekte fotos med din flash

Portræt i stærkt modlys.

Lyset, der rammer frontlinsen, kan bruges til lens flare, der er et lysglimt i objektivet. Det kan give dit portrætfoto en god effekt.

© Shutterstock

2. Vælg den rigtige hvidbalanceindstilling til det hårde lys

I alle nyere kameraer kan du vælge mellem flere forskellige hvidbalanceindstillinger. For eksempel findes der en indstilling til overskyet vejr og dagslys.

I stærkt sollys midt på dagen skal du vælge dagslys, og hvis det ikke er nok til at få en god eksponering, kan du også indstille en brugerdefineret hvidbalance baseret på dit motiv.

En køligere hvidbalance kan fx give en pæn effekt, hvis du vil skyde sort-hvid billeder, mens en varm hvidbalance får stærkt sollys til at se blødere og mere indbydende ud.

Du kan også vente med at justere hvidbalancen til senere i efterbehandlingen, forudsat at du optager i raw. 

Men hvis du skyder i jpeg, eller du bare ikke vil redigere dine billeder efterfølgende, så kan kameraets hvidbalanceindstillinger redde dine billeder i stærkt sollys.

> Læs også: 3 veje til perfekt hvidbalance

Sort-hvid portræt i direkte modlys.

Det hårde lys giver store kontraster i dine billeder, og det passer særligt godt til sort-hvid billeder. 

© Shutterstock

3. Du kan tage kontrol over lyset med eksponeringskompensationen 

Et typisk problem i stærkt sollys er, at mange normale kameraindstillinger kan måle forkert. Det undereksponerer dit motiv meget – især når baggrunden er lys. 

Det kan du rette op ved at overeksponere en smule, så motivet får en bedre eksponering. 

Du gør det lettest ved at skrue lidt op for eksponeringskompensationen på dit kamera.

Du finder eksponeringskompensationen som en selvstændig knap på kameraet eller i kameramenuen. 

Har dit kamera en dedikeret knap, er den nem at finde, da den har symbolet +/-. 

Når knappen er trykket ned, indstilles eksponeringskompensationen enten med drejehjul eller piletaster. 

Typisk har man tre eller fem eksponeringstrin i begge retninger. Når du vil overeksponere, skal du vælge plus-værdierne.

> Læs også: Sådan virker eksponeringskompensationen i dit kamera