Ung pige fotograferet med lang lukkertid med bevægelsessløring

Det er måske svært at tro på, men billedet her er faktisk lavet direkte i kameraet. 

© Shutterstock

Billedmanipulation uden snyd med disse 5 nemme idéer

Det er efterhånden de færreste billeder, der ikke har været en tur i et billedbehandlingsprogram, inden de blev offentliggjort. Men med et par snedige tricks kan du kreere fascinerende, surrealistiske billeder uden nogen form for "snyd".

18. juli 2018 af Sarah Marie Winther

I takt med, at der er blevet flere gratis billedbehandlingsprogrammer, er det også blevet mere udbredt at redigere – og manipulere – sine billeder. 

Det betyder, at det i dag næsten er umuligt at vide sig sikker på, at et billede er et hundrede procent ægte.

Hvor det tidligere kun var professionelle fotografer med adgang til Adobe-programmerne, der brugte flere timer på at retouchere deres billeder, er det nu almindelig praksis for langt de fleste mennesker med et kamera, at man lige kører billedet gennem computeren, inden man offentliggør det. 

Selv på mobilen har man efterhånden de samme muligheder for at redigere og manipulere, som man indtil nu har haft på computeren. 

Der findes endda specifikke apps, der med et par klik kan gøre øjne større, hud blegere og læber mere fyldige, fx hvis billedet skal på Instagram.

Men faktisk findes der mange måder at trylle med et billede på, der sker direkte i kameraet og foregår uden nogen som helst form for "snyd" i Photoshop eller andre programmer.  

Og lad os være ærlige – når andre nysgerrigt spørger ind til hemmeligheden bag ens smukke, fascinerende billede, er det ret fedt at kunne sige, at det er lavet på helt naturlig vis. Ikke? 

Det synes vi i hvert fald. Derfor har vi samlet fem kreative projekter, der er lette at gå til, og som ikke kræver billedmanipulation.

1. Lav flere kloner

Billede af ung pige taget med lang lukkertid og bevægelsessløring

En ensartet baggrund og en lang lukkertid. Det er alt, hvad du skal bruge for at tage dette billede. 

© Shutterstock

Med lange lukkertider kan du skabe overnaturlige, spøgelsesagtige skikkelser i dine billeder, men du kan også bruge indstillingen til at illustrere en følelse, der ellers er svær at få frem i et portræt. 

Vælg en lukkertid på mellem 5 og 15 sekunder, så modellen har tid nok til at bevæge sig. Find en ensfarvet baggrund, gerne én, der er helt mørk, da du ellers risikerer, at den bliver overeksponeret på grund af den lange lukkertid.

Sørg også for at modellen er ens belyst igennem hele optagelsen, fx ved at lyse på vedkommende med en lampe. Hvis modellen skal bevæge sig under optagelsen, så husk også at bevæge lyset.

2. Skab sløring med zoom

Billede af New Yorks undergrund taget med zoomobjektiv og sløring

Giv et stillestående billede masser af bevægelse og intensitet ved at zoome ind, mens du tager billedet. 

© Shutterstock

Hvis du har et objektiv, der kan zoome, er denne effekt virkelig nem at opnå. Den kan bruges på alle billeder, men er især virkningsfuld, hvis dit motiv i forvejen har bevægelse. 

Sæt kameraet på lukkertidsprioritet og start med en lukkertid på 1 sekund. Tryk så på udløserknappen og forsøg at dreje zoomringen i én lang, sammenhængende bevægelse. 

Herefter kan du eksperimentere med en længere eller kortere lukkertid.

Læs også: Sådan ser billederne ud, når du tager objektivet af

3. Mal med lys i billedet

Gammelt forladt hus malet med lys om natten

Med en lommelygte og en lang lukkertid kan du tage kontrol over lysforholdene i dit billede. 

© Shutterstock

At male med lys er ingen ny teknik. Du har sikkert set billeder, hvor fotografer har brugt lommelygter, stjernekastere, knæklys eller andre redskaber til at male bogstaver, symboler eller cirkler frem.

Det giver en sjov effekt, men det bliver også meget ensartet at se på. I stedet bør du bruge teknikken mere diskret, fx til at lyse et mørkt motiv op uden at få det kraftige lys fra en flash.

Sæt kameraet på stativ, vælg manuelt optageprogram og sæt lukkertiden på fx 10 sekunder. Hvis der er for mørkt til at dit kamera kan fokusere, kan du lyse direkte på motivet med en lommelygte, mens du lægger fokus. 

Når du har trykket på udløserknappen, skal du gå rundt om dit motiv, mens du "maler" det med lommelygten. Sørg for at holde den samme afstand til motivet hele tiden, så lyset lægges jævnt. 

> Læs mere om hvordan du maler med lys her

4. Dobbelteksponér i kameraet

Dobbelteksponering af ung pige med paraply og dystert tåget landskab

Billedet her ligner noget fra en gyserfilm, men effekten er faktisk slet ikke så svær at opnå.

© Shutterstock

I mange billedbehandlingsprogrammer kan du lægge to billeder sammen med et enkelt klik, men faktisk er der også en hel del kameraer, der har en indbygget dobbelteksponeringsfunktion

De fleste spejlreflekskameraer fra Canon og Nikon kan tage to billeder umiddelbart efter hinanden og lægge sammen, men det er kun nogle af modellerne fra Olympus og Fujifilm, der er udstyret med funktionen. 

5. Fang stjernernes spor

Billede af stjernehimlen fotograferet med lang lukkertid så stjernernes spor er tydeligt

Skab en eventyrlig effekt i dit landskabsbillede ved at bruge en lang lukkertid, så du kan fange stjernernes rotation på himlen.

© Shutterstock

Stjernernes rotation på himlen er et fantastisk naturfænomen, og ved at bruge en lang lukkertid eller skyde en serie af eksponeringer kan du fange de lange, lysende streger på himlen.

Den nemmeste måde at fotografere stjernespor på er ved at lave én lang eksponering. Her skal du bruge en lang eksponeringstid på fx 15 minutter. Sæt blænden til F8 eller F11, og ISO på 100.

Brug altid stativ for at undgå kamerarystelser under den lange optagelse, og slå billedstabiliseringen fra.

Læs også: Alt, du skal vide om at fotografere stjernespor

> Få en flot og praktisk fototaske til en ekstraordinær god pris med Digital FOTO. Få den sammen med 2 nr. af bladet for kun 49,50 kr. HER.