Duehøg

Fotograferer du fugle fra et skjul, kan det være en fordel, at kameraet slet ikke larmer, når du trykker på udløserknappen, da lyden kan skræmme motiverne væk.

© Shutterstock.com

Derfor skal du bruge elektronisk lukker

Med elektronisk lukker får du en række fordele, når du tager billeder. Du kan blandt andet komme tættere på motiverne uden at forstyrre og få skarpere fotos.

23. juni 2021 af Kristoffer Engbo

Når du tager et billede med dit spejlrefleks- eller systemkamera, lyder der et klik, som kommer fra kameraets mekaniske lukker, men faktisk kan du med mange nyere kameraer fotografere helt lydløst.

I stedet for at bruge den mekaniske lukker kan kameraet nemlig anvende en elektronisk, hvor det fastfryser det, der rammer billedchippen. Her er der ingen bevægelse og dermed ingen lyd, og så byder den elektroniske lukker også på en række andre fordele.

>Læs også: 5 gode grunde til at skyde i raw

Canon EOS R6

Når du bruger elektronisk lukker, er der hele tiden direkte adgang for lyset til billedchippen, og da der ikke noget, der skal bevæges, kan du ofte tage flere billeder i sekundet end med mekanisk lukker.

Her skal du bruge den lydløse funktion

Med den lydløse lukker minimerer du risikoen for at skræmme fx fugle væk, når du fotograferer dem tæt på. 

Den kan også bruges i situationer, hvor støjen fra kameraet kan genere andre, fx ved gadefotografering, eller hvis du fotograferer personer, der er meget koncentrerede.

>Læs også: Få styr på kameraernes sensorstørrelse

Bryllup i kirke

Fotograferer du i en kirke til fx bryllup eller barnedåb, kan du slå den elektroniske lukker til, så kameraet er helt lydløst og diskret.

© Shutterstock.com

En anden fordel ved den elektroniske lukker er, at du kan få skarpere billeder. Bevægelserne fra den mekaniske lukker kan skabe små rystelser under eksponeringen, men det undgår du med den elektroniske. Det er en fordel i fx landskabsbilleder.

Desuden kan du ofte tage endnu hurtigere serier og bruge endnu hurtigere lukkertider, når du vælger elektronisk lukker frem for den mekaniske. 

Sådan vælger du elektronisk lukker

Funktionen er nem at overse. Den ligger typisk i kameramenuen under fx Lukkermetode eller Lukkertype, hvor du kan vælge elektronisk lukker. På nogle kameraer skal du vælge funktionen Lydløs optagelse.

>Se også: Et af de kameraer, der har flest muligheder med elektronisk lukker er Sony A1. Vi har haft kameraet med i fugleskjul, og i denne video kan du se, hvad vi fik ud af turen.

Menu i Sony A6600

I dette kamera vælger du Lydløs optagelse i menuen. Når du har valgt Til, bruger kameraet den elektroniske lukker.

Husk at slå funktionen fra igen eller vælge mekanisk lukker, når du står over for motiver, der kan give problemer.

Læs mere i Digital FOTO

Den elektroniske lukker har dog også nogle ulemper, så den er ikke velegnet til alle motivtyper. Hurtigere bevægelser og kunstigt lys kan fx udfordre lukkertypen.

I Digital FOTO nr. 10/2021 kan du læse mere om, hvorfor og hvornår den elektroniske lukker kan få problemer, og så kan du se, hvordan de nyeste topmodeller stort set har ryddet problemerne af vejen.