Forskelligt vejr giver forskellige billeder

Her kan du læse, hvordan du får gode billeder uanset, hvordan vejret arter sig i løbet af sommeren.

© Shutterstock

Få gode fotos uanset sommerens vejr

På vores breddegrader er det ikke en selvfølgelighed, at sommmerens vejr bliver varmt og lækkert – det har vi lært af bitter erfaring. Her kan du læse, hvordan du får gode sommerfotos uanset om det regner eller solen står højt på himlen.

Bliver det en af de somre, hvor vejret skuffer fatalt, så er der ingen grund til gemme kameraet væk.

Det er nemlig muligt at få nogle helt andre billeder, når vejret viser tænder – eller hvis det bare står ned i stænger.

Her får du først to gode tips til at fotografere i "dårligt" vejr, mens du senere i artiklen kan læse, hvordan du får gode fotos, hvis sommervejret bliver fantastisk.

1. Få maksimalt ud af regnvejret

Det sker indimellem, at ferievejret ikke just lever op til forventningerne, men selv i regnvejr kan du få fantastiske fotos. 

Regnfulde gader har ofte lyse vinduer, reklametavler, trafiklys og andre lyskilder, der kan hjælpe dig med at få regnen til at lyse. 

Du skal dog være opmærksom på, at regnen har det med at drille eksponeringen.

Kameraets lysmåler bliver nemt snydt, når lyset bliver reflekteret af regndråberne, hvilket resulterer i undereksponerede billeder. 

> Læs også: Disse 4 ting skal du fotografere i regnvejr

Foto af en storby i regnvejr.

For at undgå undereksponerede fotos kan du benytte eksponeringskompensationen, og som regel er det nok at indstille den til +1/3 blænde.

© Shutterstock

2. Dramatiske gråvejrsbilleder fra stranden

Det er let at blive bjergtaget af smukke strande i Norden såvel som i udlandet, men vejret kan være gråt og kedeligt, og så bliver det langt sværere at få gode fotos. 

Her kan du peppe motivet op med et ND-filter på objektivet. 

Filtret på objektivet gør det muligt at sløre havet – og eventuel regn på himlen – og resultatet bliver ofte et mere dramatisk motiv.

> Læs også: Sådan passer du på dit kamera i regnvejr

Sort-hvid foto af overskyet strand.

Start med en lukkertid på 1/60 sekund for en fin bevægelsessløring – men øg den gerne, hvis skyerne er virkelig mørke, og der kommer mindre lys ind i kameraets sensor.

© Shutterstock

Bliver vejret, som vi håber med høj solskin og 25 grader, så er det også godt at være forberedt. 

Her får du to tips, der giver flotte og anderledes fotos i det smukke sommervejr.

1. Skyd portrætter direkte mod solen

Ofte vil man undgå at fotografere direkte mod en lyskilde, men omvendt kan det give en særlig effekt. 

Contre-jour kalder man den teknik, hvor man fx har solen bag en person i optagelsen. 

For at det bliver godt, skal du indstille kameraets lysmåling til Matrix, hvor kameraet måler lyset over hele billedfladen.

> Læs også: Her er de bedste kameraindstillinger til portrætfoto

Portræt i direkte modlys.

På mange kameraer vælger man lysmåling ved at trykke lysmålerknappen ned og dreje på indstillingshjulet. Lysmålerknappen kan kendes ved, at den ligner et flag, da symbolet er en firkant med et kryds i. 

© Shutterstock

2. Leg med udtrykket i dine landskaber

Refleksioner kan bruges som forgrund og endda som det bærende element i dit billede. 

Det fungerer bedst, når man også har en interessant og farverig himmel. 

Prøv fx denne idé: Fyld rammen med refleksionen, og rotér billedet 180 grader i billedbehandlingen.

> Læs også: Få flotte skud af refleksioner med disse 5 tips

Spejlvendt refleksion.

Der er let at spejlvende fotos i billedbehandlingen. Du kan endda gøre det i standardprogrammerne for billedvisning på både Mac og Windows.