Spejling eller refleksion af bjerglandskab.

Du får den tydeligste og flotteste refleksion, hvis du fotograferer i roligt vejr.

© Shutterstock

Få flotte skud af refleksioner med disse 5 tips

Refleksioner eller spejlinger i vand giver nogle helt nye motiver, når du fotograferer. Her får du 5 tips, der sikrer, at du får det bedste resultat med hjem.

25. august 2021 af Christian Trant

Spejlinger eller refleksioner er ikke noget let motiv at fotografere. 

Hvis det hele skal gå op i en højere enhed, skal du vide, hvilke kameraindstillinger du skal bruge, og hvilket udstyr der giver den flotteste refleksion.

Her får du vores bedste tips til at fange refleksionerne. 

1. Vælg den rigtige lukkertid til vejrforholdene

Når du har fundet dit motiv, skal du vælge den bedste lukkertid til vejrforholdene den dag, du fotograferer.

Hvis refleksionen i vandoverfladen er en smule udvisket, og det blæser bare lidt, må du ikke vælge en lukkertid, der er langsommere end 1/250 sekund. 

Er vejrforholdene derimod ideelle, og vandoverfladen giver en tydelig og fin spejling, kan du med fordel bruge en længere lukkertid.

En længere lukkertid forvandler nemlig vandets overflade til en let tåge – samtidigt med at du får en flot spejling – og det giver et flot og drømmende udtryk i dine billeder.

> Læs også: 10 lyntips til landskaber

Refleksion af bjergkæde i solnedgangen

Kommer du forbi et fotogent landskab med vand, kan du altid genbesøge det i roligt vejr, så du kan fotografere den perfekte refleksion. 

© Shutterstock

2. Få flottere billeder med et polfilter

Et polfilter er det helt rette filter, hvis du skyder landskabsbilleder, og du søger en dybere blå himmel.

Polfilteret neutraliserer samtidigt den skinnende overflade på vandet, når solen er fremme, og det gør, at man ikke minster illusionen om et todelt landskab.

>Læs også: Sådan får du perfekte HDR-billeder

Bygninger reflekteres i vandpyt.

Du kan også gå på jagt efter smukke refleksioner i byen, hvor bygninger spejles i vandpytter.

© Shutterstock

3. Indstil hvidbalancen til dagslys

Hvis du skyder refleksioner i vandet, mens solen er fremme, skal du indstille dit kameras hvidbalance til indstillingen Dagslys.

Hvidbalance-indstillingen Daglys forstærker farverne i dit motiv, og det gælder fx både den blå himmel eller de grønne trækroner.

Nogle kameraer har en dedikeret knap til indstillingen af hvidbalancen, som ofte bare hedder WB. 

Hos andre kameramærker finder du indstillingen i kameraets optagemenu. 

> Læs også: Dynamisk omfang: Derfor er det vigtigt.

Bjergkæde fotograferet i sollys.

Hvis du fotograferer med længere lukkertider, skal du have dit kamera på stativ, så der ikke kommer uønskede rystelser i billedet.

© Shutterstock

4. Horisontlinjen må godt være i midten af billedet

Normalt bliver et billede kedeligt, hvis horisontlinjen ligger i midten, men ved spejlinger i stille vand fungerer det godt at gøre en undtagelse. 

Her vil vi gerne se præcis det samme udsnit på hver sin side af horisontlinjen. 

> Læs også: Alt du skal vide om bracketing.

Storby reflekteres i vandet.

Sørg for, at hele byens skyline kan ses i vandet. Du må ikke beskære højhusene på midten. 

5. Vælg blænde efter dit motiv

Et godt tip er, at de fleste objektiver giver en maksimal skarphed omkring blænde F8.0. 

Derfor anbefaler vi, at du bruger blændeprioritet (Av) – eller manuelt program – og sætter blænden til F8.0, hvis hele landskabet er dit motiv.

Er du modsat på jagt efter et mindre motiv, som fx spejlingen af en fugl i vandets overflade, skal du snarere vælge en blænde på omkring F5.6.

> Se videoen: Sådan sætter du et HDR billede sammen i Photoshop.

Fiskehejre spejles i vandets overflade.

Der findes ikke en universel lukkertid, når det kommer til at fotografere fugle i vandets overflade, men vi anbefaler som regel en lukkertid mellem 1/500 og 1/2000.