HDR-teknik giver mange detaljer i kontrastfyldte billeder
© Shutterstock

Sådan får du perfekte HDR-billeder

HDR giver dig flotte billeder med masser af detaljer, selv når lyset driller. Kom i gang med at skyde HDR-fotos og find ud af, hvordan du får perfekte resultater.

Når lyset fx strømmer ind ad vinduerne i et mørkt rum, er der et enormt spænd mellem de lyseste og mørkeste områder. Det betyder, at kameraets billedchip ikke kan rumme alle nuancer i ét billede.

Der findes dog en løsning på det problem, og den hedder HDR. Det betyder High Dynamic Range. Metoden giver dig perfekt eksponerede fotos, også selvom der er et stort spænd mellem lys og mørke.

Vi guider dig til, hvordan du skyder HDR-billeder, og hvordan du i sidste ende sætter dine billeder sammen lige her. 

Hvad er HDR?

HDR betyder som nævnt High Dynamic Range, altså højt dynamisk omfang. Metoden går ud på, at du sætter flere eksponeringer sammen til ét billede, hvor både skygger og højlys har alle detaljer.

Du skal minimum bruge to billeder for at skabe et HDR-foto. Billederne skal være forskellige fra hinanden i den forstand, at et af dem har oplyste skygger, og det andet har afdæmpede højlys. Sammensætningen af de to billeder klarer du i et redigeringsprogram eller et egentlig HDR-program. 

HDR giver dig mulighed for at bevare alle detaljer i billedet, også selvom der er stor forskel på de mørke og lyse områder.

> Læs også: Dynamisk omfang: Derfor er det vigtigt.

Et eksempel på, hvordan du laver et HDR-foto.

Dette er et eksempel på, hvad et HDR-foto består af. Billedet til venstre og billedet i midten er henholdsvis overeksponeret og undereksponeret. Billedet til højre er sammensmeltningen af de to. Her er alle detaljer bevaret i både skygger og højlys.

© Shutterstock

Det skal du vide før du skyder HDR

Et HDR-billede er som nævnt ét billede, som er sammensat af flere billeder med forskellige eksponeringer.

Det betyder, at HDR er bedst, hvis der ikke er objekter, der bevæger sig i motivet. Billederne tages nemlig ikke på helt samme tidspunkt.

HDR kan bruges med alle kameraer, og du kan skyde håndholdt, selv om stativ er en fordel.

Endelig er det også en stor fordel, hvis du skyder i raw-format, da det giver dig yderligere mulighed for at ændre lys og fx farve, når du redigerer dit HDR-billede.

> Se også videoen: Sådan får du perfekt HDR. (Videoen kræver abonnement)

En mand fotograferer med kameraet på et stativ

Når du skyder HDR, bør du sætte dit kamera på et stativ. Kameraet skal nemlig skyde billeder med forskellig eksponering, og det gør det et billede af gangen. Har du kameraet på et stativ, vil du derfor få mere ensartede billeder. Det giver i sidste ende et bedre HDR-foto.

© Shutterstock

Lad kameraet klare HDR-billedet

Dit kamera kan automatisk skyde de forskellige billeder, du skal bruge til at skabe et HDR-billede. Det gælder i hvert fald størstedelen af kameraerne i dag. De har nemlig mulighed for at skyde med Auto-bracketing.

Bracketing betyder, at du lader kameraet om at lave eksponeringerne automatisk. Typisk har du mulighed for at indstille dit kamera til at skyde tre, fem eller ni billeder med forskellig eksponering til dit HDR-foto.

Du skal åbne kameraets menu og vælge Auto-bracketing mode, Auto-exposure mode eller Exposure Bracketing. Alle tre udtryk beskriver den samme funktion. Forskellen i navnene afhænger af, hvilket kamera du har.

Har du mulighed for det, skal du indstille dit kameras auto-bracketing til at skyde kontinuerligt. Det betyder, at du ikke selv skal trykke på udløseren mellem hvert foto, det klarer kameraet selv.

Tilbage er der kun at trykke på udløseren, og lade kameraet skyde dine forskelligt eksponerede billeder, så du bagefter kan skabe et HDR-foto med lækre detaljer.

> Læs også: Alt du skal vide om bracketing.

Sådan skyder du selv HDR

Du kan også selv skyde de forskellige billeder til et sammensat HDR-foto. Det giver dig større kontrol over eksponeringerne i billederne.

Når du har fundet dit motiv, skal du kigge på dit histogram. Histogrammet finder du ofte ved at skifte udseendet på dit display på et systemkamera. Det gør du ved at trykke på DISP- eller INFO-knappen på dit kamerahus.

På et spejlreflekskamera kan du først se histogrammet efter, du har taget billedet. Du skal først trykke på kameraets Play-knap og finde dit billede. Derefter skal du trykke på INFO eller DISP afhængigt af dit kameramærke.

Når du har fundet histogrammet, skal du indstille din lukkertid, ISO og blænde, så mindst muligt af grafen i histogrammet er sammenpresset i højre og venstre side.

Når du har taget det første foto, kan du begynde at eksponere dine skygger korrekt. Det gør du bedst ved at ændre på lukkertiden.

Ud fra din allerførste eksponering, kan du begynde at fordoble din lukkertid, så du får mere lys ind i kameraet. Når du har lavet forskellige eksponeringer, hvor dine skygger er oplyste, indstiller du igen dit kamera til den allerførste eksponering.

Herefter skal du begynde at undereksponere, så der kommer mindre lys ind i kameraet. Det gør du bedst ved at halvere din lukkertid, så den bliver hurtigere. Dermed sænker du lyset i billedet, så fx himlen ikke er udbrændt. Til sidst har du en række billeder, hvor eksponeringen er forskellig for hvert enkelt billede.

> Læs også: Skyd HDR-fotos med mobilen.

Et eksempel på et HDR-foto

Læg mærke til, hvor meget billedet er blevet undereksponeret, før skyerne havde den rigtige eksponering, der gav billedet størst dramatik.

© Shutterstock

Sådan sætter du dit HDR-foto sammen

Dine fotos skal nu smeltes sammen til ét HDR-billede.

Først overfører du dine fotos til computeren. Herefter åbner du dit redigeringsprogram eller et egentlig HDR-program. Både Adobe Photoshop og Adobe Lightroom kan hjælpe med processen.

I fx Photoshop klikker du på File / Automate / Merge to HDR Pro. Nu vælger du blot dine filer, og lader Photoshop klare resten.

Når du har smeltet dine billeder sammen til et HDR-billede, kan du redigere i et foto, hvor du ikke skal være bange for at miste detaljer i højlys eller skygger.

HDR-fotoet indeholder nemlig stadig alle oplysningerne fra alle billederne, du har lavet til et HDR-billede.

Det vil sige, at hvis du fx hæver lyset i skyggerne, henter HDR-fotoet detaljerne fra det foto, hvor skyggerne var oplyste. Dermed undgår du, at der kommer støj i billedet.

Det betyder, at du har et langt større spænd at redigere i. Det er et af HDR-billedernes store fordele.

> Se videoen: Sådan sætter du et HDR-billede sammen i Photoshop. (Videoen kræver abonnement)

Lav gratis HDR-billeder med Aurora HDR

En boks med programmet Aurora HDR 2018

Som abonnent på Digital FOTO kan du få HDR-programmet Aurora HDR 2018 gratis.

© Skylum

Programmet Skylum Aurora HDR 2018 er et af de allerbedste programmer til at sammensætte dit HDR-foto.

Programmet indeholder nemlig en masse forindstillinger, der er skræddersyet til HDR-fotos. De er opdelt i forskellige kategorier, til fx arkitektur, indendørs fotos og landskaber.

Når du åbner programmet Aurora HDR 2018, kommer der en boks frem midt på skærmen. Her klikker du på Open Image... og vælger dine forskellige eksponeringer. Til sidste klikker du på Create HDR.

Efterfølgende kan du vælge en passende forindstilling og derefter finjustere dit resultat med skydeknapper. Generelt giver Aurora dig stor kontrol med dit HDR-foto.

Til sidste klikker du på Share Image og vælger Export to Image. Nu kan du gemme dit HDR-billede.

Lige nu kan du som abonnent på Digital FOTO få programmet gratis gennem Fordelszonen. Find programmet her.