Kvinde venter på toget

Står dit motiv stille, kan du også bruge ting i bevægelse til at skabe flotte linjer gennem dit billede som toget her. 

© Shutterstock

Fra fejl til fordel: Løft dine motiver med bevægelsesslør

Langsomme lukkertider giver slør i optagelsen, når man fotograferer ting i bevægelse, men med lidt øvelse kan man styre sløret og få skarpe motiver.

Langsomme lukkertider og bevægelse resulterer ofte i slørede billeder.

Sløret fra bevægelsen behøver dog ikke at resultere i et billede til skraldespanden. Den kan nemlig udnyttes til at lave en flot effekt, som viser farten i billedet, samtidig med at motivet står skarpt. 

På den måde kan man vende fejlskuddet til et pletskud, hvis man ved, hvordan man gør.

Sådan fanger du bevægelsen

Det er ikke så svært at få skarpe billeder af mennesker og ting i bevægelse. 

Når fx et tog, motorcykel eller en løber farer forbi dig, skal du blot følge bevægelsen med kameraet i samme hastighed som motivet for at få skarpe skud.

Sløringen vil opstå i baggrunden i stedet for på motivet, du følger, og den kan optræde som flotte, uskarpe linjer. 

Jo hurtigere du panorerer dit kamera for at følge bevægelsen, jo mere sløret vil baggrunden blive.  

Det kræver lidt øvelse at blive god til at fange motiverne, så stil dig fx ved en befærdet vej, og øv dig i at følge forskellige trafikanter.

Begynd med at fotografere de langsommere trafikanter som fx motionsløbere eller cyklister, og brug gradvist langsommere lukkertider.

Fordi effekten bliver tydeligere, jo mere du panorerer kameraet, kan du med fordel bruge et stativ til at undgå rystelser i optagelsen. 

> Læs mere Sådan vælger du det rigtige kamerastativ

Cyklist i fart foran springvand

Benyt gerne kontinuerlig autofokus med et enkelt punkt til at fange motiver i bevægelse.

© Shutterstock

Vis hastigheden fra passagersædet

Du kan også bruge effekten og få lækkert slør fra bevægelse, hvis du selv er i fart.

Prøv fx at bruge lange lukkertider, næste gang du er med som passager på biltur på landevejene. 

Det kræver kun lidt øvelse og en stabil hånd at få et unikt pletskud af landskabet, mens det suser forbi. 

Start med en lukkertid på 1/30 sekund, og fokusér fx på bilens sidespejl, og brug herefter langsommere lukkertider, ind til det punkt, du har stillet skarpt på, bliver rystet.

Hvis rystelserne opstår på fx 1/4 sekund, sætter du kameraet til 1/8 sekund og tager dit skarpe skud.

Ofte vil nogle af dine billeder blive skarpe selv på meget langsomme lukkertider, så tag gerne flere billeder på de langsomste lukkertider.  

For at få flest muligt skarpe billeder, kan du bruge bildøren til at støtte dine albuer.

De fleste nyere kamera har indbygget billedstabilisering i kameraet, og den kan typisk give skarpe håndholdte optagelser ned til 1/10 sekund. 

> Læs mere Sådan virker billedstabilisering i dit kamera

bil i høj fart på landevej

Sløret fra bevægelsen gør billedet af bilen i bevægelse mere interessant, fordi farten bliver tydelig.