Ung kvinde fotograferet foran pariserhjul

Den indbyggede blitz kan faktisk godt give brugbare billeder, hvis du styrer den.

© Shutterstock

Gør din indbyggede blitz bedre med en enkelt indstilling

Mange professionelle fotografer ser ned på den indbyggede blitz, der sidder i begynder- og entusiastkameraer, men den kan faktisk være en stor hjælp, hvis du fx har brug for ekstra lys udenfor. Se her, hvordan du styrer den.

4. september 2020 af Sarah Marie Winther

Nogle fotografer rynker på næsen af den indbyggede blitz, og det skal da heller ikke være nogen hemmelighed, at vi selv foretrækker at bruge en ekstern blitz, fordi den giver mange flere muligheder for at kontrollere lyset.

Når det er sagt, så kan du sagtens bruge den interne blitz i situationer, hvor det naturlige lys er for svagt til at oplyse ansigtet på den person, du vil fotografere – eller når det er for kraftigt, så du skal slås med hårde skygger i ansigtet.

> Læs også: 5 tips til bedre fotos med indbygget flash

Indbygget flash på hvid baggrund

Den indbyggede flash kan godt virke lidt kraftig, fordi den er meget lille og peger direkte på motivet. Men det er der råd for. 

© Shutterstock

Det kan være en udfordring at styre den interne blitz, fordi den jo sidder fast på kameraet og derfor altid vil pege direkte mod motivet. 

Samtidig er den meget lille, hvilket betyder, at det lys, den udsender, er mere koncentreret og derfor vil se hårdere ud end med en stor, ekstern blitz. Men det kan heldigvis justeres.

På de fleste kameraer sidder der nemlig en lille knap med et lyn på siden af blitzhuset, og det er blitzmenuen. Under punktet "eksponeringskompensation" eller "blitzkompensation" kan du indstille lysstyrken. 

> Læs også: 3 tips til at fotografere med den indbyggede blitz

Mand der fotograferer med kamera og indbygget blitz

Modsat hvad du måske skulle tro, så kan du faktisk kontrollere en hel del i den indbyggede blitz.

© Shutterstock

Næste gang du skal tage portrætter udenfor, så prøv at skrue helt ned for lysstyrken, så den står i minus. Måske tænker du "Men hvis jeg skruer så langt ned, hvorfor så overhovedet bruge blitz?".

Det skal du, fordi det svage lys, blitzen udsender, kan være lige præcis den mængde ekstra lys, der skal til at oplyse ansigtet, uden at det ser unaturligt eller voldsomt ud. 

> Læs også: 9 funktioner du skal kende i din flash

Stor guide til perfekte portrætter med blitz

Hvis du endnu ikke er kommet i gang med at bruge blitz, så er det nu, du skal have fingrene i Digital FOTO. I nummer 14/2020 har vi nemlig en guide, hvor du lærer alt om at bruge blitz i portrætter – både indendørs og udendørs.

Vi viser også forskellen på den interne og eksterne blitz, og du får en detaljeret oversigt over, hvad de mange forskellige knapper på den eksterne blitz kan bruges til.

Er du ikke abonnent, kan du lige nu få et par trådløse in-ear høretelefoner og to numre af Digital FOTO for kun 108 kr. inklusiv porto

> Læs også: Sådan får du perfekte fotos med din flash