Makrofotografi af insekt

Der åbner sig bogstaveligt talt en helt ny verden, når du monterer et makroobjektiv på kameraet. Læs her, hvordan du kommer i gang med at fotografere makro.

© Shutterstock

Her er alt, hvad du skal vide om makrofotografi

Makrofotografi er ikke den letteste genre at kaste sig ud i – især ikke for begyndere. Til gengæld kan du få fuldkommen fantastiske billeder uden at bevæge dig længere end ud i din baghave. Læs her, hvordan du tager mageløse makrobilleder.

17. september 2018 af Sarah Marie Winther

Hvad er makrofotografi?

Den klassiske definition af makrofotografi er en forstørrelse, der er så stor, at motivet kan gengives i fuld størrelse på kameraets billedsensor. 

Men udtrykket makrofotografi bruges generelt om billeder taget tæt på af små motiver som fx insekter, blomster eller vanddråber. 

Et makrofotografi kræver, at fotografen fysisk går helt tæt på motivet, så der kun er få  centimeters afstand mellem motiv og objektiv. Med andre ord er det ikke rigtig  makro, hvis du blot bruger objektivets zoom fra en længere afstand - du kan dog få finde billeder på denne måde alligevel.

Det fantastiske ved makrofotografi er, at du kan komme helt tæt på detaljer, som du aldrig ville lægge mærke til i hverdagen – fx morgenduggen på et græsstrå, støvdragerne på en blomst eller øjnene på en flue.

Makrofotografi af blomst

Med et makroobjektiv kan du stille skarpt på de mange forunderlige detaljer, det vrimler med i naturen. 

© Shutterstock

Hvilket udstyr kræver makrofotografi?

Det er ikke alle kameraer, der kan fokusere på få centimeters afstand, som makrofotografi kræver. 

Mange kompaktkameraer, systemkameraer og spejlreflekskameraer har dog optageprogrammer dedikeret til makro, som kan give ganske gode billeder.

Hvis du for alvor vil i gang med makro, kræver det altså noget ekstraudstyr.

Makro med dit kitobjektiv

Har du et almindeligt zoomobjektiv, kan du også godt bruge dette til at skyde makro. Vælg den størst mulige brændvidde og gå så tæt på, som fokus tillader.

Det vil typisk give dig mulighed for at dække et motiv på fem-seks cm i bredden. Bagefter kan du beskære billedet og komme endnu tættere på.

Du kan også bruge dette smarte trick til at få en større forstørrelsesgrad helt uden særligt udstyr.

Makro med mellemringe

En anden mulighed er at bruge mellemringe til at forvandle dit almindelige objektiv til et makroobjektiv. En mellemring mindsker dit objektivs fokusafstand, så du kan fokusere tættere på end normalt.

Mellemringe kan sættes på alle objektiver og koster i langt de fleste tilfælde mindre end et makroobjektiv. 

Husk dog at kontrollere kompatibiliteten med dit kamera og objektiv, så du er sikker på at kunne bruge autofokus.

Hvis du gerne vil vide, hvordan mellemringe fungerer, kan du læse vores guide til billige genveje til makro. 

Investér i et makroobjektiv

De bedste resultater får du dog med et spejlreflekskamera og et makroobjektiv. 

De mest populære modeller har en brændvidde på 90-105 mm, men der findes også modeller med kortere brændvidder som fx 50 mm eller 60 mm.

Med de kortere brændvidder skal du dog være opmærksom på, at du skal tættere på for at kunne fokusere, og dermed kan du risikere at skræmme dit motiv væk.

Det vigtigste ved et makroobjektiv er, at det kan fokusere helt ind til forholdet 1:1, hvilket vil sige, at motivet gengives på sensoren i samme størrelse, som det har i virkeligheden.

Fotograferer du en blomst på 1,5 x 2 cm, vil den altså komme til at fylde 1,5 x 2 cm på sensoren og dermed også på billedfladen. 

Et makroobjektiv kan også bruges på andre afstande og fungerer fx rigtig godt som portrætobjektiv, så der er flere gode grund til at investere i ét.

Alle ægte makroobjektiver har en fast blænde på omkring F2.8, der giver en meget lav dybdeskarphed og dermed en flot baggrundssløring, der isolerer motivet.

Læs også, hvordan du får mest muligt ud af dit makroobjektiv. 

Hvilke makromotiver er gode at starte med?

Makrofotografi af blomst

Tæt på er mange blomster er små kunstværker med fantastiske former og farver, der kan give smukke billeder. 

© Shutterstock

Det er en god idé at starte med nogle lette motiver, mens du stadig er ved at lære dit kameras makroprogram, dine mellemringe eller dit makroobjektiv at kende.

Et godt begyndermotiv til makro er blomster, da de findes i alverdens former og farver og ikke bliver skræmt væk af, at du går tæt på dem. 

Når du har fundet en blomst, du gerne vil fotografere, så eksperimentér med forskellige vinkler, indtil du finder den, der bedst fremhæver blomstens kendetegn. 

Makrofotografi af fluer

Med et makroobjektiv på kameraet bliver fluer fascinerende skabninger med deres mange tusinde øjne i flotte farver. 

© Shutterstock

Insekter som fx fluer, bier og natsværmere er også fine makromotiver, der er lette at finde både indenfor og udenfor. Det er spændende at fotografere levende væsener så tæt på, men også mere udfordrende end at fotografere fx blomster. 

Hvis du kan, så gå på insektjagt tidligt om morgenen eller sent om aftenen, da de fleste insekter er mere rolige på disse tidspunkter. 

Makrofotografi af vanddråbe

Et perfekt tidspunkt at gå på fototur på er lige, når det har regnet. Kig efter græsstrå, blade og blomster med vanddråber på og prøv dig frem med den størst mulige blændeåbning. 

© Shutterstock

Vanddråber er et yderst fotogent makromotiv, og mulighederne er uendelige – du kan fotografere dem, når de hænger under vandhanen, når de triller ned ad vinduet, eller når de ligger på et blad eller en blomst. 

Hvis der ikke er udsigt til regn, så fyld en sprayflaske og lav dine egne dråber, fx på en potteplante eller en busk i haven. 

Makrofotografi af øje

Et let motiv, der kan give smukke makrobilleder, er det menneskelige øje. 

© Shutterstock

Mennesker er i sig selv ikke gode makromotiver, men alle har én eller flere interessante detaljer, som du kan stille skarpt på med et makroobjektiv – fx refleksioner i øjnene, små smilehuller eller rynkede hænder.

Du kan også læse vores tips til at få endnu skarpere makrobilleder. 

Du kan også tage flotte makrobilleder med din mobiltelefon med et makroobjektiv til mobilen. Så åbner der sig en helt ny verden af mobilfotos.

Du kan få et smart 3-i-1-objektivsæt til din mobiltelefon med to numre af Digital FOTO for kun 98 kroner inkl. porto og ekspedition. Se tilbuddet her.