Foto af fyrværkeri på himlen over storby

Hvis du tror, du bare skal bruge en hurtig lukkertid til at fange fyrværkeriet i luften, så tro om igen. Her får du alt, hvad du skal vide om at fotografere fyrværkeriet nytårsaften. 

© Shutterstock

Sådan fotograferer du nytårets fyrværkeri

Fyrværkeriet nytårsaften er et spektakulært syn, der kan give blændende billeder – men det kræver lidt forberedelse. Her er alt, hvad du skal vide om at fotografere fyrværkeri.

30. december 2020 af Sarah Marie Winther

Vintermånederne byder måske nok på mange lange og mørke dage – men på årets sidste dag er der ét bestemt motiv, du ikke må misse: fyrværkeriet på nattehimlen, når klokken slår tolv.

At fotografere fyrværkeri er dog ikke så let, som man umiddelbart skulle tro. Det handler nemlig ikke om at vælge så kort en lukkertid som muligt, så man kan fryse de farverige lysglimt i luften.

Tværtimod skal lukkertiden være relativt lang, så lysglimtene trækker flotte spor – dog ikke så lang, at de når at forsvinde igen. Det lyder måske lidt kompliceret, men det er det langt fra.

Herunder er alt, hvad du skal vide om at fotografere fyrværkeri – lige fra kameraindstillinger og grej til timing og komposition. Husk sikkerhedsbrillerne.

Foto af fyrværkeri på himlen over kanaler i storby

For at fange fyrværkeriet nytårsaften skal du bruge en lukkertid på mindst et par sekunder og nogle gange op til 30 sekunder. Det afhænger dog af vejrforholdene.

© Shutterstock

Husk stativet nytårsaften

Når det handler om at fotografere fyrværkeri, er et kamerastativ essentielt, så du er sikker på, at kameraet står fuldkommen stille under optagelsen. Husk at slå billedstabiliseringen fra, når du sætter kameraet på stativ. 

Det er også en god idé at bruge enten en fjernudløser eller den indbyggede selvudløser. Vælg to sekunders forsinkelse – det er lettere at forudsige det rigtige øjeblik inden for to sekunder end fem eller ti.

Dit kameras autofokus kan ikke nå at stille skarpt på fyrværkeriet i mørket, så sørg for at fokusere på forhånd, fx på en bygning eller et andet element i forgrunden. Skift så til manuel fokus for at låse fokuseringen. 

Brug lange lukkertider til fyrværkeriet

Her er tricket til at få blændende billeder, hvor fyrværkeriet er i fokus: Med en lukkertid på mindst to-tre sekunder vil lysglimtene trække flotte spor fremfor blot at blive til små prikker på nattehimlen.

Lyset fra fyrværkeriet kan variere med højden og vejret, så prøv dig frem med indstillingerne. Et godt udgangspunkt er at vælge manuelt program, så du selv kan styre alt.

Start med en lukkertid på tre sekunder, ISO 100 og blænde F10, og eksperimentér  derefter. Det er bedst at sigte efter at få fyrværkeri, der har form som en udslået paraply – det er mest imponerende.

> Læs også: Kom godt i gang med at lave lange eksponeringer

Foto af fyrværkeri på himlen over torv i storby

Hvis du er vant til at tjekke dit histogram undervejs, så vær ikke bekymret over, at det ser ud, som om billedet er undereksponeret. Store dele af billedet er jo sort himmel – det vigtige er at få nuancerne i fyrværkeriet med, så det er vigtigt, at det ikke er brændt ud. 

© Shutterstock

Brug Bulb til at fange fyrværkeriet

Har du en fjernudløser, kan du også bruge indstillingen Bulb i stedet for en fast lukkertid. Når Bulb er valgt, står lukkeren åben, indtil du trykker på udløserknappen, så stopper eksponeringen.

Bulb er typisk markeret med et B på programhjulet. Alternativt vælger du det manuelle program M og drejer på hjulet, der justerer lukkertiden, indtil du når 30 sekunder.

Vælg så en passende blænde og ISO-værdi, og tryk på fjernudløseren, når fyrværkeriet begynder. Når det er slut, så tryk på fjernudløseren igen. 

> Læs også: Sådan fanger du lynnedslag med Bulb

Find en forgrund til fyrværkeriet

Fyrværkeri er flot i sig selv, men det er altid en god idé at lede efter en forgrund, der kan skabe balance i billedet, så det ikke kun er på himlen, der sker noget.

Det kan fx være torvet i en storby, vandets refleksion ved en havnefront, eller bare silhuetterne af glade tilskuere på en åben plads.

Husk at efterlade plads i toppen af billedet til det fyrværkeri, der når højest op på himlen, fx ved at fotografere på højkant.

> Læs også: 3 kompositionsregler du måske ikke kender

Foto af fyrværkeri på himlen over gade i storby

Vælg gerne et udsnit, hvor himlen fylder en mindre del af billedet. Det vil give en mere interessant komposition, hvis fyrværkeriet bliver indrammet af fx gamle bygninger eller et smukt landskab.

Start tidligt nytårsaften

Du får de klareste billeder, hvis du begynder at fotografere, så snart fyrværkeriet går i gang. Krudt udvikler nemlig røg, og den røg vil blive tykkere, jo flere nytårsraketter, der skyder til vejrs. Det kan gøre nattemørket lidt diset at se på.

Nu burde du være godt klædt på til at fotografere de fantastiske farveeksplosioner, der er nattehimlen nytårsaften. Og når alle raketterne er skudt af sted og året er rundet af, kan du give dig selv en frisk start som fotograf.

Det kan fx være ved at læse vores fotografiske nytårsforsætter, der skal luge ud i de dårlige vaner, vi har som fotografer – såsom at kigge på skærmen konstant, slette billeder i tide og utide, eller glemme at lade batterierne op...