Måske tænker du ikke over det, men hver eneste gang, du sætter kameraet op til øjet og trykker på udløserknappen, træffer du et valg om, at billedet skal have en bestemt komposition.
Kompositionen er den måde, et billede er bygget op på, og det er et greb, vi som fotografer kan bruge til at lede andres blik mod de vigtigste elementer i vores billeder.
Det er langtfra altid noget, alle mennesker er bevidste om, når de kigger på et billede, men hvis de kan lide det, er det stort set altid på grund af kompositionen.
Når du hører ordet komposition, kommer du sikkert i tanke om det gyldne snit. Men der findes faktisk også mange andre måder at komponere et billede på, og herunder kan du se tre mindre kendte af slagsen.
> Læs også: Alt hvad du skal vide om komposition
1. Den diagonale linje
Den diagonale linje går ud på at arrangere elementerne i et billede, så de danner en linje, der skærer sig tværs igennem billedet.
En bjergskråning danner fx en naturlig linje, men du kan også bruge telefonledninger, togskinner, bygninger eller mennesker, alt afhængigt af dit perspektiv.
I den virkelige verden er de fleste ting enten horisontale eller vertikale. Vi er ikke vant til at støde på diagonale linjer, og derfor vil de ubevidst antyde ustabilitet, hvilket skaber dynamik og spænding.
> Læs også: 3 udfordringer i sort-hvid der gør dig bedre
2. Det negative rum
For at forstå, hvordan du kan bruge negativt rum, skal du først vide, hvad positivt og negativt rum er i et billede.
Positivt rum er de dele af billedet, der skiller sig ud fra omgivelserne, altså dit hovedmotiv og eventuelle andre områder med bemærkelsesværdige detaljer.
Negativt rum er de dele af billedet, der ikke skiller sig ud, fordi de ikke har nogle detaljer, fx en blå himmel eller en tom mark.
Når det negative rum dominerer, skaber det en følelse af tomhed i billedet, hvilket tilfører det dramatik.
Det negative rum kan også tilføre et strejf af mystik, fordi det fortæller dele af historien om motivet, men ikke den hele.
> Læs også: Sådan tager du smukke og enkle landskabsbilleder
3. Guillotinen
Guillotinen er måske den mest utraditionelle kompositionsregel, der findes. Den går ud på at ekskludere hovedet i et portræt for at fremhæve andre dele af kroppen, fx hænder, fødder, værktøjer eller instrumenter.
Alle mennesker bliver automatisk draget til øjnene som det første i et billede, så ved at fjerne hovedet og dermed øjnene, dirigerer du opmærksomheden videre til resten af kroppen.
Du behøver ikke fjerne hele hovedet, men kan fx inkludere næse, mund og hage.
> Læs også: Sådan bruger du lag til at skabe dybde i portrættet