Sjovt let og hurtigt fotoprojekt dobbelteksponering multieksponering

Ved at kombinere flere eksponeringer i ét billede kan du skabe en sjov "klon-effekt". Læs hvordan i artiklen her. 

© Digital FOTO

Sjovt og simpelt fotoprojekt, du kan lave på under en time

Mange nyere kameraer har en indbygget dobbelteksponeringsfunktion, og den kan du få både sjove og unikke billeder ud af. Det eneste du skal bruge er dit kamera, en model og en enkel baggrund.

7. marts 2019 af Sarah Marie Winther

Flere nyere kameramodeller giver mulighed for at lave dobbelt- eller multieksponeringer med få tryk på knapperne. 

Det er spændende, fordi det åbner for helt nye muligheder for at lave billeder.

På mange kameramodeller kan du selv styre, hvor mange fotos du vil lægge sammen, samt om kameraet selv skal korrigere sammenlægningen af billederne, så det færdige resultat bliver korrekt eksponeret. 

En af de mest interessante muligheder er, at du kan sætte flere forskellige versioner af samme motiv sammen, fx en tennisspiller, der slår til en bold, en balletdanser, der laver en piruet – eller bare en person, der går igennem et billede. 

Her kan du se, hvordan du laver et billede med dobbelteksponering ligesom det i toppen af artiklen. 

1. Find en mørk baggrund

Hvis du gerne vil have, at personen skal stå tydeligt frem på billedet, bør du bruge en mørk baggrund og bede personen iføre sig lyst tøj som på billedet øverst på siden.

2. Sæt kameraet på stativ

Baggrunden må ikke rykke sig det mindste mellem eksponeringerne, så brug et kamerastativ. 

Husk, at du ikke kan dreje kameraet undervejs, så din models bevægelse skal holde sig inden for dit udsnit. 

3. Vælg mindst tre eksponeringer

En dobbelteksponering består typisk af to billeder, men mange kameraer kan indstilles til at tage flere eksponeringer (såkaldte multieksponeringer).

Billedet her bliver bedst, hvis du vælger mindst tre eksponeringer. 

På nogle kameraer kan du også indstille, hvordan eksponeringerne skal lægges sammen. 

Den indstilling, du skal vælge, vil typisk enten hedde Gennemsnit, Middel, Automatisk forøgelse On eller noget lignende.

> Læs meget mere om dobbelteksponeringer lige her

4. Vælg kontinuerlig optagelse

Hvis du vil fange alle bevægelser i fx et spring, så sæt kameraet på ­kontinuerlig optagelse, så kameraet bliver ved med at tage ­billeder, mens du holder udløserknappen nede. 

5. Indstil fokus til manuel

Fokusér der, hvor din model kommer til at være, og sæt objektivet på ­manuel fokus, da autofokus ellers vil forsøge at stille skarpt på modellen, mens vedkommende bevæger sig igennem billedet.

> Læs også: Kom i gang med manuelt fokus

Masser af tips til dobbelteksponeringer i Digital FOTO

Dobbelteksponeringer er en af de mest kunstneriske virkemidler, du som fotograf kan bruge, og i det allernyeste nummer af Digital FOTO er vi dykket helt ned i teknikken og har fundet tre fascinerende typer dobbelteksponeringer, du kan kaste dig over.

Du kan blandt andet lære, hvordan du udfylder en silhuet med fx et træ for at få et anderledes og smukt portræt. Hvis du ikke kan finde funktionen i dit kamera, så bare rolig – du får også grundig vejledning til at skabe effekten i Photoshop. 

Køb Digital FOTO nr. 5/2019 i din bladbutik, eller køb et abonnement og få en kraftig kikkert og 2 numre af Digital FOTO leveret til døren for 49 kroner + porto og ekspedition – i alt 98 kr.

Abonnementet giver også adgang til de seneste numre af bladet i appen Wype, samt adgang til Fordelszonen med mere end 400 videokurser til fotografi og billedbehandling.

Digital FOTO