Sådan renser du dit kamera

Sådan gør du dit kameraudstyr helt rent

Når det perfekte motiv viser sig, skal udstyret virke helt uden knas og tøven. Her lærer du, hvordan du holder ødelæggende skidt væk fra tre essentielle steder i kameraet, så dit udstyr forbliver i topform.

11. maj 2021

Der er intet mere nedslående end at have stået foran årets flotteste motiv og komme hjem med utilfredsstillende billeder, fordi kameraet ikke var toptunet. 

Det er enhver fotoentusiasts mareridt, men heldigvis kan du gøre meget for at forhindre det. 

Først og fremmest skal udstyret holdes rent, og her kan du læse om tre steder, hvor du regelsmæssigt bør gøre dit kamera rent.

1. Kameraets sensor skal renses jævnligt

Alle kameraer kan rense sensoren automatisk, og den funktion bør du anvende af og til. Du skal blot vælge Sensorrensning i værktøjsmenuen. 

Desværre kan selv den bedste indbyggede støvfjerner ikke altid klare opgaven, og så skal sensoren renses manuelt. 

Start med at lade batteriet helt op og fjern derefter objektivet. Vælg i menuen Sensorrensning og Manuel rens. 

Nu klappes spejlet op på dit spejlrefleks, så billedchippen er blotlagt. I et spejlløst kamera skal du blot tage objektivet af. 

Læg kameraet med bajonetten opad. Brug kun rensepakker til formålet. Tag en ren sensorsvaber med et par dråber rensevæske på og før svaberen hen over sensoren.

> Læs også: Skal jeg formatere eller slette? 

Sensoren rengøres i kameraet

Inden du går i gang med den store rengøring, er det en god idé at fjerne eventuel statisk elektricitet fra dig selv. Du slipper af med den statiske elektricitet ved at røre ved et stykke bart metal på fx en radiator.

© Digital FOTO

2. Blæs skidtet væk fra spejlet

Skidt på spejlet og matskiven i dit spejlreflekskamera kommer i sagens natur ikke med på bil­lederne, men det kan vise sig i søgeren og være irriterende. 

Her er det bedst at bruge en blæsebold til at fjerne det snavs, der sidder løst. Overfladen på spejlet har et reflekterende lag, der kan være nemt at ridse, så det mest sikre er at lade det hårdføre skidt være. 

Skal skidtet partout væk, så brug en blød objektivklud, ånd på spejlet, og tør det meget forsigtigt af. 

Matskiven er ofte af plastic, så den er også nem at ridse. Brug derfor kun en blæsebold og eventuelt en pensel med meget fine hår, når du skal børste skidtet væk.

> Læs også: Vælg det rigtige hukommelseskort

Støv blæses væk fra kameraets spejl

En blæsebold er uundværlig, men sørg for at købe en med et ventilsystem, så ny luft kun suges ind fra bagsiden. Så sikrer du, at skidtet ikke opsamles fra kameraet og pustes ud igen samme sted. 

© Digital FOTO

3. Knapper bør få en tur med børsten

Der kan sagtens gemme sig skidt i fordybninger ved knapper og indstillingshjul, og især små sandkorn kan slide kameraet, hvis de ikke fjernes. 

Brug først en blæsebold, og fjern så meget som muligt på denne måde. Hvis der stadig sidder skidt fast, er en lille børste med stive hår perfekt til at få resten op. 

Det kunne fx være en tandbørste, men pas på ikke at gå for hårdt til den. Til det sidste løse skidt kan en blødere børste anvendes, fx en vinylpladebørste.

> Læs også: 10 gode tips til at undgå problemer med hukommelseskortet

En blød børste kan fjerne sand og støv fra knapperne

Du skal bruge en børste til at fjerne skidt, der sidder fast. Hos din fotoforhandler kan du købe flere børster, der er lavet specifikt til rengøring af kameraet. En gedehårsbørste er blød og kommer let ind i fordybninger og fjerner skidtet.

© DigitalFOTO

Stor rengøringsguide i Digital FOTO 

I Digital FOTO 8/2021 lærer vi dig, hvordan du gør alle vigtige dele af dit kamera helt rene, så du forlænger produktets levetid og kan fotografere uden bekymringer.

Vi fortæller også, hvordan du kommer skidtet til livs i dine objektiver. Derudover får du rengøringstips til, hvordan du gør stativer og fototasker helt rene.

> Læs også: 5 gode grunde til at skyde i raw