En bunke af ældre kameratelefoner
© Shutterstock

3 tips gør din gamle telefon sexet igen

De nye kameratelefoner har fået flere objektiver, bedre sensorer og andet vildt udstyr, men de er også dyre. Her får du de bedste tips til at optimere din gamle telefon, så billederne bliver lige så gode som de nye.

Det er nemt at blive grøn af misundelse, når man ser alle de nye kameratelefoner, der bliver lanceret det ene øjeblik efter det andet.

De nye telefon har fået flere objektiver, bedre sensorer og alle mulige andre opgraderinger. Desværre koster ny teknologi også mange penge.

I stedet for at smide din gamle telefon ud og penge efter en ny, så giver vi dig tips til, hvordan du optimerer den gamle telefons kamera.

telefon tager billede af bjerg

Hvis du låser eksponeringen på din telefon, får du ofte bedre billeder.

© Shutterstock

1. Få styr på lyset i din gamle telefon

Nye telefoner slår ofte de gamle, når det gælder håndtering af lys. De er mere lysfølsomme og har også en højere ISO. Den helt nye Huawei P30 Pro har fx en ISO, der går op til 409.600, og en nattefunktion, der er ganske imponerende.

Hvis du ikke har en ny telefon med skyhøj ISO, kan du i stedet tage kontrol over lyset på din gamle telefon.

Ved at indstille lysmålingen på din kameratelefon kan du få samme kvalitet som på de nye telefoner. På en iPhone skal du holde en finger nede på skærmen der, hvor du vil låse lysmålingen. Efter to sekunder vil din telefon vise teksten AE-/AF-lås.

Nu har du låst eksponeringen og kan skubbe fingeren op for mere lys og ned for mindre. På Android-telefoner er det ofte nødvendigt at bruge pro-funktionen i kamera-appen.

Mobilbilleder bør generelt undereksponeres en anelse. Det er nemmere at gøre skyggerne lysere end at redde udbrændte højlys.

> Læs også: 4 tips der giver bedre lys i dine mobilbilleder

Telefon med fuldt batteri.

En ny telefon har ofte bedre batteri end de gamle. Overvej derfor at skifte det gamle ud.

© Shutterstock

2. Udskift batteriet og få mere power

I dag kræver telefoner store mængder strøm, så de kan klare alt det, der kræves af dem. Derfor har en Samsung Galaxy A9 et batteri på hele 5000 mAh. Det er tre gange mere end en iPhone SE.

De nye telefoner kan derfor optage mere video og tage flere billeder. Derudover er de ofte også hurtigere, da ældre telefoner bliver langsommere, hvis batteriet er træt.

For omkring 400 kroner kan du få skiftet batteriet i de fleste ældre telefoner. Det forlænger fornøjelsen af din gamle telefon betragteligt, da telefonen åbner programmer hurtigere med frisk batteri.

Endelig kan telefonen selvfølgelig filme og generelt bruges i længere tid. Kvaliteten er selvfølgelig den samme, men for få penge bliver telefonen sjovere og mere brugbar.

> Læs også: Ny powerbank med indbygget fotolampe

klips-på-objektiver

Med objektiver, du kan klipse på telefonen, får de langt flere muligheder for fede billeder.

© Shutterstock

3. Opgrader din gamle telefon med flere objektiver

De nye kameratelefoner har fået flere kameraer med forskellige brændvidder. Samsungs Galaxy S10 har hele tre kameraer på bagsiden, hvor man kan vælge mellem ultravidvinkel, vidvinkel eller tele.

I stedet for at bruge de cirka 7000 kroner på en ny telefon kan du købe objektiver, du kan klipse på telefonens kamera.

Når objektiverne er sat på, bliver den gamle telefons ene kamera til enten ultravidvinkel, tele- eller et makroobjektiv.

Lige nu kan du få bedre billeder med et 3-i-1 objektivkit til din telefon sammen med to numre af Digital FOTO for kun 98 kroner inkl. porto og ekspedition. Læs mere lige her!

Få syv andre tips til at optimere din gamle telefon i Digital FOTO

Hvis du er ved at være godt træt af din gamle telefon, så kan du finde endnu flere råd i Digital FOTO 11/2019.

Vi har fundet ti tricks, der gør den i stand til give mange flere flotte billeder end du havde regnet med.

Læs blandt andet, hvordan du kan fordoble antallet af pixels i dine billeder, uden at det koster en krone. Den er god nok, dobbelt antal pixel, men det kræver lidt øvelse, som du kan læse mere om i bladet.

Derudover har vi i det nye Digital FOTO, som i anledning af 50-års-jubilæet for Apollo 11-missionen har et stort astrotema! Her får du en grundig guide til at fotografere både Månen, Mælkevejen, nordlys og stjernespor.

I Fordelszonen kan du også se vores store videoserie med den talentfulde landskabsfotograf Mads Peter Iversen. Han guider dig blandt andet til, hvordan du får pletskud af stjerner, Mælkevejen og nordlys.