Mand på mountainbike i skaterpark fotograferet med flash/blitz

En blitz kan være med til at understrege farten i et actionpræget billede. Som her, hvor fotografen har brugt to blitz til at belyse rytteren, uden at baggrunden brændte ud. 

© Jacob Christian Hansen

Nyt blad: Lær at udnytte din flash og få tips fra profferne

I det nye nummer af Digital FOTO får du blandt andet en stor guide til at bruge blitz i dagslys samt en håndfuld dygtige fotografers allerbedste fototricks.

8. maj 2018

Mange mennesker forbinder blitzlys med røde øjne og skinnende pander, men det er en stor misforståelse, at blitzen kun er til situationer, hvor der ikke er dagslys. For du kan faktisk få rigtig flotte billeder, hvis du blander det kunstige lys fra din blitz med dagslyset.

Et nyt nummer af Digital FOTO har set dagens (naturlige) lys, og her får du både inspiration og trin-for-trin-guides til, hvordan du udnytter din blitz til at tage flotte portræt-, action- og makrobilleder. 

Det kan være svært at få et godt billede i direkte sollys eller skarpt modlys, men med en blitz kan du få detaljer frem i skyggeområder – og så kan den sikre dig flottere farver. 

Unikke fototips fra de største fotografer og eksperter

Vi har også talt med en række professionelle fotografer og lokket deres bedste fototips ud af dem. Den prisvindende natur- og wildlife-fotograf Steve Blooms råd er fx at lade kameraet ligge i tasken den første dag, du er på safari.

"Det lyder måske vanvittigt, når du nu har brugt en masse penge på en safaritur, men det giver dig tid til at få en fornemmelse for dyrenes omgivelser, så du kan fotografere dem med større forståelse," forklarer han blandt andet.

Træ fotograferet i det nordlige England

Charlie Waite, der er en af de førende landskabsfotografer i Storbritannien, fotograferede dette træ i det nordlige England. Det gentager næsten perfekt bjergets form og understreger linjerne i billedet. 

© Charlie Waite

I Digital FOTO nummer 8 får du også:

  • Et spændende interview med den svenske pressefotograf Thomas Nilsson, der arbejder i New York, og som nåede at få et billede af det smuldrende World Trade Center, inden det styrtede i grus. 
  • Hemmelighederne bag de billeder, der har vundet Wildlife Photographer of the Year, en af verdens mest prestigefyldte fotokonkurrencer.
  • Stor test af spejlrefleks- og systemkameraer til entusiaster, hvor du får masser af kamera for pengene.
  • Fire trin-for-trin-kurser i billedredigering. Lær blandt andet, hvordan du tryller regn frem i Photoshop, og hvordan du vandmærker mange billeder på én gang.
  • Anmeldelser af blandt andet Canon EOS 2000D, der er et af de billigste kameraer på markedet med udskifteligt objektiv, billedbehandlingsprogrammet Anthropics PortraitPro 17, et nyt Nikon-objektiv og mange andre spændende produkter.
  • Brevkassespørgsmål og -svar om blandt andet fiskeøjeobjektiver, korn og kedelige feriebilleder.
  • Adgang til Gearguiden med udvidede anmeldelser af en række produkter og testbilleder samt billedredigeringsvideoer i Fordelszonen.
  • Nyheder, læserbilleder, flashback og meget, meget mere.

Husk, at du som abonnent får videoer med optageteknik og billedbehandling, testbilleder, presets, actions og en helt masse andet i Fordelszonen.

Digital FOTO bladnr 8/2018

God fornøjelse!

Tegn abonnement på Digital FOTO, og læs det nye blad med det samme på din smartphone eller tablet med Wype-appen.

Her får du desuden adgang til de ni seneste blade af Digital FOTO.