Koncertbillede

Der er både action og flot belysning ved koncerter.

© Shutterstock

10 tips til flotte koncertfotos

Til koncerter kan fange du stemnings- og actionfyldte billeder i flot lys. Se, hvordan du klarer udfordringerne bedst muligt.

1. december 2019 af Poul Siersbæk

Næste gang, du skal til koncert, så tag dit kamera med. Så kan du slå to fluer med ét smæk. Du kan nemlig nyde musikken, mens du får mulighed for at tage både actionfyldte og stemningsmættede billeder.

Koncertbilleder er en rigtig god udfordring, hvis du ikke allerede har prøvet det. Det mørke rum og de blinkende lamper stiller nemlig krav til alt fra en sikker hånd til de rigtige kameraindstillinger. Og har du allerede prøvet kræfter med genren, er der sikkert områder, hvor du kan optimere dine billeder.

For at undgå, at du kommer hjem med triste og fejleksponerede koncertbilleder, har vi samlet de 10 bedste tips til dig. Så det er bare med at komme i gang.

>>Læs også: Få styr på knapperne på dit kamera

Koncertbillede

Med den rigtige indstillingen kan du fastholde farverne og få lysstrålerne til at træde flot frem.

© Shutterstock

1. Brug tid på forberedelse

Tag først kontakt til koncertstedet for at sikre dig, at du overhovedet må have kamera med. Kontakt dernæst bandet for at høre, om de vil tillade dig at fotografere.

2 Medbring det rigtige udstyr

Brug et spejlrefleks- eller systemkamera og et godt allroundobjektiv, der fx dækker området 24-70 mm på full-frame. På et APS-C-kamera svarer det cirka til 18-120 mm. Så har du god mulighed for ay skyde på forskellig afstand.

3. Vælg manuelt program

Da kameraet på de automatiske programmer vil eksponere, så billedet bliver normalt eksponeret, er det bedre at vælge det manuelle program, så du kan blænde ned og få en sort baggrund bag fx sangeren.

>Læs også: Undgå uskarpe billeder

Koncertbillede

Hvis du vil have en helt mørk baggrund, skal du undereksponere lidt.

© Shutterstock

4. Vælg blænde og lukkertid

Er spillestedet meget mørkt, så vælg største blænde, fx F3.5, til dine koncertfotos. 

Det har også den fordel, at baggrunden sløres optimalt i dine koncertbilleder. Start med en lukkertid på 1/320 sekund.

5. Justér ISO undervejs

Da lyset kan være meget forskelligt i løbet af en koncert, kan du skrue op og ned for ISO, hvis eksponeringen skal tilpasses. 

På den måde kan du fastholde samme blænde og lukkertid i koncertbillederne. Start fx med ISO 800, og bevæg dig opad, til du får det rigtige udtryk.

6. Få styr på hvidbalancen

Det er meget almindeligt, at der er blinkende lys i forskellige farver. Det kan være med til at forvirre kameraets hvidbalance, så du får farveløse billeder. 

I stedet for den automatiske hvidbalance vælger du en fast værdi, fx 2500K. Skyder du raw, er dette ikke et problem, da du kan rette hvidbalancen i fx Lightroom.

>Læs også: Derfor skal du ikke bruge kameraets autofunktion

Koncertbillede

Du kan også opnå en god effekt ved at få publikum med ved at gå længere tilbage i salen.

© Shutterstock

7. Brug kontinuerlig autofokus

Da mange musikere ved især rockkoncerter har en meget dynamisk optræden, er det bedst at vælge kontinuerlig autofokus, så fokus kan følge med, når musikerne bevæger sig på scenen.

8. Vælg serieoptagelse i kameraet

Med serieoptagelse kan du skyde løs og udvælge de bedste skud, når du bagefter gennemgår dem på computeren i fx Lightroom.

9. Gå gerne tæt på

Når du tager koncertbilleder, så placér dig gerne så tæt på scenen som muligt. Det er her lyset er. 

Det kan holde ISO nede, og du får samtidig nogle meget bedre billedvinkler, da du kan fotografere musikerne tæt på. Stil dig så mikrofonerne ikke står i vejen for motivet. 

10. Giv koncertbillederne samme billedstil

For at den røde tråd i din billedfortælling fastholdes, er det en god idé at give dine billeder samme justeringer i fx Lightroom. Det kan du let gøre med Presets eller Profiles. Her kan du med fordel bruge nogle af de Presets til Lightroom, vi har lagt i Fordelszonen.