Mand holder et canon kamera
© Shutterstock

Stor guide: Det betyder knapperne på dit kamera

Et kamera er fyldt med knapper og andre funktioner, du bør sætte sig ind i. Vi har gjort det nemt, og viser dig, hvad de forskellige knapper og andre dele af dit kamera styrer.

Et moderne kamera er fyldt med alle mulige smarte og usmarte knapper og dele, som kan tage pusten fra de fleste fotografer, også de garvede.

Men hvis du giver knapperne og de andre tekniske dele af dit kamera lidt opmærksomhed, giver de dig mulighed for at ændre vigtige indstillinger hurtigt og nemt. 

Vi gennemgår her de knapper og funktionelle dele, som et kamera ofte har. Vi bruger et stort Canon EOS 6D som eksempel. 

Desværre er hverken Nikon, Canon, Sony eller andre kameramærker enige om, hvilke knapper der skal være på kameraerne, eller hvad de præcis skal kunne. 

Det betyder dog ikke, at alle knapperne og delene på kameraet er forskellige. Derfor kan du sagtens bruge det meste af denne guide, selvom du har et andet kameramærke.

Canon kamera knapper

Se hvad de forskellige knapper kan herunder.

© Canon / Digital FOTO

Funktioner og knapper på forsiden

1. Udløseren

Her tager du dit billede. Holder du knappen halvt nede, sætter du fokus. Tryk derefter knappen helt i bund for at tage billedet. 

2. Objektiv-ringen.

Her sætter du dit objektiv. Den røde prik på ringen skal matche med symbolet på objektivet. Derefter drejer du objektivet med uret rundt. På den måde låser du objektivet fast.

3. Løsne-objektiv.

Når du holder denne knap nede, er det muligt at dreje objektivet mod uret og derefter tage det af.

4. Spejl eller sensor.

Her ender lyset, når det kommer igennem dit objektiv. Der kan være forskel på, hvor stor sensoren er på spejlløsekameraer. Det er på sensoren, at billedet skabes.

> Læs mere om, hvilke sensorer de forskellige kameraer har.

Se hvad de forskellige knapper kan herunder.

© Canon / Digital FOTO

Funktioner og knapper set fra oven

1. Fokus-indstilling

Med denne knap kan du bestemme, hvor du gerne vil have, at dit kamera skal søge efter fokus. For at vælge i mellem de forskellige typer, skal du bruge hjulet, som er knap nr. 2.

2. Multifunktionshjul

Med dette smarte hjul kan du på dette Canon indstille lukkertiden på dit kamera. På andre kameraer kan det fx styre blænden eller andet. Ofte kan hjulene også navigere i menuen, hvis du befinder dig inde i den. Det varierer dog fra kameratype til kameratype. 

3. Multiknapper

Den første knap hedder AF. Det betyder Auto-Fokus. Her indstiller du dit auto-fokus.

Drive-knappen indstiller, hvor mange billeder dit kamera skal skyde. Det kan være enkelt billeder per tryk på udløseren eller burst-mode, hvor du skyder flere billeder i sekundet.

På knappen ISO indstiller du ISO, som er et udtryk for, hvor lysfølsom kameraet er.

Lysmålingsknappen er den fjerde knap. Her indstiller du, hvordan kameraet skal måle lys i billedet. Skal det fx fokusere i midten af billedet eller over hele billedet?

Lyspæren er den sidste multiknap. Den bestemmer, om der skal være lys i displayet eller ej.

4. Flashsko

Her kan du indsætte din flash. Det er vigtigt, at din flash passer til din type af kamera. Du kan læse mere om at vælge den rette flash lige her. 

5. Programhjul

På dette hjul vælger du hvilket program, du gerne vil have, at kameraet skal bruges efter. Vælger du Auto, klarer kameraet nærmest alt for dig. Vælger du Manuelt, skal du selv indstille lukkertid, ISO, blænde osv. 

> Læs også: Få styr på programhjulet i dit kamera.

6. On/off-knappen

Her tænder og slukker du dit kamera. I de fleste nye kameraer er det sjældent nødvendigt, at du slukker kameraet mellem dine skud. Kameraerne har ofte en standby-funktion, så du ikke bruger al dit strøm mellem skudene.

Læs om, hvordan du forlænger batteriets levetid lige her. 

Se hvad de forskellige knapper kan herunder.

© Canon / Digital FOTO

Funktioner og knapper på bagsiden

1. Drejehjul

Med denne knap har du mulighed for at navigere i menuen, hvis du bruger den. Er du ikke i menuen, kan den indstille blænden på et Canon-kamera.

2. Play-knappen

Her gennemser du dine fotos eller video.

3. AF-on

Her kan du låse dit fokus. Den er ofte også muligt at indstille til en anden funktion. Det kan være, hvordan du vælger at fokusere i dit billede.

4. Menu

Langt de fleste kamera har et væld af indstillinger, du kan få adgang til ved at trykke på denne knap. Brug drejehjulet til at navigere i dine menuer.

5. Skærm

Skærmen kan du ofte slå til og fra på dit kamera. Slår du det fra, kan du spare strøm, hvis du i stedet bruger søgeren. Du kan også indstille dit display, så det fx viser alle dine indstiller, og om dit billede er vandret eller lodret.

6. Skraldespanden

Hvis du gennemser dine billeder, kan du med et tryk på denne knap slette dine billeder.

7. Video/foto start-stop

Ved at dreje denne knap ned på video, får du mulighed for at optage video. For at starte med at optage anbefales det, at du bruger start/stop knappen i midten.

> Læs mere om, hvordan du indstiller dit kamera gennem menuen.

Se hvad de forskellige knapper kan herunder.

© Canon / Digital FOTO

Funktioner og knapper set fra venstre side 

1. Mikrofonstik

Dit kamera har ofte en indbygget mikrofon, men sætter du en ekstern mikrofon i, får du ofte bedre lyd.

2. USB-stik

Her kan du oplade dit kameras batteri, mens det sidder i kameraer. Du kan også overføre billeder til computeren, hvis du bruger kablet, som ofte følger med dit kamera.

3. HDMI-udgang

Sætter du et kabel i her, kan du afspille video eller vise fotos direkte på et fjernsyn eller anden skærm. Med nogle kameraer giver det mulighed for at optage video på et eksternt apparat.

4. Trådudløseren

Her kan du sætte en eksternudløseren til. Det er smart, hvis du har kameraet på stativ og ikke vil risikere at rystekameraet, når du udløser det.

> Læs også: 7 ting du ikke vidste om dit kamera.

Se hvad de forskellige knapper kan herunder.

© Canon / Digital FOTO

Funktioner og knapper set fra højre side 

1. Hukommelseskort

Her indsætter du dit hukommelseskort. Nogle kameraer har mulighed for flere kort. De mest normale typer hukommelseskort er SD, CompactFlash, CFast 2 and XQD.

2. Hjul til blænden

Ved at dreje på blændehjulet, ændrer du blænden. Det betyder, at du får en kort dybdeskarphed ved en lav blænde, fx F1.8 og ved en stor blændeåbning får du længere dybdeskarphed, fx ved F16.

3. Justering af søgeren

Her kan du justere, det du ser i søgeren. Det kan være en fordel, hvis du er langsynet eller nærsynet. Man kan sige, at det er en slags brille til dit kamera.

> Læs hvordan du holder liv i dit hukommelseskort i længere tid lige her.

Funktioner og knapper i bunden

1. Indgangen til dit batteri

Her indsættes batteri. Nogle kameraer har mulighed for, at du indsætter et batterigreb, som giver endnu mere strøm.

2. Skruefatning

På næsten alle kameraer finder du et lille hul, hvor du kan skrue ting i dit kamera. Det kan være, at du vil skrue dit kamera direkte på et stativ. 

Du har også mulighed for at skrue en såkaldt fod på, som passer på dit stativ. En fod giver dig større frihed.

> Bliv bedre til dit kamera med vores store videoserie Fotoskolen. Se alle videoerne her.