zonefokus illustrering
© Shutterstock

Sådan bruger du zonefokus

Med zonefokus kan du indstille fokus hjemmefra og altid få dine motiver skarpt, når du skal fotografere. Det kræver blot, at dit motiv befinder sig i kameraets fokusområde.

5. august 2019 af Jeppe Vestergaard Jensen

Zonefokus gør kort sagt livet lettere for enhver fotograf. Tricket gør dig nemlig i stand til at indstille fokus hjemmefra og skyde løs ude i byen uden at tænke på, om dine motiver bliver skarpe.

Nogle objektiver har allerede en tabel, hvor du nemt kan aflæse dit zonefokus. Du kan imidlertid også sagtens udregne zonefokus selv.

Længere nede i denne artikel kan du indsætte dit kamera og objektiv i en smart udregner af zonefokus. 

> Læs også: Sådan fotograferer du med manuel fokus. 

Sådan fungerer zonefokus

Zonefokus betyder, at du har en zone, hvor alt er i fokus. Det vil sige, at du har en nærgrænse og en fjerngrænse, og alt derimellem er skarpt.

Nogle kameraer og objektiver kan hjælpe dig med at se, hvordan din zone præcis er, alt efter hvilke indstillinger du har valgt på dit kamera.

I billedet herunder har vi forsøgt at illustrere, hvordan zonefokus kommer til udtryk.

På engelsk kalder man zonefokus for Depth of Field (DOF). Her kan du se, at kameraet har en nærgrænse (near limit) og fjerngrænse (far limit), hvor alt i mellem de to punkter er skarpt. 

Kvinden står bag grænsen, er derfor uskarp. Stenen før nærgrænsen er også uskarp.

zonefokus illustrering

Zonefokus handler om, at du har en zone med fokus (depth of field). Den zone ligger mellem nærgrænse (near limit) og fjerngrænse (far limit.) Alt imellem vil være i fokus. Alt udenfor er ikke i fokus.

© Shutterstock // Digital FOTO

Hvorfor er zonefokus smart?

Zonefokus er til fotografen, der skyder billeder i en fart. Det er oplagt at bruge til de motiver, hvor du ikke har tid til at fintune dit fokus.

Derfor er zonefokus særlig smart til gadefotografi. Du kan nemlig indstille din zonefokus fra sofaen. Derefter ved du, at alt fx vil være skarpt mellem fx 1 meter og 4 meter. Nu gælder det om, at du flytter fødderne i stedet for at dreje på fokusringen på dit kamera.

Er motivet mindre end 1 meter væk, skal du gå lidt væk, så det kommer over 1 meter. Er det derimod over 4 meter væk, skal du gå lidt tættere på, så motivet kommer ind i dit zonefokus.

> Læs også: Forstå dybdeskarphed på 5 minutter.

kamera og skateboard viser dybdeskarpheden

Vil du have skateboardet skarpt i dit foto, skal du træde cirka 1 meter tættere på. På den måde har du flyttet dit motiv ind i dit zonefokus.

© Shutterstock

Kan jeg bruge zonefokus til landskaber?

Zonefokus er ikke kun godt til gadefotografi. Det kan også være meget nyttigt til fx landskabsfotografi.

Her kan det nemlig være en fordel, hvis du kan få både forgrunden og baggrunden skarp.

Bruger du fx et 70 mm-objektiv til landskabsfotografi, kan du regne ud, at hvis dit motiv er 100 meter væk og din blænde er på f16, kan du få alt skarpt i dit zonefokus, som er fra cirka 9 meter til uendeligt.

> Læs også: 5 tips til bedre landskabsfotos.

Udregn dit zonefokus med objektivet

Nogle objektiver har allerede en tabel, hvor du nemt kan aflæse dit zonefokus.

Herunder har vi et billede, hvor du kan se et eksempel på, hvordan zonefokus fungerer.

På billedet er der valgt en blænde på f8. Det kan du se nederst i billedet, hvor den lille røde prik er ud for 8. Derudover har vi sat blå cirkler rundt om blændetallet.

Fotografen har også valgt, at motivet står omkring 10 meter væk. Det kan du se, da den røde streg peger på 10 meter.

De to indtegnede blå streger viser, hvor meget der er i fokus, når du har blænde 8. I dette eksempel er alt fra lidt over 5 meter i fokus indtil uendeligt. Det er derfor dit zonefokus.

Hvis du laver ændringer, gælder de samme regler. Vælger du blænde f16, ville alt fra cirka 4 meter til uendeligt være dit zonefokus. Du kan også ændre, hvor langt væk dit motiv står. Derefter skal du blot dreje din fokusring til fx 2 meter og derefter aflæse udfra dit blændetal.

Træk i skydeknappen i billedet herunder, hvor du kan se forskellen på blænde f8 og f11.

Sådan udregner du zonefokus manuelt

Hvis dit objektiv ikke har en påtegnet tabel, kan du selv udregne zonefokus via en hjemmeside, app eller i bunden af denne artikel.

> Læs også: Den ultimative app til fotografen.

Først er det vigtigt, at du gør dig det klart, hvor stor afstand du gerne vil have til dine motiver. Skal du skyde gadefotografi, vil en afstand på omkring 2,5 meter ofte være god.

I den afstand er du ikke alt for tæt på, men du er heller ikke alt for langt væk fra motivet. En god huskeregel ved 2,5 meter er, at du cirka skal kunne have en bil mellem dig og dit motivet.

Efter den valgte afstand, skal du indstille din blænde. Et godt blændetal, når du bruger zonefokus, er f11. Her får du stor dybde i forhold til, hvad der bliver skarpt, men du får også en rimelig mængde lys ind i dit kamera.

Nu er der kun tilbage, at du udregner dit zonefokus.

> Læs også: 5 tips til gadefotografi.

Udregn dit zonefokus her

Et eksempel på udregning af zonefokus

Vi har valgt et Canon 5D med et 35 mm-objektiv til eksempel. 35mm er et perfekt objektiv til gadefotografi.

Herefter indtaster vi blænde f11, og at vi gerne vil være omkring 2,5 meter væk fra motivet.

Nu lader vi programmet udregne vores zonefokus. Den vil fortælle os, at alt mellem 1,49 meter og 7,89 meter vil være acceptabelt skarpt.

Nu gælder det for os om, at vi i stedet for fokusringen bruger vores fødder til at indstille fokus. Vi skal nemlig bevæge os tættere på motivet eller længere væk, så motivet kommer ind i vores zonefokus – men kun så længe, det er længere væk end 7,89 meter eller tættere på end 1,49 meter.

Indstil dit kamera til zonefokus

Når du bruger zonefokus, er der nogle indstillinger og programmer, der kan gøre livet lettere for dig.

Vi anbefaler, at du indstiller dit kamera til blændeprioritet. Her bestemmer du, hvilken blænde dit kamera skal bruge. Nu skal du ikke være nervøs for, at dit zonefokus ændrer sig, fordi kameraet selv har skiftet til en anden blænde, end den du har valgt.

> Læs også: Sådan bruger du blændeprioritet i dit kamera.

Herefter anbefaler vi, at du indstiller dit kamera til en lukkertid på minimum 1/125 sekund. Det gør, at dine motiver ikke bliver udskarpe, hvis du fx fanger en mand, der er på vej over gaden.

Lukkertiden er hurtig nok til, at manden ikke bliver uskarp, og det minimerer mængden af rystelser i billedet, hvilket er smart, når du bruger zonefokus.

> Læs også: Få den rigtige lukkertid med auto-ISO.

Endelig vil vi lade kameraet styre ISO. Det kan dog være en god ide at fortælle kameraet, at det ikke må gå over en bestemt ISO værdi.

Du kan fx sige, at ISO 6000 er dit maksimum. Nu ved du, at kameraet ikke går over den værdi, og du derfor ikke kommer hjem med billeder med meget støj fra en høj ISO.

Alternativ kan du også vælge at gøre det hele manuelt. Med disse indstillinger bør du være godt på vej, når du skal lege med zonefokus.

> Lær dit kamera bedre at kende på Digital Fotos fotoskole.