Fiskeøjeobjektiv

Fortegningerne i baggrunden er ofte ret vilde, når du fotograferer med et fiskeøjeobjektiv.

© Shutterstock

4 tips til at fotografere med fiskeøjeobjektiv

Mange landskabs- og arkitektur-fotografer bruger ekstreme vidvinkler for at fange det store perspektiv, men det kan faktisk både være sjovere og mere udfordrende at gå hele vejen og bruge et fiskeøjeobjektiv i stedet.

1. august 2018 af Poul Siersbæk / Mathias Blohm Schytte

Resultatet, når du fotograferer med et fiskeøjeobjektiv, er nogle helt fantastisk flotte og effektfulde billeder, der formår at suge betragteren ind.

Den ekstreme vinkel på 180 grader betyder, at du får alt med i billedet, som er foran dig – også det, du kun kan ane ud af øjenkrogen.

Vinklen bevirker, at det billede, som rammer sensoren, er voldsomt fortegnet, men det er netop det, der gør fiskeøjeobjektiver ekstra sjove at arbejde med.

1. Kontrol med lysmålingen

På grund af objektivets billedvinkel vil der være stor forskel på lysforholdene i billedet.

Det er derfor en rigtig god idé at indstille kameraets lysmåler til matrixmåling.

Den måler og analyserer nemlig lyset i hele billedfladen, så du minimerer over- eller undereksponerede områder.

Det kan være nødvendigt at bruge eksponeringskompensation for fx at dæmpe højlys.

Skyd helst i raw-format, da du her har de bedste muligheder for at rette eksponeringen og hive detaljer frem.

Læs også: Vælg den rigtige lysmåling i dit kamera

Fiskeøjeobjektiv

I et billede som dette er der store forskelle på højlys og skygger. Du opnår som regel de bedste resultater ved at bruge matrix/evaluerende lysmåling. 

© Claudio Pecci // Unsplash

2. Udnyt fortegningen

Noget af det mest karakteristiske ved fiskeøjebilleder er de ekstremt styrtende linjer.

Det gælder især, hvis du fotograferer i omgivelser med store objekter ude i siderne.

Hvis du ikke ønsker en buet horisontlinje, skal du placere billedets centrum ved horisonten.

Har kameraet indbygget vaterpas, er det en god hjælp. Det aktiveres i kameraets menu. Mange vaterpas registrerer både vinkler op og ned samt til siderne.

Hvis du fotograferer i raw, kan du altid rette op på de fleste fortegninger med funktionen Lens Correction i fx Photoshop eller Lightroom.

I denne video i Fordelszonen kan du se, hvordan du let fjerner fortegninger i Photoshop (kun for abonnenter)

Fisheye lens

Det er let at rette op på fortegninger i fx Ligehtroom eller Photoshop, hvis du ikke bryder dig om de vilde linjer, som fiskeøjeobjektivet giver. 

© Viktor Forgacs // Unsplash

3. Styr på lukkertiderne

Generelt skal du ikke tænke så meget over lukkertiden, men du skal være opmærksom på, at ting, der bevæger sig i forgrunden, vil virke mere slørede end objekter i baggrunden.

På grund af billedvinklen kan du dog udnytte lange lukkertider på fx ti eller 20 sekunder til aftenoptagelser, hvor lysstriber får en mere dramatisk effekt med et fiskeøjeobjektiv.

Du kan også opnå sjove effekter af almindelige motiver med lange lukkertider håndholdt.

4. Tjek dybdeskarpheden

Fordi billedet tages med en så stor billedvinkel, er dybdeskarpheden ekstrem med et fiskeøjeobjektiv.

Det betyder, at du på fx blænde F8.0 eller F11 vil opleve, at alt vil være skarpt – både objekter, som er få cm foran objektivet og elementer ude i horisonten.

Hvis lysforholdene er til det, er det derfor smart at vælge en blændeværdi i dette område.

Det gør det dejligt nemt at fokusere med et fiskeøje, og det er ideelt, hvis der er interessante objekter i både for- og baggrund.

Omvendt er det meget svært at isolere hovedmotivet. Vælg derfor en rolig baggrund.

Læs også: Forstå dybdeskarphed på fem minutter

Fiskeøjeobjektiv

Fotograferer du på blænde F8.0 eller F11 med et fiskeøjeobjektiv vil du opnå en stort set uendelig dybdeskarphed, så både forgrund, mellemgrund og baggrund står knivskarpt. 

© Andrew Sharples // Unsplash

Prøv fiskeøjeobjektiv til mobilen

Hvis du endnu ikke har investeret i et fiskeøjeobjektiv til dit kamera, kan du starte med at teste effekten af på din mobiltelefon.

Lige nu kan du nemlig få et smart objektivsæt med Digital FOTO.

Objektivsættet består af tre forskellige objektiver: Makro, vidvinkel og fiskeøje, og det giver mulighed for rigtig mange sjove og anderledes billeder, som du kan se i videoen herunder.

Du betaler kun 49 kroner + porto og eksp. for objektivsættet og to numre af Digital FOTO. Og du får naturligvis adgang til Fordelszonen med det samme, og du kan læse de seneste 10 numre af Digital FOTO med magasinappen Wype allerede i dag!

> Gå direkte til tilbuddet her.