De 3 bedste tips til at fange nordlyset

Nye værktøjer fra blandt andet NASA gør det meget nemmere at opleve den grønne dames dans. Vi forbereder dig til, hvordan du fanger de perfekte billeder af det magiske lys, og hvordan du aldrig misser chancen.

Nordlyset er naturfænomenet, der aldrig skuffer og altid udgør et spektakulært motiv.

Men det har også sine udfordringer at fotografere nordlys, og vi giver dig her vores allerbedste tips, så du optimerer dine chancer for de bedste nordlysbilleder.

1. Tjek for nordlys-aktivitet hjemmefra

For ikke at gå forgæves efter nordlyset kan du besøge hjemmesiden aurora-service.eu, hvor du kan se nuværende og kommende dages aktivitet for nordlyset. Oplysningerne henter de fra NASAs satellit ACE, som overvåger solens aktiviteter.

Derudover kan du med appen Aurora få notifikationer ud fra din lokalitet, så du ikke går glip af chancen for at se nordlyset samme aften. Generelt er der størst aktivitet i tidsrummet august til april.

> Læs også: Sådan skyder du fascinerende nordlys 

Nordlys over en sø

Brug hjælpemidler, så du sikrer dig, at du får de optimale forhold, når du skyder billeder af nordlys.

© Shutterstock

2. Find rigtige lukkertid

Der findes ikke én rigtig lukkertid, når du fotograferer nordlys. Én ting er dog sikkert: Nordlyset kræver flere sekunders lukkertid.

Længden af lukkertiden afhænger dog af, hvor kraftigt nordlyset er. Du kan forvente, at lukkertiden skal svinge mellem fire og 25 sekunder. Hvis nordlyset bevæger sig hurtigt hen over himlen, bør du dog forsøge at ramme cirka samme lukkertid som antallet af sekunder, nordlyset viser sig i.

Hvis nordlyset kun viser sig i ti sekunder, og du optager i 20 sekunder, vil sensoren kun være oplyst af nordlys halvdelen af tiden. Det vil gøre nordlyset mindre tydeligt på dit billede.

> Læs også: Tag perfekte billeder af stjerner.

Udregn den maksimale lukkertid

Når du tager billeder af nordlyset, er det ofte pænest, hvis du undgår, at stjernerne trækker spor på himlen. Det kan du undgå, hvis du bruger den såkaldte 500-regel. Reglen giver dig mulighed for at udregne, hvor lang din lukkertid maksimalt må være, før stjernerne begynder at trække spor i billedet.

Du kan udregne din maksimale lukkertid ved at dividere dit objektivs brændvidde med 500, hvis du har en full-frame-sensor. Bruger du fx en APS-C-sensor, skal du dividere med 300 i stedet.

Skame over lukkertider til nordlys

Brug 500-reglen, hvis du vil være sikker på, at du ikke får stjernespor i dine billeder af nordlyset.

© Digital FOTO

3. Lad ikke dine øjne snyde dig

Det er fristende at overeksponere sit billede af nordlyset, da det kan være svært at se med det blotte øje og endnu sværere på kameraets lcd-skærm.

Du skal ikke forvente, at oplevelsen af nordlyset ligner de redigerede billeder, du ser på nettet. Selv hvis du ikke kan se lyset, kan dit kamera ofte fange det alligevel.

Skyd derfor testbilleder, og undgå, at nordlyset bliver udbrændt. Du kan altid trække de grønne farver frem i redigeringen.

> Se også serien: De 10 vildeste vejrfænomener.

Få flere tips til nordlys i Digital FOTO

I Digital FOTO nummer 2/2020 får du yderligere syv tips, så du er helt klar til at fotografere nordlyset.

Derudover har vi en guide til, hvordan du får dine flotte billeder til også at blive perfekte på print.

Endelig kan du læse vores interview med finnen Miikka Pirinen, der stiller skarpt på sjældene patienter. Mød blandt andet pigen Jasmin, der lider af sygdommen Goldenhar, der rammer én ud af 50.000 nyfødte.

I det nyeste nummer af Digital FOTO får du desuden:

  • Fem naturfænomener, du skal fotografere denne vinter. Du kan blandt andet skyde rimfrost og bisole.
  • Fem sider med kurser, hvor du får masser af ny viden, der løfter dine fotografier til nye højder.
  • Læs også vores stortest, hvor systemkameraerne er i duel med spejlreflekskameraerne.
  • Anmeldelser af blandt andet FujiFilm X-Pro 3 og Sony A6100, det nye Photoshop til iPad og særlig mikrofon til din telefon.
  • Masser af nyheder, læserskud og meget, meget mere.

Masser af abonnementsfordele med Digital FOTO

Husk også, at du som abonnent på Digital FOTO har en masse gode abonnements-fordele:

Og hvis du endnu ikke er abonnement, har vi lige nu en række spændende tilbud til dig.

Lige nu har vi et nyt mini-kamera og to numre af Digital FOTO for kun 49,50 + porto og ekspedition. Se tilbuddet lige her.

Så snart du har bestilt dit abonnement, får du adgang til Fordelszonens mange videoer og guides med det samme.

Du kan også læse de seneste 12 numre af Digital FOTO på din tablet eller smartphone med appen Wype.