Billede af stjerner på himlen og Mælkevejen

Stjernerne og Mælkevejen er taknemmelige motiver, for de flytter sig ikke og er smukke fra alle vinkler. 

© Shutterstock

Sådan fotograferer du stjerner

I løbet af året er der rig mulighed for at fotografere stjerner og andre himmelfænomener. Og modsat hvad mange tror, kræver det ikke avanceret udstyr at få smukke billeder af stjerner – et lysstærkt objektiv og lidt tålmodighed kan være nok.

12. december 2017

I løbet af et kalenderår er der rig mulighed for at fotografere himmelrummets måner, stjerner og planeter. Og selv om astrofotografi umiddelbart virker avanceret, er kameraer i dag på så højt et niveau, at du sagtens kan få vellykkede fotos af stjerner og Mælkevejen med dit spejlreflekskamera. 

Vi har samlet fem lette tips, der giver dig de ultimativt bedste forudsætninger for at fotografere stjerner på nattehimlen.

1. Find datoer for himmelfænomener på nettet

Du kan sagtens fotografere stjerner uden at forberede dig, og stjernehimlen i sig selv kan være et smukt motiv. Men vil du have blodrøde supermåner, stjerneskud i hobetal eller strålende grønt nordlys, er du nødt til at finde de rigtige datoer. 

Der er masser af sider på nettet, der giver en detaljeret oversigt over begivenheder på himlen såsom meteorsværme, kometer og planeternes og Månens stilling.  

> Her kan du se nogle af de ting, du kan opleve på himlen i år

2. Kør (langt) ud af byen for at få det bedste mørke

Hvis du vil gøre dig nogle forhåbninger om at få tydelige stjerner på dit billede, er det vigtigt, at du finder et godt sted at fotografere – det vil sige udenfor byområder, hvor stjernerne vil drukne fuldstændig i lysforureningen.

Hvis du bor på landet, behøver du formentlig ikke bevæge dig ret langt væk. Hvis du derimod bor i byen, skal du pakke rygsækken. 

hjemmesiden darksitefinder.com kan du se præcist, hvor meget lysforurening der er i din egen by, og hvor langt du skal væk for at finde et uforurenet område. 

3. Hav tålmodighed, når du fotograferer stjerner

At fotografere stjerner og andre fænomener på himlen kræver stor tålmodighed. Dels fordi du er nødt til at bruge forholdsvist lange lukkertider for at få nok lys fra stjernerne ind på sensoren, men også fordi det formentlig ikke lykkes at få et perfekt billede første gang. 

I stedet for at blive frustreret, så glæd dig i stedet over, at der kommer en ny klar aften igen, og denne gang er du en erfaring rigere og derfor også tættere på at få det perfekte stjerneskud. 

4. Varm objektivet op nedefra til stjernefotos

På kolde vinteraftener kan der komme dug på kameraet og frontlinsen ved lange optagelser af stjerner. Det er stort set umuligt at fjerne i efterbehandlingen, men kan afværges med et billigt redskab, der ikke fylder meget i fototasken. 

Spænd en håndvarmer under objektivet med en elastik, og objektivet holder sig dugfrit under hele optagelsen. 

En fordel er at gå efter en opladelig eller genopfyldelig håndvarmer, fx fra Zippo, så du ikke skal købe en ny hver gang. 

> Læs også hvordan du fotograferer stjerner og meteorsværme her

5. Overvej at investere til stjernefoto

Hvis du alligevel skal til at købe nyt kamerahus, så kan du overveje at smide lidt ekstra penge i et med ny, støjsvag processor, idet disse giver mulighed for at skrue højere op for ISO, uden at billedet bliver ødelagt. 

Hvis du regner med at fotografere mange stjerner og andre himmelfænomener, vil det være en god investering.

Skal du have ny optik til kameraet, er det en fordel at gå efter en model med et lavt blændetal, fx 2.8 eller 3.5. 

Stjerner, galakser og planeter udsender alle et meget svagt lys, og derfor vil et lysstærkt objektiv i god kvalitet være det optimale til at fotografere disse motiver.

> Læs med her, hvis du ikke helt forstår alle tallene på dit objektiv

Redaktionen anbefaler:
Kraftig kikkert til fotografen

Med en god kikkert kan du nemt spotte alle motiver som fx fugle på lang afstand, og den er uundværlig, når du fotograferer stjerner.

Lige nu kan du få en god og praktisk kikkert med Digital FOTO. Kikkerten forstørrer 8x, så du kan opdage dyr og andre motiver på afstande, som dine øjne aldrig ville kunne klare uden hjælp. 

Kikkerten har gevind, så du kan montere den på dit kamerastativ for et helt roligt udsyn, og så får du med Mitilux 8X40 en robust følgesvend i kompakt design, som nemt kan være i kameratasken.

> Lige nu kan du få kikkerten med 2 numre af Digital FOTO for kun 49 kroner. Du sparer 976 kroner. Se mere her.