Landskabsbillede fra skovområde

Fokuserer du på en afstand af fem meter fra kameraet, vil alt, der er længere væk end cirka 2,5 m, blive skarpt, når du bruger F4.0 på et objektiv på 24 mm.

© Shutterstock

Sådan får du perfekt skarphed i dine landskabsbilleder

Allerede hjemme fra sofaen kan du sørge for, at du får gode landskabsbilleder. Vi fortæller dig om teorien bag dybdeskarphed, så du får de bedste landskabsbilleder med hjem.

19. maj 2020 af Christian Trant

Hele landskabet skal være i fokus

Hvis du støder på et smukt, vidstrakt landskab, vil du gerne fotografere det, præcis som du ser det med det blotte øje - men det kræver, du har styr på dybdeskarpheden.

Dybdeskarphed dækker over det område i et billede, der står skarpt. I ethvert billede er der et bestemt område foran og bagved fokuseringspunktet, der er skarpt. Det kaldes fokusfeltet.

Vi guider dig, så du kan bestemme, hvor meget dybdeskarphed du vil have, og hvor du vil have det, så du får flottere landskabsbilleder med hjem.

> Læs også: 5 ting, du skal vide om landskabsfotografi

Landskabsbillede med god dybdeskarphed

I landskabsfotografi er hele landskabet dit emne, og du vil derfor gerne have, at hele landskabet er i fokus.

© Shutterstock

Simpel matematik giver dig skarpheden

Her ser du, hvordan du opnår optimal dybdeskarphed på de mest gængse brændvidder med en blænde på 8.0:

Hyperfokal fokus er den afstand fra kameraet, hvor du skal fokusere for at få optimal dybdeskarphed gennem hele dit motiv. Afstanden afhænger af brændvidde og blændeværdi: 

  • En brændvidde på 16 mm ved F8.0 - fokusér på et punkt 1,73 m inde i dit billede.
  • En brændvidde på 24 mm ved F8.0 - fokusér på et punkt 3,89 m inde i dit billede.
  • En brændvidde på 35 mm ved F8.0 - fokusér på et punkt 8,26 m inde i dit billede.

Det kan være svært at spejde sig frem til netop den længde, som ens brændvidde foreskriver. Her findes en række app's, som kan hjælpe dig til at finde netop det punkt, hvor du skal fokusere.

> Læs også: Den ultimative app til fotografen.

Et godt tip er, at de fleste objektiver giver en maksimal skarphed ved F8.0. Derfor anbefaler vi, at du sætter F-værdien til F8.0., hvis dit motiv er landskaber.

Den anbefalede blænde kan dog godt variere afhængigt af, hvilket landskab du fotograferer, og hvilket objektiv du har - men som udgangspunkt, så start ud med F8.0.

kamera i fokus, men skateboard udenfor for fokusfelt.

Når vi fokuserer på et bestemt punkt, vil det kun være punkter der ligger i samme plan, der vil være i absolut fokus. Alle andre punkter – både foran eller bagved dette plan – vil være uskarpe.

© Shutterstock

Udregn dit fokus her