portrætfoto kvinde
© Shutterstock

Hvordan tager jeg bedre portrætfotos udendørs?

Det spørgsmål blev stillet i vores brevkasse af en af vores læsere. Vi svarer her og guider dig til at få et flottere lys i dine portrætter, når du fotograferer udenfor.

6. september 2018

Spørgsmål:

Jeg benytter tit blitz som opblødningslys til de portrætter, jeg tager udendørs, men det ser lidt kunstigt ud. 

Jeg fotograferer ofte i modlys, så modellen ikke kniber øjnene sammen i solen, men uden blitz bliver personen nemt mørk. 

Hvad skal jeg gøre?

Svar: 

Det bedste er at flytte den eller dem, du skal fotografere, til et andet sted, hvor lyset falder bedre. 

Det er ikke altid muligt, og så er der to muligheder, som du får herunder: 

1. Opblødningsblitz

Når du bruger blitzen som opblødning, kombinerer kameraet den normale eksponering med blitzlys. 

For at undgå et kunstigt resultat kan du sætte blitzeksponeringskompensationen til -0,7. Det bevarer delvist skyggerne i ansigtet og giver et mere naturligt lys.

> Læs meget mere om blitz her

2. Refleksskærm

Refleksskærme giver et blødere lys, der kan lægges pænere og mere naturligt, fordi man kan justere styrken og retningen af lyset og se det under optagelsen. 

Reflektorerne fås i forskellige farver. Sølv giver en hård refleksion, mens guld gør farverne varmere. En stor reflektor kræver en assistent. 

Læs også: Lav din egen reflektor næsten gratis

reflektor portræt

En refleksskærm giver et mere naturligt lys i dine portrætter. 

© Shotterstock

Læs mere i Digital FOTOs Brevkasse

Spørgsmålet om lys i portrætter kommer fra Brevkassen i Digital FOTO nummer 14/2018.

Her får du også svar på om batterier er farlige, gode råd til hvordan fotos forstørres og svar på, hvilken brændvidde der passer til vores øjne.

Du kan også sende spørgsmål til brevkassen på [email protected]

Køb bladet i din bladbutik eller køb et abonnement og få en af vores spændende præmier med 2 numre af Digital FOTO leveret til døren for kun 49 kroner. Se udvalget her.

Så får du med det samme adgang til de seneste numre af bladet i vores magasin-app Wype, samt adgang til Fordelszonen med mere end 500 videokurser til fotografi og billedbehandling.