Billede af soveværelse
© Shutterstock

Sådan bliver du din egen boligfotograf

De rigtige billeder fortæller den bedste historie om din bolig, så den fremstår præsentabel over for en potentiel køber. Du kender bedst din egen bolig, og hvis du har en smule foto-erfaring, kan du spare udgiften til en professionel boligfotograf.

19. april 2021 af Christian Trant

Du kan blive din egen boligfotograf, samtidigt med at du skaber luft budgettet. Det kræver bare, at du griber dit kamera. 

Her får du fire tips, der hjælper dig med at skabe de bedste forudsætninger for dit boligsalg og som klæder dig på til at blive din egen boligfotograf.

1. HDR-funktionen giver det perfekte lys

En professionel boligfotograf lykkes altid med få alle rum til at se lyse, indbydende og lækre ud.

Som din egen boligfotograf kan du gøre dem kunsten efter ved at bruge bracketing-funktionen i dit kamera til at skabe et HDR-foto.

Her skyder kameraet nemlig helt automatisk flere forskellige eksponeringer af samme motiv, så lyset bliver så godt som muligt, og det endelige foto ligner det, som boligfotograferne kan lave.

Du finder funktionen i din kameramenu, og den hedder typisk Auto-bracketing, Exposure Bracketing eller bare AEB.

Når du har fundet funktionen i dit kamera, vælger du, hvor mange billeder kameraet skal tage, og hvor mange eksponeringstrin, der skal være mellem hvert foto.

Flere nyere kameraer sætter selv de forskellige billeder sammen til ét HDR-foto. Har dit kamera ikke denne funktion, kan du fx bruge Photoshop i stedet.

Som din egen boligfotograf er det vigtigt, at du prøver dig frem, for der er ikke noget facit, der fortæller, hvor mange billeder der skal til, før du får den perfekte lyssætning.

> Læs også: 5 klassiske fejl du skal undgå i dine HDR-billeder

Lyst og lækkert køkken

Hvis du vil være din egen boligfotograf bør du indstille kameraet til serieoptagelser, når du bruger bracketing. Så skal du bare holde udløserknappen nede for at affyre de forskellige eksponeringer hurtigt efter hinanden.

© Shutterstock

2. Vidvinkel gør rummene større

En anden ting den professionelle boligfotograf lykkes godt med, er, at rummene virker større på billederne i forhold til i virkeligheden.

Som din egen boligfotograf kan du også gøre rummene i din bolig større, hvis du fx bruger et 24 mm vidvinkelobjektiv.

Et vidvinkelobjektiv giver nemlig en bredere billedvinkel i forhold til fx tele- eller zoomobjektiver, og så er det meget lettere at få så meget som muligt af omgivelserne med.

Hvis du overvejer at blive din egen boligfotograf, kan du sagtens købe et vidvinkelobjektiv, der er langt billigere end det salær, som den professionelle boligfotograf skal have for at fotografere dit hjem.

I Gearguiden kan du læse alle Digital FOTOs anmeldelser af vidvinkelobjektiver, kameraer og andet fotoudstyr.

Lys og lækker stue

Når du vil være din egen boligfotograf skal du have et vidvinkelobjektiv. Du kan vælge, om det fx skal være et fiskeøje, fast brændvidde eller måske en zoom. Vi anbefaler en vidvinkel med zoom, når du skal fotografere din bolig, da du har nemmere ved lave præcis det udsnit, du ønsker med netop sådan et vidvinkelobjektiv.

© Shutterstock

3. Et lille vaterpas redder kompositionen 

Den tredje ting, som den professionelle boligfotograf gør til perfektion, handler om komposition, og hvordan man altid skal vise de naturlige linjer og vinkler frem i billederne.

Boligfotograferne har nemlig øje for, at vinduer, vægge og billeder på væggen bliver helt vertikale.

Som din egen boligfotograf skal du også sørge for, at alle de vertikale linjer rent faktisk også er fuldstændig vertikale, da det skaber orden og ro i billedet.

For at lykkes med dette kan du sætte dit kamera på stativ og bruge det lille vaterpas, som sikrer at kameraet er fuldstændigt i vater.

Har dit stativ ikke et indbygget vaterpas, kan du også købe et lille og simpelt vaterpas, der passer i blitzskoen. Det er en billig og hurtig opgradering, som gør, at du undgår skæve horisontlinjer på dine billeder.

> Læs også: Alt hvad fotografen bør vide om komposition

Stue med blåt tema

Hvis du kan få den samme farve til at gå igen flere steder i dit foto, så giver det en rød tråd, der får rummene til virke mere indbydende.

© Shutterstock

4. Skab et ensartet udtryk i billedredigeringen

Det sidste og fjerde tip handler om, at du skal redigere dine billeder en smule, så de får et ensartet udtryk.

Når den professionelle boligfotograf tager en serie billeder af et hjem, har alle billederne nemlig et udtryk, hvor farver og lys er ens.

I Lightroom er det nemt at få et overblik over din serie af billeder, og ved hjælp af skydeknapperne i Basic-panelet kan du hurtigt give dine fotos et ensartet udtryk, hvor farver og lys har de samme værdier.

Skulle nogle af de foregående ting også være mislykkede, har du mulighed for at rette op på fejlene til sidst ved fx at rette horisontlinjen ved hjælp Crop Overlay-funktionen, som du får frem ved trykke R på tastaturet.

> Læs også: Bliv en haj til billedbehandling med nyt onlinekursus

Kvinde er sin egen boligfotograf

Når du er din egen boligfotograf, så husk at tjekke den færdige serie billeder, så du sikrer, at de har et ensartet udtryk.

© Shutterstock

Bonus: Er du klar til at blive din egen boligfotograf?

Det er altid en god idé at samle inspiration, inden du springer ud som din egen boligfotograf.

Heldigvis er der masser af inspiration at hente på diverse hjemmesider, der handler om bolig.

Det kan du fx gøre hos vores søster-magasin Bo Bedre her.

Du kan også altid hente inspiration ved at se, hvordan den professionelle boligfotograf gør på ejendomsmæglernes hjemmesider.