Fotografer de bedste billeder af festen udendørs

Gode billeder fra festen skal gerne vise atmosfæren og stemningen korrekt. Her er det er en fordel, hvis du kan inkludere flere lag i dine fotos.

© Shutterstock

Sådan fotograferer du til festen

Når du fotograferer til bryllupper, jubilæer og andre fester gælder det om at fange stemningen. Når du har fuld kontrol med ISO, og du mestrer flashen, kan du tage fotos, som folk altid vil huske. Her er vores bedste tips til at få de perfekte festbilleder med hjem.

8. juni 2021 af Christian Trant

Festfotografering er meget mere end blot et enkelt billede. Det er en serie af billeder, som giver en oplevelse af den fest, du har været til.

Her gælder det om at kende indstillingerne i dit kamera godt, da især lyset kan drille til festen, og et hårdt, kunstigt lys fra flashen er absolut ikke løsningen.

Her får du vores tre bedste tips til, hvordan du får flotte fotos med hjem fra festen.

1. Affyr blitzen mod en væg eller et loft

Indendørsfester kan hurtigt blive et sandt mareridt for fotografen, da kameraets flash ofte vil oplyse alt og alle, så det hele kommer til at se kunstigt ud.

I sådanne situationer er du bedst stillet med en ekstern flash, da det gør det meget nemmere at styre lyset.

Gode festbilleder har et naturligt, blødt lys, og det kan du også få, hvis du vender den eksterne flash mod loftet eller væggen ved siden af motivet.

På den måde dæmpes det hårde lys, som kommer direkte fra flashen – samtidigt med, at du bevarer stemningen og får tilpas oplyste motiver.

Læs også: 9 funktioner du skal kende i din eksterne flash

Blødt lys viser festens stemning.

Hen under aften, når mørket falder på, er en stor blændeåbning, som fx F2.8, nærmest uundværlig, hvis du vil undgå at aktivere blitzen, da de fleste fester ender i lokaler med dårlige lysforhold.

© Shutterstock

2. Brug spotmåling i kontrastfuldt lys

Når kameraet er sat til standardindstillingen, som er evaluerende lysmåling, måler det lyset i en lang række zoner over det meste af billedfladen, og så vil eksponeringen ofte blive for lys eller mørk.

Heldigvis kan du vælge indstillingen spotmåling, som giver gode billeder, når der er store kontraster i lyset.

Du vælger den ønskede lysmålermetode ved at trykke lysmålerknappen ned og dreje på indstillingshjulet. Lysmålerknappen sidder ofte lige bag udløserknappen. 

Når spotmåling er slået til, måler kameraet lysstyrken i et lille punkt. Sæt fx spotmålingen på ansigter, så du sikrer, at hovedmotivet eksponeres korrekt.

> Læs også: Vælg den rigtige lysmåling i kameraet

Fællesportræt til fest.

Kameraets lysmåler har ansvaret for at vælge den bedst mulige eksponering, så dine billeder hverken bliver for lyse eller for mørke. Det klarer den ved at vurdere lysstyrken i motivet, hvorefter blænde, lukkertid og ISO indstilles af kameraet, så pengene passer.

© Shutterstock

3. Du er altid klar med kameraet sat på blændeprioritet

Det vigtige øjeblik kan let passere, hvis du er fordybet i manuelle indstillinger. Derfor kan du med fordel fotografere på blændeprioriteret, altså sætte programhjulet til A eller Av.

Når du drejer programhjulet over på A eller AV (afhængigt af kameramærke), har du kontrol over dybdeskarphed og fokuspunkter, mens kameraet sørger for lukkertiden. 

Hvis du kombinerer med auto ISO sikrer du også, at ISO-indstillingen altid er så lav som muligt – og det er genialt, når du fotograferer indendørsfester. 

> Læs også: Derfor skal du bruge blændeprioritet 

Brudepar danser bryllupsdans.

Det er altid en succes at fange festens hovedpersoner, når de har opmærksomheden et andet sted end på fotografen.