Billede af slot i København

Det er faktisk ikke så svært at tage billeder, hvor perspektivet er rigtigt, og bygningerne står snorlige.

© Shutterstock

Ugens udfordring: Skyd bygninger uden styrtende linjer

Hvis du har rettet kameraet mod en høj bygning, har du sikkert også oplevet, at det så ud, som om bygningen "styrtede" ned mod dig. Men du kan faktisk godt fotografere arkitektur uden styrtende linjer. Er du klar på udfordringen?

20. juli 2020 af Sarah Marie Winther

Når du skal fotografere en bygning, skal du ofte pege kameraet opad for at få hele motivet med, og så opstår der såkaldt fortegning, som viser sig ved styrtende linjer.

Det kan give en dramatisk effekt, men det kan også forstyrre indtrykket af bygningen, når linjerne falder ind mod midten af billedet.

Mange professionelle arkitekturfotografer vælger at investere i et kostbart tilt/shift-objektiv, der forskyder fokusplanet, men der er også andre metoder, der ikke koster nogle penge.

Tre metoder til snorlige bygninger

Den bedste måde at undgå de styrtende linjer på er ved at fotografere fra samme niveau som midten af bygningen, men det kræver næsten altid, at du kommer lidt op i højden, fx ved at stå et par etager oppe i en bygning overfor. 

En anden måde er at stå et godt stykke væk fra bygningen og bruge et tele- eller zoomobjektiv, der modsat vidvinklen stort set ingen fortegning har. 

Hvis du ikke kan komme langt nok væk, fx fordi bygningerne står for tæt, er der en sidste metode tilbage, nemlig at bruge vidvinkelobjektiv. Her er det bare vigtigt, at du holder kameraet helt vandret på motivet. 

Herunder får du fire trin til at opnå snorlige bygninger med et vidvinkelobjektiv. 

> Læs også: De bedste gratis programmer til billedbehandling

Skyd bygninger uden styrtende linjer

Ved at holde kameraet vandret på motivet sikrer du, at linjerne forbliver helt lige. 

© Tommy Alven/Shutterstock

1. Sæt kameraet på stativ

Risikoen for styrtende linjer stiger, jo kraftigere vidvinkelobjektiv, du bruger. Derfor er det vigtigt, at du holder kameraet vandret på motivet. Du får det bedste resultat, hvis du bruger et kamerastativ.

Dels fordi du så kan bruge en lille blændeåbning på fx F11 og opnå maksimal dybdeskarphed, og dels fordi du undgår at vippe kameraet i det afgørende øjeblik.

2. Tjek på vaterpasset, at kameraet står lige

Mange kameraer og kamerastativer har indbygget vaterpas, men hvis det ikke er tilfældet, kan du købe ét for 100-300 kroner, der kan monteres i kameraets blitzsko.

Med et vaterpas kan du se, hvornår kameraet står perfekt lige både vertikalt og horisontalt, og på den måde kan du undgå de styrtende linjer. 

Hvis hovedmotivet er højere, end det er bredt, så tag billedet i højformat i stedet for bredformat. Der kommer muligvis lidt for meget himmel og forgrund med, men det kan altid beskæres væk bagefter.

> Læs også: Det vigtigste du som fotograf skal vide om komposition

Skyd bygninger uden styrtende linjer

Bygningen her står snorlige, og spejlingen skaber yderligere dybde og harmoni i billedet.

© Rolf_52/Shutterstock

3. Brug live view med hjælpegitter

Aktivér live view, og brug det til at komponere billedet. De fleste kameraer giver mulighed for at aktivere et gitter, så du lettere kan se, om horisonten er lige.

Som bonus kan du også se, om den vigtigste del af motivet er placeret i fx det gyldne snit. Indstillingen findes typisk i kameramenuen. 

4. Beskær og ret skæve linjer op i Photoshop

Hvis det er muligt, så efterlad altid lidt ekstra luft i siderne af dit motiv, for så kan du rette eventuelle styrtende linjer op i billedbehandlingen.

I Photoshop åbner du blot billedet, dobbeltklikker på laget og trykker Control + T. Derefter højreklikker du og trykker på Distort, og så kan du hive i hjørnerne. Typisk skal de to øverste hjørner hives opad til hver deres side. 

Du kan også aktivere hjælpelinjer, som du sætter i hver side af bygningen, inden du hiver i billedet. Så er det helt tydeligt, hvornår bygningen står lige. Når du er tilfreds, trykker du på Enter. 

> Læs også: Derfor skal du fotografere i sort-hvid

Så er det din tur!

Du er nu godt klædt på til at gå ud og tage snorlige billeder af bygninger, så det er bare om at finde vidvinklen frem og komme af sted. Husk, at dine billeder ikke behøver ligne dem i artiklen her.

Vi håber, du vil dele dine billeder med os. Det kan både gøres ved at tagge os på Instagram (skriv @diginordic i beskrivelsen) og selvfølgelig ved at sende billederne ind til vores fotokonkurrence.

Rigtig god fornøjelse!