Tips til den absolutte begynder

Det er helt normalt at lave fejl, når man er ny indenfor et område, men med disse 10 tips bliver det lidt lettere at få gode billeder fra starten.

© Shutterstock

10 essentielle tips til den absolutte begynder

Vi har alle sammen været nybegyndere inden for fotografi – her er de 10 tips, vi gerne ville have kendt til, da vi købte vores første kamera.

10. juni 2020 af Sarah Marie Winther

Moderne kameraer rummer et overvældende antal funktioner og indstillinger, og mange begyndere har forståeligt nok svært ved at regne ud, hvilke der passer bedst til de billeder, de gerne vil tage.

Vi har derfor samlet en håndfuld tips til dig, der gerne vil i gang med at fotografere, men som ikke lige ved, hvor du skal starte. 

> Læs også: Skal jeg vælge systemkamera eller spejlreflekskamera?

1. Skyd i raw

Nogle kameraer er som standard indstillet til at gemme de billeder, du tager, i filformatet jpeg. Det skal du ændre, så snart du får kameraet i hænderne.

En raw-fil giver nemlig mange flere muligheder for at redigere billedet præcis, som du gerne vil, og fx hive flere detaljer frem i områder, der er over- eller underbelyste. 

2. Vælg A eller AV

Mange begyndere er dødsensbange for at begå fejl, så de holder sig til den grønne Auto-knap, der lader kameraet bestemme alt fra lukkertid til hvidbalance. 

Brug i stedet det blændeprioriterede optageprogram. Her kan du vælge blændetallet, og så tager kameraet sig af resten. Det er vigtigt, hvis du fx gerne vil opnå en sløret baggrund. 

Programmet hedder typisk A eller Av på programhjulet.

3. Brug ikke største eller mindste blændeåbning

En stor blændeåbning slører baggrunden, mens en lille blændeåbning gør den skarp. Så hvorfor ikke vælge den største blændeåbning i portrætter og den mindste i landskabsbilleder?

Desværre bliver billedkvaliteten forringet i begge ender af skalaen, og det er derfor en god idé at holde dig mindst 2 blændetrin fra hver ende.

Hvis dit objektivs maksimale blænde er F1.4, skal du derfor ikke gå længere ned end F2.8.

> Læs også: Det skal du vide før du køber et objektiv

Tips til den absolutte begynder

Kameraets LCD-skærm vil ofte vise billedet lysere, end det egentlig er. Histogrammet snyder derimod aldrig, og derfor er det en god idé at vænne sig til at tjekke eksponeringen via histogrammet.

© Shutterstock

4. Brug evaluerende lysmåling

Typisk vil du kunne vælge mellem forskellige måder, hvorpå kameraet kan måle lyset, men i langt de fleste tilfælde vil standardindstillingen, evaluerende lysmåling, give det bedste resultat.

Nogle begyndere tror, at spotmåling er mere præcis, fordi den måler lyset i et ganske lille område, men netop derfor er den også langt sværere at bruge korrekt.

Hvis lysforholdene er naturlige, og der ikke er en overvægt af enten meget lyse eller mørke områder, bør du derfor bruge den evaluerende lysmåling, også kaldet matrix eller multi.

5. Kig på histogrammet

De fleste kameraers LCD-skærme er noget lysere end det faktiske billede, så det er en dårlig idé at vurdere eksponeringen alene ud fra billedet på skærmen.

Brug i stedet histogrammet, og hold øje med, at søjlerne ikke rammer kanten i højre eller venstre side – det betyder, at der er områder, som er meget over- eller underbelyste. 

6. Undgå hårdt dagslys

Uanset hvilken slags motiver du kan lide at fotografere, bør du prøve at gøre det på andre tidspunkter end midt på dagen.

Mellem cirka kl. 12 og 15 står solen nemlig højt på himlen, og det betyder hårde skygger, hvilket kan være forstyrrende i landskabsbilleder og direkte uklædelige i portrætter.

7. Ryd op i baggrunden

Når du er ude at fotografere, er det vigtigt, at du bruger lidt tid på at finde en enkel baggrund, der ikke stjæler fokus fra hovedmotivet.

Skyder du fx portrætter, så kig efter, om der står skraldespande, elbokse eller parkerede biler bag din model, og hvis det er tilfældet, så vælg en anden vinkel.

Tjek også, at der ikke stikker fx et træ op lige bag din model, for så vil det se ud, som om træet gror op af vedkommendes hoved, og det kan ødelægge billedet. 

> Læs også: Det vigtigste du skal vide om komposition

Tips til den absolutte begynder

Når du skal fotografere dyr, så tag tøj på, der kan tåle at blive beskidt. På den måde kan du let komme helt ned i jordhøjde og få mere interessante billeder. 

© Shutterstock

8. Kom ned i øjenhøjde

Ved motiver, der er lavere end dig selv, fx blomster, dyr eller børn, bør du prøve at komme ned i øjenhøjde, når du fotograferer, fx ved at sætte dig på knæ eller lægge dig ned på maven.

Det giver mere interessante billeder – dels fordi du vil få himlen i baggrunden frem for jorden eller græsset under motivet, og dels fordi du vil få en tættere forbindelse med motivet, når du er i øjenhøjde med det. 

9. Hold dig fra blitzen

Mange begynderkameraer har en indbygget blitz, der popper op, når du vil tage et billede i svagt lys med det automatiske program.

På grund af blitzens beskedne størrelse og begrænsede rækkevidde giver det dog meget sjældent brugbare billeder. I de fleste tilfælde vil du få bedre resultater ved at skrue godt op for ISO og bruge det lys, der er på stedet. 

10. Søg hjælp på nettet

Hvis du render ind i tekniske problemer undervejs – uanset om det er en kameraindstilling, du ikke kan finde, et objektiv, du ikke kan stille skarpt med, eller noget tredje, så tøv ikke med at søge hjælp på nettet.

Ofte vil en kortfattet beskrivelse af problemet på engelsk kunne føre til et direkte svar på Google, da rigtig mange andre fotografer sikkert har prøvet det samme. 

> Læs også: Indsend dine billeder til månedens fotokonkurrence