Mand fotograferer landskab
© Shutterstock

Billedstabilisering hjælper dig ikke altid

Når du fx fotograferer i svagt lys eller blot har brug for lange lukkertider, er billedstabilisering uundværlig. I nogle situationer er det dog bedst at slå funktionen fra. Se hvilke her.

23. april 2019 af Poul Siersbæk

Billedstabilisering i kameraet eller i objektiv er en uvurderlig hjælp, når du skal sikre dig, at billederne bliver skarpe i svagt lys, eller når du har brug for lange lukkertider.

På nogle objektiver kan du endda indstille billedstabiliseringen til at fungere helt præcist efter dit bevægelsesmønster – altså om du fx vil panorere eller står på et bevægeligt underlag.

Der er dog også situationer, hvor du faktisk bør slå stabiliseringen fra, da den mod forventning vil kunne give dig slørede billeder i stedet for skarpe skud.

> Læs også: Sådan virker billedstabilisering i dit kamera

Landskab med lang lukkertid

Lange lukkertider kræver et stativ, og her er det ikke altid, at billedstabiliseringen er en god hjælp. Vil du have fuld kontrol med lukkertiden? Se hvordan i videoen her. 

© Shutterstock

Stativ og billedstabilisering går ikke altid hånd i hånd

Skal du tage billeder ved meget lange lukkertider eller skyder med de helt store brændvidder, kan det være nødvendigt at bruge stativ. 

Her er hovedreglen, at billedstabiliseringen skal slås fra, selv om det lyder underligt.

Det hænger sammen med, at billedstabiliseringen søger efter vibrationer for at kunne reducere dem. Hvis den ikke finder nogen, kan den faktisk frembringe dem.

Når stabiliseringen er aktiv, låses linsegrupperne nemlig op, så de kan bevæges af det elektromagnetiske ophæng, som omgiver elementerne. 

Er der ingen vibrationer kan der opstå en slags elektronisk feedback, der kan få linserne til at rykke sig ganske lidt.

Sigma 100-400mm F5.0-6.3 DG OS HSM Contemporary

Via en enkelt knap på objektivet kan du hurtigt slå billedstabiliseringen fra. Større objektiver har flere indstillingsmuligheder i forhold til optageforholdene.

© Sigma

Nogle kamera- og objektivproducenter tilbyder en særlig stativ-indstilling. Det er dog kun i ganske få objektiver. Canon-objektiver har en indbygget funktion, der automatisk slår stabiliseringen fra, når kameraet er i ro.

Har dit kamera eller objektiv ikke en særlig stativfunktion, bør du derfor selv sørge for, at den ikke er aktiv. På objektivet sker det via en lille knap. Sidder billedstabiliseringen i kameraet, skal du deaktivere den i kameraets menu.

> Læs også: Tips til endnu bedre naturbilleder

Her kan billedstabilisering være en hjælp

  1. Brug billedstabilisering, når du skyder håndholdt med en lukkertid, der er langsommere eller lig med brændvidden, altså fx 1/100 sekund ved 100 mm

  2. Er du forpustet eller fryser så meget, at du ryster, så aktivér billedstabiliseringen, hvis du skyder håndholdt.

  3. Til håndholdte optagelser bør du altid aktivere billedstabiliseringen, når du fotograferer med brændvidder på 300 mm og derover.

Her kan billedstabilisering være en ulempe

  1. Du behøver ikke billedstabilisering, når der er lys nok til at fotografere håndholdt på korte lukkertider som fx 1/400 sekund og med kameraets laveste ISO-værdier, når du bruger vidvinkel- og normalobjektiver.

  2. Er dit kamerabatteri ved at være fladt, og du ikke har et ekstra, så slå stabiliseringen fra indtil du får brug for den. Billedstabilisering i store objektiver sluger nemlig meget strøm.

  3. Når du har dit kamera på stativ og underlaget er stabilt, kan billedstabilisering give rystede billeder, hvis du tager billeder med lange lukkertider eller skyder med de helt store brændvidder.