Kamerafatning og sensor

Størrelsen på kameraets sensor har bl.a. betydning for, hvor høj ISO du skal bruge.

© Shutterstock

Dit objektiv snyder dig! Se her hvorfor

Crop factor er størrelsesforholdet mellem en mindre sensor og full-frame-sensoren, og den forlænger din brændvidde, så tallene på dit objektiv ikke passer. Vi giver dig svaret på, hvordan du finder den rigtige brændvidde.

Mange kameraer har sensorer med crop factor, som er et mål for forholdet mellem en mindre sensor og full-frame-sensoren.

Crop factoren kan snyde dig, fordi den forlænger brændvidden på dine objektiver.

Brændvidden på objektiver er nemlig angivet ud fra full-frame, og har du en mindre sensor, vil objektivets brændvidde ændre sig med en forlængelsesfaktor, også kaldet crop factor.

Når du kender din crop factor, kan du regne ud, hvad den rigtige brændvidde er på dine objektiver. 

Har du fx et kamera med APS-C-sensor, vil crop factor typisk være 1,5x, og det er den værdi, du skal gange med din brændvidde for at få den rigtige brændvidde.

Sætter du fx et 20 mm-objektiv på et kamera med APS-C-sensor, skal du derfor gange de 20 mm med 1,5x for at få den rigtige brændvidde på 30 mm. 

Derfor sker forlængelsen

Når lyset kommer gennem dit objektiv, danner det en cirkel, der dækker sensoren.

Cirklen kaldes også billedcirklen, og jo mindre sensoren på dit kamera er, jo mindre udsnit får du af cirklen, som danner det samlede billede. 

Det svarer til, hvis du i billedbehandlingen beskærer dit billede, så du kun får midten af billedet med. 

På de endnu mindre Four Thirds-sensorer og 1"-sensorer er crop factoren endnu større på henholdsvis 2x og 2,7x. 

Et objektiv på 50 mm på Four Thirds-sensoren bliver altså til 100 mm. 

>Læs mere Hvilket objektiv skal jeg vælge? 

Moderne kamerasensor

På de fleste mobiltelefoner er sensoren meget lille, og det giver mere dybdeskarphed. Baggrundssløringen kan laves med software i stedet.

© Shutterstock

Tænk over crop factor, når du køber nyt

Hvis du vil tage portrætbilleder med lækker baggrundssløring, er det nemmere at opnå det på et full-frame-kamera, end det er på kameraer med fx APSC-sensor.

Det er fordi, dybdeskarpheden ved en given blændeværdi bliver mindre, jo større sensoren er.

Har du et kamera med Four Thirds-sensor med en crop factor på 2x, får du altså en dobbelt så stor dybdeskarphed, som du ville få med et kamera med full-frame.

Derfor vil et objektiv på med F2.0 på den mindre Four Thirds-sensor tilsvare et billede, der er taget på blænde F4.0 på en full-frame-sensor.

Er den bløde baggrundssløringen vigtigst for dig, anbefaler vi dig, at du vælger et kamera med full-frame-sensor.

Vær opmærksom på, at crop factor kan være forskellig selv for samme type sensor afhængigt af kameramærket.

Det gælder bl.a. Canons APS-C sensorstørrelse, som har en crop factor på 1,6, mens det for tilsvarende Nikon og Sony-kameraer blot er 1,5.