Tips fra eksperten

Dette motiv er ifølge Mark Galer oplagt for en begynder, der ikke er helt tryg ved at panorere endnu. Her kan kameraet nemlig klare rigtig meget af arbejdet for dig. 

© Mark Galer

Fotoekspertens bedste tips

Britiske Mark Galer er det, man kalder en rigtig nørd. Han er vild med kamerateknologi, og i flere årtier har han undervist alt fra teenagere til universitetsstuderende i at få mere ud af deres kameraer. Vi har spurgt ind til hans bedste tips.

29. juli 2020 af Sarah Marie Winther

Der findes stort set ikke det spørgsmål om kameraer, objektiver og fototeknik, som Mark Galer ikke kan svare på. 

Den britiske fotograf har skrevet mere end 30 bøger om fotografi, og i 14 år var han leder af fotouddannelsen på det prestigefulde RMIT University i Melbourne. 

I dag underviser han hovedsageligt online, og på hans YouTube-kanal ligger knapt 300 udførlige videoer, hvor han går i dybden med alt fra billedstabilisering til blitzstyring. Se hans kanal lige her. 

Vi har talt med den erfarne fotograf, og herunder får du nogle af hans bedste tips.

> Læs også: 5 gode grunde til at skyde i raw

1. Betal kun for funktioner du har brug for

Mark Galer har altid været interesseret i ny teknologi, og han elsker at få fingrene i et spritnyt kamera eller objektiv. Men han mener absolut ikke, at man skal skifte sit kamera ud, bare fordi der er kommet en ny model.

"Jeg støder fx ofte på fotografer, der har købt et Sony a9 eller a9 II, altså actionkameraet, selv om de slet ikke fotograferer motiver, der bevæger sig hurtigt. Det er ganske enkelt unødvendigt," siger han. Og tilføjer:

"Kameraet har ikke et ligeså bredt dynamisk omfang som det billigere a7 III, og det klarer heller ikke høje ISO-værdier lige så godt. De kunne have fået et kamera, der passede bedre til deres behov, for halvdelen af prisen."

Mark Galers råd er derfor klart og tydeligt: Opgradér kun, hvis du rent faktisk har brug for de nye funktioner, og ikke som et statussymbol, eller fordi der skal ske noget nyt. 

> Læs også: Det skal du vide før du køber et objektiv

2. Programmér knapperne på dit kamera

De fleste spejlrefleks- og systemkameraer har en eller flere såkaldte brugerdefinerbare knapper, som giver mulighed for at programmere dine egne indstillinger. De hedder typisk C1, C2 og C3, eller blot 1, 2 og 3. 

Mark Galer kalder disse knapper for sine "PAL"-indstillinger. Det står for portræt, action og landskab, eftersom det er de typer motiver, han oftest fotograferer, og derfor de indstillinger, han har brug for. 

Ved at vælge indstillinger, der passer til de forskellige motiver, du fotograferer, slipper du for at skulle justere lukkertid, blænde, ISO og så videre hver gang, du skifter motiv. I stedet kan du skifte mellem indstillinger med ét tryk.

> Læs også: 10 gode tips til at undgå problemer med hukommelseskortet

3. Autofokus og øjeregistrering klarer tricket

Tips fra eksperten

Mark kan godt lide at skyde portrætter med den største blændeåbning, typisk F1.4 eller F1.8. Tidligere gjorde den lave dybdeskarphed det næsten umuligt at ramme rigtigt med autofokus, men takket være ansigts- og øjeregistrering er det meget lettere nu.

© Mark Galer

Kameraer er langt mere avancerede i dag, end de var for bare ti år siden, men mange tror, de får bedre billeder af at vælge så mange manuelle indstillinger, de overhovedet kan, forklarer Mark Galer.

"Det giver ingen mening, for deres kameraer er meget sofistikerede, og de vil ofte kunne klare al arbejdet for dem. Men af én eller anden grund har de så valgt manuelt program, spotmåling, enkeltpunkts-autofokus, og så videre."

I mange situationer vil et bredt autofokusområde kombineret med øjeregistrering give knivskarpe billeder – uanset om motivet er et menneske eller et dyr, for mange kameraer har både en indstilling til menneske- og dyreansigter. 

> Læs også: Derfor er et full-frame-kamera bedst

4. Væn dig til eksponeringskompensation

Eksponeringskompensation er et nyttigt værktøj, og Mark Galer bruger det ofte, når han skyder på et af de halvautomatiske programmer.

Hvor tit ved han dog ikke, for det foregår automatisk, når han har brug for at dæmpe eller forstærke lyset i et motiv. Jo mere teknik, der ligger i fingrene, jo mere kan han nemlig koncentrere sig om selve motivet.

“Der er ikke noget mere frustrerende end at se en elev, der skal fotografere et menneske, stå og stirre på sit kamera i flere minutter frem for at interagere med det menneske. At betjene et kamera skal være ligesom at styre en bil, det skal foregå på autopilot," siger han. 

> Læs også: Skal jeg vælge systemkamera eller spejlreflekskamera? 

5. Hav altid et bordstativ med i tasken

Tips fra eksperten

I billedet her er der brugt en lukkertid på 8 sekunder. Det kunne lade sig gøre, fordi kameraet stod på et lille stativ på jorden, og fordi manden på billedet sad helt stille.

© Mark Galer

Mange af Mark Galers landskabsbilleder er taget få hundrede meter fra hans hjem i Melbourne, Australien. Han bruger ofte lange lukkertider for at opnå kreative effekter, og han har et nyttigt tip til andre landskabsfotografer.

"Ofte tager jeg sådan et lille bordstativ med, som jeg sætter på jorden. Det vejer ikke meget, og folk lægger slet ikke lige så meget mærke til det, når det er så lavt," siger han.

Mange flere tips fra eksperten i Digital FOTO

I Digital FOTO nr. 12/2020 kan du læse meget mere om Mark Galers tricks og teknikker, og du kan også få hans anbefalinger til kameraer – uanset om det skal kunne være i lommen, eller det skal fryse lynhurtig action.

Er du endnu ikke abonnent, kan du lige nu få to magasiner og en fleksibel fotorygsæk for kun 59 kr. + porto! Rygsækken er udstyret med smarte justérbare skillerum, som du kan placere efter behov, så der er plads til alt dit udstyr.