Auto ISO Nikon Z7

Med Auto-ISO behøver du ikke tænke på lysfølsomheden. Det er ikke altid en fordel.

© Nikon

Derfor skal du ikke altid bruge Auto-ISO

Selv om Auto-ISO på mange måde er et fantastisk hjælpemiddel til at få skarpe billeder, uanset lysforholdene, så er der situationer, hvor du er bedre tjent uden. Se, hvornår du selv skal bestemme ISO.

18. marts 2020 af Poul Siersbæk

Vi er normalt rigtig glade for at bruge Auto-ISO i kameraet. Så er vi nemlig fri for at tænke over, hvilken ISO indstilling vi skal vælge, når lysforholdene skifter. 

Der er dog situationer, hvor funktionen er en hæmsko. Her kan du se, hvornår du faktisk er bedre stillet med at slå funktionen fra og vælge ISO-værdi selv.

New York by night

Ved at vælge ISO selv kan du fastholde den mørke nattestemning.

© Shutterstock

Fasthold byens lys

Et godt eksempel på, hvor du er bedre stillet ved selv at vælge ISO, er når du vil fasthold en mørk aften- og nattestemning i et bybillede. Med Auto-ISO vil kameraet ofte forsøge at skabe en jævn eksponering, og den vil i mange tilfælde virke mere lys, end du faktisk oplever stemningen i virkeligheden.

Ved at vælge en lavere ISO end kameraet foreslår, kan du opnå en mørkere og mere stemningsfuld eksponering. Det kan fx være ISO 3200 i stedet for ISO 6400. Skulle det betyde en længere lukkertid, er du efterhånden godt stillet med de meget kraftige billedstabiliseringer, som findes i nye kameraer og objektiver.

> Læs også: 5 tips til flottere aftenbilleder i byen

Koncertfoto

Fort at skabe en helt sort baggrund, skal du selv vælge ISO-værdi.

© Shutterstock

Få koncertfotos med god kontrast

Et andet godt eksempel er koncertfotos, hvor kameraet med Auto-ISO aktiveret også her vil forsøge at udjævne eksponeringen. Her vil kameraet forsøge at eksponere, så du får så mange detaljer med som muligt. Det giver et kedeligt og ufokuseret billede

Her vælger du i stedet en fast ISO-værdi, fx ISO 3200, og vælger manuelt program. Vælg en stor blændeåbning, fx F3.5, og juster nu lukkertiden til et niveau, hvor baggrunden lukker ned i sort, og du samtidig får et skarpt billede.

> Læs også: Sådan bruger du ISO-indstillingerne

landskab

Du får flere detaljer i dit landskab, hvis du sælg vælger en lav ISO-værdi.

© Shutterstock

Få flere detaljer i billedet

Auto-ISO er perfekt, hvis du bevæger dig i skiftende lysforhold eller har behov for at fastholde hurtige motiver, hvor du er afhængig af en hurtig lukkertid. Det behøver du ikke tænke på ved rolige motiver som landskaber og portrætter. Her vælger du laveste ISO for at få flest detaljer. 

Til landskaber har du brug for en lille blændeåbning, fx F11, hvilket vil kræve stativ, hvis lyset er dårligt. Til portrætter kan du sagtens skyde håndholdt med en stor blændeåbning som F2.8.

> Læs også: Få den rigtige lukkertid med Auto-ISO