By fotograferet om aftenen farvet lys

I den blå time lige efter solnedgang er der stadig lidt lys på himlen, der giver flotte detaljer, og de blå toner står godt til byens varme lys.

© Shutterstock

5 tips til flottere aftenfotos i byen

Når daglyset er forsvundet, ser byen fantastisk ud. Her er fem tips, der giver dig flotte billeder, når mørket sænker sig over byen.

25. oktober 2018 af Kristoffer Engbo

1. Slå selvudløseren til

Du bør altid bruge stativ for at undgå rystelser. 

Kameraet kan dog også ryste lidt, når du trykker på udløserknappen. Derfor er det en god idé at slå kameraets selvudløser til og sætte den til to sekunder.

Så går der to sekunder, fra du har trykket på knappen, til billedet tages, og på den måde når eventuelle rystelser at fortage sig.

> Læs vores store guide til at vælge det rigtige kamerastativ her.

2. Skyd flere eksponeringer

Der er store kontraster mellem den mørke himmel og de kunstige lys i byen. Det betyder, at både de lyse og de mørke områder kan blive uden detaljer.

Du kan få alle detaljer frem ved at bruge funktionen bracketing, hvor man indstiller kameraet til at tage fx tre eller fem billeder, hvor eksponeringen varierer.

De lyse eksponeringer fanger detaljer i de mørke områder og omvendt. I billedbehandlingsprogrammer som Lightroom og Photoshop kan du sætte billederne sammen til et såkaldt HDR-billede, der samler detaljer fra alle optagelserne.

Er du abonnent, kan du i Fordelszonen se, hvordan du bruger bracketing i kameraet, i denne video. Og i denne video kan du se, hvordan du sætter billederne sammen til et HDR-foto i Photoshop.

> Læs også: Sådan får du bedre HDR-billeder

3. Skru ned for ISO

Auto-ISO vil ofte skrue op for ISO-værdien for at sikre forholdsvis hurtige lukkertider, men det kan give korn i billederne.

Stil derfor manuelt ISO til 100 eller 200, medmindre du skal fryse bevægelser i billedet. Du bruger alligevel stativ, så det er sjældent nødvendigt med hurtige lukkertider.

> Læs også: 6 ting du ikke vidste om ISO

4. Skru op for blændeværdien

Med en lille blændeåbning vil kraftigt lysende punkter i billedet få en stjerneeffekt som i gadelamperne her.

© Shutterstock.com

Ved at blænde ned til fx F16 eller F22 kan du opnå længere lukkertider, så fx bilernes lygter trækker striber gennem billedet.

De små blændeåbninger giver også en flot stjerneeffekt i lyset fra fx gadelamper.

> Lær, hvordan du gør grimme motiver smukke med stjerneeffekt lige her

5. Vælg manuel fokus

I mørket kan det være nødvendigt at fokusere manuelt, så du er sikker på, at billedet bliver skarpt de rigtige steder.

Her er det en fordel, at bruge live view, hvor du kan zoome godt ind i billedet og tjekke skarpheden, mens du drejer på objektivets fokusring.

På nogle kameraer kan du også slå funktionen focus peaking til, hvor kameraet markerer de skarpe områder med en farve på skærmen.

Som abonnent kan du i denne og denne video se, hvordan du bruger manuel fokus i kameraet.

> Læs også: 6 hurtige tips til at fotografere den blå time

Få flere tips og tricks til at fotografere i mørket 

I Digital FOTO nr. 16/2018 kan du se mere om, hvordan du tager flotte billeder i mørket. Vi viser dig blandt andet, hvordan du udnytter lyset fra månen og fra himmelfænomener. 

Tegn abonnement på Digital FOTO, og læs det nye blad med det samme på din smartphone eller tablet med Wype-appen. Her får du desuden adgang til de ti seneste blade af Digital FOTO.

Husk, at du som abonnent får videoer med optageteknik og billedbehandling, testbilleder, presets, actions og en helt masse andet i Fordelszonen

Digital FOTO nr. 16/2018