Stjernespor fotograferet med funktionen Bulb

Med indstillingen Bulb kan du opnå ekstra lange lukkertider, der fx kan give en flot stjernehimmel.

© Shutterstock

Sådan bruger du indstillingen Bulb i dit kamera

Hvis du har brug for lukkertider, der er længere end 30 sekunder, skal du som regel bruge programmet Bulb, der selv lader dig styre den præcise lukkertid. Det er fx smart, hvis du vil fotografere en stjernehimmel med rotation eller fotografere lyn i tordenvejr. Se, hvordan du bruger funktionen.

Når du drejer programhjulet over på B, aktiverer du programmet Bulb, hvor lukkeren forbliver åben, så længe du trykker udløserknappen helt ned. 

Lukkeren lukker først, når du slipper udløserknappen, og det er en genial funktion til fx astro, lyn og sløret vand.

I denne artikel kan du læse om: 

Læs også: Sådan bruger du lukkertidsprioritet

Bulb med Nikon

Har kameraet ikke indstillingen Bulb på programhjulet, findes den i menuen eller via indstillingshjulene. På nogle kameraer finder du Bulb, når du justerer lukkertiden til længere end 30 sekunder. 

© Nikon

Bulb var oprindeligt en bold med luft

På de første kameraer skulle fotograferne selv kontrollere eksponeringstiden med en lille bold.

Når fotografen klemte bolden, skubbede den luft ind i et såkaldt pneumatisk system, der åbnede kameraets lukker. 

Bolden med luft blev kaldt for Bulb, og det er grunden til, at funktionen hedder som den gør i dag.

Stjernehimmel.

Du kan montere en mekanisk trådudløser, eller du kan bruge trådløse udløsere. Det betyder, at du på denne måde kan styre kameraets lukker, uden at du behøver at stå med fingeren på kameraet.

© Shutterstock

Her kan du bruge Bulb

De fleste kameraer har en maksimal lukkertid på 30 sekunder. Har du brug for længere lukkertider, er det derfor nødvendigt at bruge Bulb. 

Det kan fx være, hvis du vil optage billeder i mørke af stjernerotationer, eller hvis du vil fange mange lyn i et billede under tordenvejr. 

Også i dagslys kan du bruge Bulb, hvis du fx vil skabe udtværede skyer og silkeblødt vand, men her skal du samtidig bruge et ND-filter for at undgå overeksponerede billeder. 

De lange lukkertider kræver naturligvis, at du bruger stativ.

Se test og anmeldelser af stativer i Gearguiden her.

Vandfald fotograferet med en lang lukkertid.

Bulb kan bruges i dagslys i kombination med ND-filtre. Der findes flere apps, der kan hjælpe dig. Både Photo­Pills og Long Exposure Calculator finder den helt rigtige lukkertid, hvis bare du kender styrken på dit ND-filter, ISO-værdien og blænden. 

© Shutterstock

Sådan bruger du Bulb

  • Vælg programmet B (Bulb) på programhjulet, hvis det er en mulighed i dit kamera. 
  • Alternativt vælger du det manuelle program M. Drej så et af indstillingshjulene til indstillingen Bulb (typisk når du vælger en lukkertid langsommere end 30 sekunder.) 
  • Nu kan du vælge en passende blænde med et af indstillingshjulene. 
  • Sørg for at vælge en lav ISO-værdi og støjreduktion ved lange lukkertider, så du undgår billedstøj.
  • Ofte må du  prøve dig lidt frem for at finde den rette eksponeringstid. Vælg som udgangspunkt en lav ISO-værdi, fx ISO 100. 
  • Sæt gerne et dæksel eller gaffertape foran søgerens okular, så du undgår, at der kommer falsk lys ind til sensoren herfra. 

> Læs alt om fototeknik her

Mand fotograferer astro.

Tjek også, at batteriet er fuldt opladt.
© Shutterstock

Nogle kameraer kan selv klare opgaven

Nyere kameraer har en funktion, så lukkeren åbner første gang, du trykker på udløserknappen, og lukker, når du trykker igen. 

Funktionen hedder Bulb-timer i menuen, og her kan du på forhånd indstille det antal timer, minutter og sekunder, eksponeringen skal vare. 

Når du bruger Bulb-timer i kameraets menu, slipper du for at bruge trådudløser.

© Shutterstock

Du bør først redigere støjen i redigeringen

Jo længere eksponeringstiden er, desto mere støj vil der kunne ses på dit foto. 

Efter optagelse udføres der automatisk støjreduktion i lige så lang tid, som lukkeren var åben. 

Du bør dog deaktivere denne funktion, da det ofte giver et flottere resultat, hvis du fjerner støjen i billedbehandlingen.

Bliv endnu klogere på Bulb i Digital FOTO 3/2022

I Digital FOTO 3/2022 fortæller vi endnu mere om funktionen Bulb, og hvornår du kan bruge den. 

Her kan du også læse om fem ting, du ikke nødvendigvis vidste om Bulb. 

Bulb er nemlig en relativt indviklet funktion, der kommer i mange forskellige udgaver alt efter hvilket kameramærke, du bruger.