Instagram er et socialt netværk, hvor du kan dele dine billeder som fotograf – og særligt dét, at Instagram er et netværk er værd at notere sig.
Hvis du gerne vil have flere følgere, skal du nemlig bruge Instagrams redskaber til at netværke, så du når ud til flere personer med dine billeder.
Heldigvis er det ikke særligt svært, og når først begreberne hashtags, tagging, story og bio er en fast del af din rutine kommer det hele lidt lettere til dig.
> Du kan også følge Digital FOTO på Instagram@DigiNordic
1. Vær klar i spyttet i din bio
Øverst på alle profiler på Instagram er der plads til, at du kan beskrive dig selv – eller de billeder – du tager.
Er dine interesserer inden for fotografi primært makro og landskaber, bør det stå øverst i din bio, så besøgende hurtigt kan danne sig et overblik.
I din bio kan du også linke til eventuelle hjemmesider, hvor man kan se flere af dine billeder, men du kan fx også linke til hjemmesider, der sælger det udstyr, du bruger.
På den måde er det mere gennemsigtigt, hvordan du fotograferer, og det er der mange andre fotografer, der gerne vil vide.
2. Vær kontinuerlig i din aktivitet
Når man følger fotografer på Instagram, abonnerer man på deres indhold, og det kræver, at fotograferne hele tiden producerer nye fotos, der kan deles.
Det er hårdt og kræver meget arbejde, og derfor kan det være en god idé at gemme eller planlægge fotografier til fremtiden.
Alle dine opslag behøver altså ikke at være taget for få sekunder siden.
Det er bedre at dosere de gode billeder, så du udkommer med indhold jævnligt.
> Læs også: 7 tips til at tage bedre Instagram-billeder
3. Gør folk opmærksomme på din profil via hashtags
Hashtags er vigtige, når du gerne vil nå ud til et større publikum med dine billeder.
Det er nemlig hashtags – altså ord med dette tegn foran: # – der binder begivenheder, kategorier og steder sammen.
Hashtags gør det muligt for andre at finde dig som fotograf, da de er Instagrams måde at binde forskellige billeder sammen på.
Hvis du fx har brugt hashtagget #SonyA1, vil dit billede blive vist hos de personer, der søger på selv samme hashtag.
Hashtags kæder altså billeder sammen og skaber relevans på tværs af folks profiler.
> Læs også: Her er den bedste kameratelefon lige nu
4. Story-funktionen kan give dine følgere et unikt indblik i din hverdag
Udover dine opslag, som ligger fast på din profil, kan du lave Stories.
Stories er små "historier" eller videoklip, som ligger fast på din profil i 24 timer – med mindre du vælger, de skal ligge der fast.
I og med Stories typisk forvinder efter et døgn, har denne type indhold en større grad af aktualitet, og det gør, at mange fotografer bruger Stories til at vise alt det, du ikke ser på billederne.
Det kan fx være et videoklip fra køreturen til optagelsen. Det kan også være en kort introduktion til det kamera og objektiv, som fotografen bruger netop den dag.
> Læs også: 6 ting du skal vide om kameraet i din mobiltelefon
En anden ting, der også er blevet yderst populært henover de senere år, er Instagram Reels, hvor du kan sammensætte korte videoer eller billeder til en unik video. De har vist sig at have et stort potentiale, når det kommer til at nå ud til et bredt publikum.