Instagram på smartphone og bærbar.

Instagram er det perfekte udstillingsvindue for fotografer. Her får du tips til, hvordan du gør folk opmærksomme på dine profil.

© Shutterstock

Sådan får du flere følgere på Instagram

De fleste fotografer med mange følgere på Instagram er lykkedes med at være unikke på den ene eller anden måde, men de gør også en masse ting, der er ens – og dem kan du kopiere.

6. oktober 2021 af Christian Trant

Instagram er et socialt netværk, hvor du kan dele dine billeder som fotograf – og særligt dét, at Instagram er et netværk er værd at notere sig.

Hvis du gerne vil have flere følgere, skal du nemlig bruge Instagrams redskaber til at netværke, så du når ud til flere personer med dine billeder. 

Heldigvis er det ikke særligt svært, og når først begreberne hashtags, tagging, story og bio er en fast del af din rutine kommer det hele lidt lettere til dig. 

> Du kan også følge Digital FOTO på Instagram @DigiNordic

1. Vær klar i spyttet i din bio

Øverst på alle profiler på Instagram er der plads til, at du kan beskrive dig selv – eller de billeder – du tager.

Er dine interesserer inden for fotografi primært makro og landskaber, bør det stå øverst i din bio, så besøgende hurtigt kan danne sig et overblik.

I din bio kan du også linke til eventuelle hjemmesider, hvor man kan se flere af dine billeder, men du kan fx også linke til hjemmesider, der sælger det udstyr, du bruger. 

På den måde er det mere gennemsigtigt, hvordan du fotograferer, og det er der mange andre fotografer, der gerne vil vide. 

Digital FOTO Instagram.

I din bio kan du linke til hjemmesider, udstyr eller personer, der inspirerer dig som fotograf.

© DigitalFOTO

2. Vær kontinuerlig i din aktivitet

Når man følger fotografer på Instagram, abonnerer man på deres indhold, og det kræver, at fotograferne hele tiden producerer nye fotos, der kan deles.

Det er hårdt og kræver meget arbejde, og derfor kan det være en god idé at gemme eller planlægge fotografier til fremtiden.

Alle dine opslag behøver altså ikke at være taget for få sekunder siden.

Det er bedre at dosere de gode billeder, så du udkommer med indhold jævnligt. 

> Læs også: 7 tips til at tage bedre Instagram-billeder

Lightroom på mobilen.

Lightroom er et genialt redskab, når du gerne vil lave hurtige – men flotte – redigeringer af dine billeder. 

© Shutterstock

3. Gør folk opmærksomme på din profil via hashtags

Hashtags er vigtige, når du gerne vil nå ud til et større publikum med dine billeder.

Det er nemlig hashtags – altså ord med dette tegn foran: # – der binder begivenheder, kategorier og steder sammen.

Hashtags gør det muligt for andre at finde dig som fotograf, da de er Instagrams måde at binde forskellige billeder sammen på.

Hvis du fx har brugt hashtagget #SonyA1, vil dit billede blive vist hos de personer, der søger på selv samme hashtag. 

Hashtags kæder altså billeder sammen og skaber relevans på tværs af folks profiler.

> Læs også: Her er den bedste kameratelefon lige nu

Instagrams forskellige funktioner.

Hashtags og tagging er gode redskaber til at gøre folk opmærksomme på din profil, men du kan også lægge musik på dine opslag, lave quizzer eller stille dine følgere spørgsmål. 

© Shutterstock

4. Story-funktionen kan give dine følgere et unikt indblik i din hverdag

Udover dine opslag, som ligger fast på din profil, kan du lave Stories.

Stories er små "historier" eller videoklip, som ligger fast på din profil i 24 timer – med mindre du vælger, de skal ligge der fast.

I og med Stories typisk forvinder efter et døgn, har denne type indhold en større grad af aktualitet, og det gør, at mange fotografer bruger Stories til at vise alt det, du ikke ser på billederne.

Det kan fx være et videoklip fra køreturen til optagelsen. Det kan også være en kort introduktion til det kamera og objektiv, som fotografen bruger netop den dag. 

> Læs også: 6 ting du skal vide om kameraet i din mobiltelefon

Story-funktionen på Instagram.

Øverst på startsiden kan du lave dine egne Stories. 

© Shutterstock

Læs også

MÅSKE ER DU INTERESSERET I ...