Mobil med godt kamera

Der sidder et avanceret kamera i din mobiltelefon. Få mest muligt ud af en mobil med et godt kamera med disse 6 tricks. 

© Shutterstock

6 ting, du skal vide om kameraet i din mobiltelefon

Hvis du tror, at kameraet i din smartphone ikke giver dig nogen kontrol over eksponering og fokus, så tager du fejl.

1. maj 2018 af Sarah Marie Winther

De fleste af os har i dag en mobil med et godt kamera, og disse kameraer er propfulde af smarte funktioner.

Nogle af funktionerne er så mærkværdige, at det kan være svært at forestille sig, hvornår man skulle få brug for dem. 

Vi undrer os fx over Huawei P20 Pros Super Slow video-mode, der kan optage hele 960 billeder per sekund. 

Men de fleste kameramobiler har også nogle helt enkle funktioner, der gør det markant lettere at tage flotte billeder. 

Funktioner, som tidligere generationer af smartphones også har haft, og som producenterne derfor ikke råber højt om. Det gør vi til gengæld:

1. Tryk på skærmen for fokus

Tryk på skærmen på din smartphone for at indstille fokus

På de fleste mobiler med et godt kamera kan du vælge fokuspunktet i dit billede ved at trykke én gang med fingeren på skærmen. 

© Shutterstock

På flere af de nyeste modeller kan du indstille både blænde, lukkertid og ISO, men også med de ældre modeller kan du få en vis kontrol over eksponeringen. 

Fx kan du indstille, hvor kameraet skal fokusere ved at pege kameraet mod dit motiv og trykke én gang med fingeren på skærmen der, hvor du gerne vil have kameraet til at fokusere. 

Læs også: Her er den bedste kameratelefon lige nu

Fokusering på mobil med godt kamera

På iPhone ser det sådan ud, når du fokuserer på skærmen. Du trykker blot let der på skærmen, hvor du vil fokusere. Efterfølgende kan du køre fingeren op og ned for at justere eksponeringen og få et lysere eller mørkere billede.

2. Træk eksponeringen op og ned

Når du har indstillet fokus, kan du stryge fingeren op og ned på skærmen for at justere eksponeringen i billedet.

På iPhone-modeller kan du gøre det hvor som helst på skærmen, og på Android-telefoner dukker der en lille skydeknap op ved siden af fokuspunktet, som du kan trække i.

3. Lås fokuspunktet

Der er ingen grund til at skulle stille fokus flere gange, fordi du lige flyttede på armen, eller fordi kameraets ansigtsgenkendelse blev ved med at fokusere på en person i billedet i stedet for hovedmotivet.

I hvert fald ikke for iPhone-brugere.

Ved at holde fingeren nede på det sted på skærmen, du gerne vil stille fokus, kan du nemlig låse fokuspunktet. Du vil kunne se, at det er låst, når ordene 'AE/AF Lock' dukker op på skærmen.

> Læs de seneste nyheder om mobilkameraer

eksponeringslås på mobil med godt kamera
iPhone SE

Når du trykker på skærmen og holder fingeren nede på iPhone, låser du både autofokus og eksponering. 

4. Volumenknappen er også udløserknappen

Ung pige tager en selfie ved at bruge volumenknappen som udløser

Du behøver ikke vride hånden af led eller sætte din smartphones sikkerhed over styr for at få den perfekte selfie. Brug i stedet volumenknappen på siden af telefonen. 

© Shutterstock

Den volumenknap, der for iPhone-brugere sidder på venstre side af telefonen og for Android-brugere på højre, er faktisk også en udløserknap for både det forreste og bagerste kamera.

Denne funktion er specielt nyttig, når du tager selfies, for det kan være svært at holde telefonen sikkert i én hånd og samtidig trykke på den virtuelle udløserknap i bunden af skærmen – især hvis du har en af de helt store smartphones.

Læs også: Sådan tager du den bedste selfie

5. Headsettet kan bruges som trådudløser

Hvis du er iPhone-bruger, kan du også bruge dit headset som trådudløser, når du skal tage selfies. Det gør det endnu nemmere at få et naturligt billede uden en overdimensioneret højre arm.

Det kræver dog, at dit headset har fysiske volumenknapper, men til gengæld virker funktionen også på trådløse headset. Du skal bare trykke på +.

6. Tag en serie billeder

Både iPhones og Android-telefoner giver mulighed for kontinuerlig optagelse, altså at tage en række billeder hurtigt efter hinanden for bagefter at vælge det bedste. 

Funktionen hedder Burst, og den er fx virkelig nyttig, når man skyder action. 

Du kan aktivere den ved at hold udløserknappen nede, og ovenover knappen vil du kunne se antallet af billeder, du har skudt.

Er du iPhone-bruger, kan du gå ind i Fotos, vælge din serie, trykke på 'Vælg...' i bunden af skærmen, og så vil du se det billede, kameraet selv har vurderet som værende det bedste i forhold til eksponering og skarphed. 

Som Android-bruger skal du downloade en tredjepartsapp med Burst-tilstand for at få den samme funktion, men så kan du til gengæld også indstille funktionen præcist, som du vil have den. 

Ekstra: Opgrader din mobiltelefon

Vil du gerne opgradere din smartphone, kan du også overveje at investere i et lille håndtag, som giver mulighed for at lave flotte, stabiliserede videooptagelser eller et eller flere smartphoneobjektiver. Med et objektivsæt til din mobiltelefon kan du få spændende billeder, som ellers ikke er mulige.

Få tre objektiver til din mobil til en helt særlig pris med Digital FOTO. - Se dem her.